پیوندها   |  درباره ما   |  RSS   |  جستجوی پیشرفته  
  صفحه اول     ارسال خبر به اندیشه ها     خبرنامه پیامکی  
جمعه، 2 آبان 1399 - 00:55   
  تازه ترین اخبار:دادرسی و قضاوت در ایران باستان عهد هخامنشی     نگاهی مقایسه ای به سیستم قضایی کشور های مختلف      افزایش اختیارات شورای نگهبان آنهم در امر حساس تائید صلاحیت نامزدهای خبرگان رهبری از موارد مد نظر در نامه امام نبود     چاره‌ای جز بازنگری در اصول قانون اساسی نداریم     عدالت در زمان هخامنشی     شهید بهشتی نقش مهمی در تدوین قانون اساسی ایران اسلامی داشت     دلایل و موارد مشخص بازنگری قانون اساسی در فرمان امام خمینی     روند سه ماهه تغییر قانون اساسی     هیچ دموکراسی بدون احزاب امکان تحقق ندارد     پوران دخت نخستین پادشاه زن ایرانی     افزایش هزینه ها و بداخلاقی نتیجه نبود احزاب در انتخابات      پیشینه دادرسی در ایران     کواکبیان: چاره‌ای جز بازنگری در اصول قانون اساسی نداریم     قوه قضاییه و گستره‌ای به پهنای تاریخ/ تاریخچه قضاوت در ایران باستان تا امروز      نقش شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی مترقی دهه اول انقلاب     انتخابات بدون احزاب مفهومی ندارد      طبق نامه امام افزایش اختیارات شورای نگهبان جزو موضوعات بازنگری قانون اساسی نبود     قانون 10 ساله‌ای که زیر تیغ بازنگری رفت /روزی که مردم رای به حذف شورای رهبری و نخست وزیری دادند     نظام‌های مردم سالار بدون احزاب توانمند ابتر هستند     عواقب خسارت بار انتخابات بدون محوریت احزاب        
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها
 
قانون اساسی با تغییرات سال 1368
متن کامل قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی همراه با تغییرات سال 1368
متن کامل قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی همراه  با تغییرات سال 1368
 
احزاب
  هیچ دموکراسی بدون احزاب امکان تحقق ندارد
  انتخابات بدون احزاب مفهومی ندارد
 
آخرین مطالب
  دادرسی و قضاوت در ایران باستان عهد هخامنشی
  نگاهی مقایسه ای به سیستم قضایی کشور های مختلف
  افزایش اختیارات شورای نگهبان آنهم در امر حساس تائید صلاحیت نامزدهای خبرگان رهبری از موارد مد نظر در نامه امام نبود
  چاره‌ای جز بازنگری در اصول قانون اساسی نداریم
  عدالت در زمان هخامنشی
  شهید بهشتی نقش مهمی در تدوین قانون اساسی ایران اسلامی داشت
  دلایل و موارد مشخص بازنگری قانون اساسی در فرمان امام خمینی
  روند سه ماهه تغییر قانون اساسی
  هیچ دموکراسی بدون احزاب امکان تحقق ندارد
  پوران دخت نخستین پادشاه زن ایرانی
  افزایش هزینه ها و بداخلاقی نتیجه نبود احزاب در انتخابات
  پیشینه دادرسی در ایران
  کواکبیان: چاره‌ای جز بازنگری در اصول قانون اساسی نداریم
  قوه قضاییه و گستره‌ای به پهنای تاریخ/ تاریخچه قضاوت در ایران باستان تا امروز
  نقش شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی مترقی دهه اول انقلاب
  انتخابات بدون احزاب مفهومی ندارد
  طبق نامه امام افزایش اختیارات شورای نگهبان جزو موضوعات بازنگری قانون اساسی نبود
  قانون 10 ساله‌ای که زیر تیغ بازنگری رفت /روزی که مردم رای به حذف شورای رهبری و نخست وزیری دادند
  نظام‌های مردم سالار بدون احزاب توانمند ابتر هستند
  عواقب خسارت بار انتخابات بدون محوریت احزاب
  قانون گذاری کورش در زمان هخامنشیان
  پیشرفت جامعه بدون احزاب غیرممکن است
  سخنرانی دکتر فاطمی در دفاع از مصدق و تقبیح شاه
  نقش احزاب در ترکیه
  لغو همه انتخابات ها بهتر از انتخابات بدون محوریت احزاب مردمی است
  پارلمان بدون احزاب موضوعیت ندارد
  بیماری امام خمینی چه بود؟
  نقش شهید بهشتی در تصویب قانون اساسی مترقی دهه اول انقلاب
  قانون اساسی مشروطه
  نظام قضایی در تمدن ایران باستان (قسمت دوم)
  نگاهی تحلیلی به چرایی بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران(1368)
  اصل 113؛ آنچه بود، آنچه شد
  تجربه حزب در ترکیه
  جایگاه دادستان در کشورهای مختلف
  ساختار قضائی ترکیه
  نگاهی مقایسه ای به مسأله بازنگری قانون اساسی مجلس خبرگان 1358 و شورای بازنگری 1368
  نگاهی مقایسه ای به مسأله بازنگری قانون اساسی مجلس خبرگان 1358 و شورای بازنگری 1368
  خاطره‌گویی نجفقلی حبیبی از نقش چپ و راست در بازنگری قانون اساسی
  مروری بر شکل گیری قانون اساسی در جمهوری اسلامی
  رقابت بدون حزب شوخی با دمکراسی است
  بدون احزاب، سیاست پوپولیستی می شود
  /آیا نهادهای دیگر می‌توانند جایگزین احزاب شوند؟/ *سیستم حکومتی وابسته به مردم بدون تحزب ابتر است
  باندهای قدرت جایگزین احزاب
  موانع رشد تحزب در ایران
  موانع تشکیل احزاب قدرتمند در ایران
  دموکراسی پارلمانی چند حزبی، ساختاری بهتر برای نظام آینده
  ترکیه و 144سال تجربه دمکراسی
  ضرورت ها و مزیت های شفافیت درآمد همه مشاغل
  پرونده‌ی خوب و بد نظام حزبی|محبیان: «انحصار قدرت» از آفات نظام حزبی است
  پیوند استراتژیک و منافع مشترک ایران و ترکیه
  آینده سوریه متعلق به ترکیه است
  شاخص‌های نظام حزبی مطلوب و وضعیت کنونی احزاب در جمهوری اسلامی ایران
  فقه حکومتی از دیدگاه شهید صدر
  نقش‌آفرینی احزاب در سپهر سیاسی ترکیه
  مقایسه تطبیقی آرای نائینی و جوادی‌آملی درباره اهداف تأسیس حکومت اسلامی
  ثبت 1.3 میلیون شرکت تا سال 1393
  مقصر زجر و اذیت مردم کیست؟ اداره پست یا اداره ثبت
  امام خمینی(س) و رابطه تئوکراسی و دموکراسی‏‏ ‏
  چه کسانی نامزدهای ریاست جمهوری سال 92 بودند
  چه کسانی نامزدهای ریاست جمهوری سال 96 بودند
  فرآیند صدور رای 872 میلیون دلاری دیوان داوری به نفع پتروشیمی جم و بازنشستگان
با پیگیری های مدیرعامل وقت پتروشیمی جم صورت گرفت
  بازگشت ۸۷۲میلیون دلار به منافع بازنشستگان کشور  

  آخرین آمار کرونا در ایران، ۲۵ خرداد ۹۹: شناسایی ۲۴۷۲ بیمار جدید / ۱۰۷ نفر دیگر جان باختند
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران:
  کرونا بیماری هزار چهره است؛ با علائم متنوعی بروز می‌کند / بی حالی، ضعف، خستگی، تغییر خلق و کاهش تمرکز از علائم جدید کروناست

  ژاپن ورود اتباع ۱۱۰ کشور از جمله ایران را ممنوع کرد
  کاهش شدید تقاضا برای خودرو در بازار/ فرمول ۱۰درصد بالاتر از قیمت مصوب هنوز انجام نمی‌شود
آخرین آمار کرونا در ایران، ۱۳ خرداد ۹۹
  مجموع مبتلایان به ۱۵۷۵۶۲ نفر رسید / مجموع بهبودیافتگان به ۱۲۳ هزار و ۷۷ نفر رسید/افزایش جانباختگان به ۷۹۴۲ نفر/ه ۲۵۶۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند

  نوبخت: درآمد نفتی و گازی، از ۱۱۹ میلیارد دلار به ۸.۹ میلیارد دلار رسیده / اینکه در سال جاری به چه عددی می‌رسد در جلسه غیرعلنی و غیررسمی عرض می‌کنم
  افزایش مبتلایان به ۱۳۵۷۰۱ نفر / مجموع بهبودیافتگان به ۱۰۵ هزار و ۸۰۱ نفر رسید/ مجموع جانباختگان به ۷۴۱۷ نفر رسید /۲۶۱۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.
  جان بولتون: انتقال بنزین از ایران به ونزوئلا برای آمریکا خطرناک است
  قیمت جدید ۷ محصول سایپا اعلام شد
رای الیوم:
  شباهت‌های ماجرای نفتکش‌های ایرانی عازم ونزوئلا با داستان نفتکشی که جبل الطارق توقیف و سپس آزاد کرد / اگر آمریکا در دریای کارائیب، آتش را شعله ور کند، ایران ۵ هزار کیلومتر دورتر، در خلیج فارس پاسخ می‌دهد؟

  مجموع مبتلایان ۱۱۲۷۲۵ به نفر رسید/مجموع بهبودیافتگان ۸۹۴۲۸ نفر/مجموع جانباختگان ۶۷۸۳ نفر/۲۷۳۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند
  تازه‌ترین مطالعات پزشکی از کرونا؛ ایمنی بیماران خفیف در برابر ویروس
  مجموع مبتلایان به ۱۱۰۷۶۷ نفر رسید/ ۸۸۳۵۷ نفر بهبود یافتند / افزایش جانباختگان به ۶۷۳۳ تن/ ۲۷۱۳ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
  سقف پرداخت نقدی به مشتریان بانک‌ها ۴۵ میلیون تومان شد
  تماشا کنید: ماجرای کنارک / آنچه درباره ناوچه کنارک و حادثه رخ داده برای آن می‌دانیم
  مجموع مبتلایان ۱۰۹۲۸۶ نفر/مجموع بهبودیافتگان ۸۷۴۲۲ نفر/مجموع جان باختگان ۶۶۸۵ نفر/ ۲۷۰۳ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
  احمد مازنی: گفته می‌شود ۲۷ میلیارد تومان از جیب مردم به عنوان خسارت عوامل خودسر به سفارت انگلیس پرداخت شده است
  مجموع مبتلایان: ۱۰۷۶۰۳ نفر/ بهبودیافتگان: ۸۶۱۴۳ نفر/ جانباختگان: ۶۶۴۰ نفر/۲۶۹۶ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.
ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 93928صفحه نخست » آخرین اخباریکشنبه، 26 مرداد 1399 - 14:17
مروری بر شکل گیری قانون اساسی در جمهوری اسلامی
  
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها:

 

وقتی که جمهوری اسلامی ایران با رفراندوم عمومی سال 1358 به تصویب ملت ایران رسید و رای‏دهندگان 16 سال به بالا، نظام حکومتی انقلاب را معین کردند، ناظران مسایل سیاسی و اجتماعی منتظر بودند که قانون اساسی این حکومت بی‏سابقه در تاریخ جهان چگونه خواهد بود. دومین انتخاب مربوط به خبرگان قانون اساسی بود، که با رای مستقیم و مخفی مردم 73 نفر برای این مهم انتخاب گردیدند. سرانجام کار تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی در آبانماه همان سال به انجام رسید و پس از مدتی مورد تصویب ملت ایران قرارگرفت. قانون اساسی در حقیقت مهم‏ترین سند مربوط به حقوق عمومی وحقوق اساسی محسوب می‏شود و البته که سعادت ملتها در گرو صحت در تدوین و اجرای آنست. در سال 1368 به دستور حضرت امام(ره) قانون اساسی مورد بازنگری و اصلاح قرارگرفت، چرا که جمهوری اسلامی حکومت بی‏سابقه‏ای بود. با گذشت زمان طبیعتا شکل و ساختار آن می‏بایست پس از آزمودنها و فراز و نشیبها قوام و دوام نهایی خود را پیدا کند. گذشت یک دهه فرصت خوبی برای بازنگری قانون اساسی انقلاب بود و این مهم با موفقیت انجام گردید. مقاله زیر چگونگی روند تشکیل و بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی را به اجمال بررسی کرده است که تقدیم حضور شما می‏گردد.

 

ضرورت آگاهی بر مراحل تصویب قانون اساسی و اصول آن برای نسل جوان فوق‏العاده است1. پنجاه روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین نظرخواهی از ملت صورت گرفت. در روز دوازدهم فروردین 1358 ملت ایران باید به این سوال پاسخ می‏داد که آیا حکومت جمهوری اسلامی را می‏خواهد یا خیر؟ در این مرحله باید تکلیف اساسی موضوع، معین می‏شد. در ششم فروردین 1358 شورای انقلاب تصویب کرد که سن رای‏دهندگان از 18 سال تمام به 16 سال تقلیل یابد. متن مصوبه چنین بود:

 

«ماده واحده، به منظور مشارکت ملت رزمنده در تعیین شکل حکومت ایران، شرط سنی رای‏دهندگان در رفراندوم انقلاب اسلامی ایران 16 سال (متولدین قبل از سال 1342) خواهد بود.» با این تصمیم شورای انقلاب، جمع شرکت‏کنندگان درانتخابات افزایش چشمگیری یافت و به حدود بیست میلیون زن و مرد ایرانی واجد شرایط رسید.

 

نتیجه همه‌پرسی با 2/98 درصد آرا، پذیرش نظام جمهوری اسلامی بود که رهبر فقید انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) از آن حمایت کرده بود. استدلال گروه‏ها و افرادی که این نوع سوال و رفراندوم را نمیپسندیدند،  این بود که مردم نمی‏دانستند جمهوری اسلامی چه نوع حکومتی است تا به آن رای بدهند، زیرا پیش از این چنین حکومتی سابقه نداشته است و نیز ممکن است، افرادی به غیر جمهوری اسلامی نظر داشته باشند که باید بتوانند آن نوع حکومت را انتخاب کنند. البته، پاسخ داده می‏شد که اسلام در این سرزمین، ناشناس نیست و شیعه قرنها مبارزه برای استقرار حکومت عدل اسلامی داشته وانواع دیگر حکومتها را در حکومت ظلم و جور میپنداشته است، چطور ممکن است، ملتی مبارزه کند و حکومت پرسابقه‏ای را ساقط نماید؛ ولی هدف را نشناسد و در همه حال، اطلاع ملت از اسلام و اهداف آن بیش از انواع دیگر حکومتها است. از سویی، اگر افرادی به غیر جمهوری اسلامی نظر دارند، بنا بر شواهد روز، عده قابل توجهی را تشکیل نمی‏دهند و در تمام دوران انقلاب آنچه چشمگیر، فراگیر و سراسری بود، عنوان جمهوری اسلامی، بود نه نوع دیگری از جمهوری. به علاوه جواب منفی به سوال به منزله پذیرش انواع دیگر جمهوری است که اگر بر پاسخ مثبت فزونی گرفت از همه‌پرسی دیگری استفاده می‏شد.

 

تهیه و تنظیم قانون اساسی کار بعدی بود که می‏بایست انجام پذیرد؛ قانون اساسی‌ای برای جمهوری اسلامی که به تایید ملت رسیده باشد. نظر رهبری انقلاب این بود که هرچه زودتر کشور به حال عادی بازگردد و انقلاب مسیر اصلی خود را در جهت بازسازی بپیماید و قوانین آینده در چارچوب قانون اساسی تنظیم شوند؛ اما در برابر خط رهبری که خط همه‌گیر کشور بود، افکار دیگری هم وجود داشت. بعضی افراد از قوانین اساسی کشورهایی نام میبردند که شباهتی با وضع ایران نداشتند و حکومت آنها با جمهوری اسلامی نزدیک نبود، عده‌ای انتظار آن را میکشیدند که اگر عنوان حکومت با اجرای همه‌پرسی، «جمهوری اسلامی» شده، محتوای آن اسلامی نباشد. مهم‌ترین استدلال آن دسته، چنین بود که اسلامی بودن روابط با دیگر کشورها را مشکل می‏سازد؛ اما جبهه امام، همچنان با قاطعیت بر اسلام، حکومت اسلامی و ضوابط شرعی آن تاکید می‏کرد. چهار ماه و اندی که تا افتتاح مجلس خبرگان باقی بود، فرصتی به دست داد تا افراد و گروه‏ها با آزادی خاصی که در آن دوره وجود داشت، هرچه را که می‏خواستند، مطرح نمایند و ملت را به آن سو دعوت کنند. این بحثها در اطراف اصول قانون اساسی بود. سمینارها و همایشهای زیادی در مراجع مختلف از جمله دانشگاه‏ها تشکیل شد. مقالات بسیاری انتشار یافت، صدها طرح اصلاحی و تکمیلی ارایه گردید که دبیرخانه مجلس خبرگان به جمع‏آوری آنها پرداخت و در اختیار کمیسیونهای مربوط در مجلس خبرگان گذاشت.

 

در 14 تیر 58 شورای انقلاب، قانون انتخابات مربوط به مجلس بررسی نهایی قانون اساسی را در 8 فصل و 41 ماده تصویب کرد و بر اساس آن 73 نفر با شرایطی که در قانون پیشبینی شده بود، برای عضویت مجلس خبرگان با رای مستقیم و مخفی مردم انتخاب شدند. انتخابات در 12 مرداد ماه همان سال برگزار گردید

 

مجلس خبرگان در 28 مرداد 58 افتتاح2 و در 28 آبان ماه  58 نیز پس از انجام وظیفه در شصت و هفت جلسه عمومی علنی که اصول تهیه شده در کمیسیونها را در معرض رسیدگی و رای‏گیری قرار می‏داد، به کار خود پایان بخشید. مجلس خبرگان در زمان تشکیل با تحولات بسیاری مواجه بود. ملت ایران باید تصمیم نهایی را می‏گرفت و به‌طور مستقیم درباره قانون اساسی مصوب خبرگان نظر می‏داد. این اصل، مورد اتفاق همگان است که قانون اساسی کشور، آمال و آرزوهای یک ملت است، شکل و نوع حکومت را معین می‏نماید، حقوق و آزادیهای افراد را مشخص میسازد و در واقع، پیمانی است بین مردم و حکومت. بنابراین، لازم است تا اراده آزاد ملت آن را در نهایت تایید کند؛ مسوولین کشور از این‌رو، بتوانند ـ و از مردم واهمه و ترسی نداشته باشند ـ سعی می‏کنند، همه‌پرسی را جزو مراحل تصویب قانون اساسی قرار دهند. در ایران، همهپرسی در مورد قانون اساسی سابقه نداشت؛ اما بسیاری از کشورهای دیگر تجربیاتی در این مورد داشتند. در سه مرحله نظر ملت درباره قانون اساسی جمهوری اسلامی اخذ شد. نخست در مورد عنوان حکومت و چارچوب حاکمیت که در فروردین 58 انجام شد، دیگر، انتخابات مجلس خبرگان که مردم با رای مستقیم خود در هر استان نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب نمودند و سوم، همه‌پرسی برای تایید نهایی قانون اساسی مصوب مجلس خبرگان. این همه‏پرسی با دو سوال انجام گرفت: 1‌ـــ با اصول قانون اساسی مصوب مجلس خبرگان موافقت دارید؟ آری؟ 2 ـــ با اصول قانون اساسی مصوب خبرگان موافقت دارید؟ نه؟

 

پرسش نخست به رنگ سبز و پرسش دوم به رنگ قرمز چاپ شد و این، بدان خاطر بود که همه افراد، شامل باسواد و بی‏سواد بتوانند خود، اظهار نظر کنند و نیازی هم به مراجعه به اشخاص باسواد نداشته باشند. در مجموع، حدود هجده هزار شعبه اخذ رای برای تمام کشور پیش‏بینی شده بود.

 

این همه‌پرسی نظیر همه‌پرسی تعیین نوع حکومت بود. در مورد آن، این بحث پیش آمد که اگر اشخاص با یک اصل یا چند اصل موافق نباشند، تکلیف چیست؟ آیا رای ندهند؟ آیا می‏شود قانون اساسی‌ای نوشت که همه افراد ملت، موافق آن باشند؟ آیا ممکن است، قانون اساسی‌ای بدون عیب و نقص تنظیم گردد؟ اگر بنا باشد، هر کس به خاطر یک جز رای ندهد، هیچ همه‌پرسی‌ای به نتیجه نمی‏رسد. مردم باید مجموع اصول و روند کلی قانون اساسی را بنگرند، اگر با کل موضوع موافق هستند، رای بدهند؛ چنانکه در مورد مجلس خبرگان هم بعضی با اصولی تصویب شده موافق نبودند یا برخی اصول را می‏خواستند که رای کافی نیاورد؛ ولی درنهایت، تسلیم نظر اکثریت شدند.

 

با اینکه توضیحات در همان فاصله یعنی خاتمه مجلس خبرگان و روز همه‌پرسی به مردم داده شد، باز هم جمعی در حدود بیست درصد از کسانی که حق رای داشتند، در انتخابات شرکت نکردند؛ البته انتظار شرکت صددرصد هم نمی‌رفت. در هیچ انتخابات و رای‏گرفتنی سابقه ندارد که صددرصد شرکت کنند؛ ولی ممکن است، مسایلی در عدم شرکت بعضی موثر بوده باشد؛ چنانکه پاره‏ای از گروه‏های انگشت‌‏شمار عضو برای عدم شرکت مردم تلاش کردند و هر یک اصولی را که تصور می‏کردند، گروه‏هایی از مردم نسبت به آن حساسیت نشان می‏دهند، بزرگ نمودند؛ به‌عنوان مثال، اصول مربوط به رهبری را با عنوان دیکتاتوری یادکردند، تثبیت اسلام را به عنوان اساسی سیاست ارتجاع نام گذاشتند. برای جلوگیری از رای ایرانیان اهل سنت عبارات مربوط به تشیع را برجسته ساختند و نظایر آن.

 

بر اساس ارقام وزارت کشور، واجدین شرایط رای‏دادن نزدیک بیست میلیون نفر بودند و تعداد شرکت‏کنندگان به رقم 956/758/15 نفر رسید. جمع آرای مثبت (آری) 329/680/15 نفر و مجموع آرای منفی (نه) 78516 رای و آرای باطل شده 111 رای بود.

 

منابع حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران با تمامی قوانین اساسی کشورهای دنیا تفاوت دارد. مولفین و محققین حقوق، یک سلسله منابع را برای حقوق اساسی کشورها معین می‏کند که، بعضی از این منابع، جنبه عام دارد، حقوق اساسی اغلب کشورها متکی به آن است و بعضی جنبه خاص دارد. حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر آن منابع عام که با دیگر کشورها مشترک است، بعضی منابع بسیار معتبر اختصاص هم دارد؛ منبعی مثل قرآن، معتبرترین و پرقدرت‏ترین منابع حقوق اساسی است که در اعماق فکر امت اسلامی ریشه دارد و به آن حقوق، جنبه الهی و مشروعیت می‏دهد. قرآن منبع خاص و اساسی‏ترین منبع دوران خود است. حقوقی که اصول، احکام، مبنا، توجه و سیر و حرکتش اسلامی است، باید از قرآن الهام بگیرد. اسلام در مفهوم اصلی و کامل خود، ارایه احکام پرتحرک و همیشه جاوید قرآن است. همه علوم اسلامی ریشه در قرآن دارد. قرآن که از طریق وحی بر پیامبر نازل شده، در چهارده قرن گذشته به‌واقع، قانون اساسی امت اسلام بوده است. همه گروه‌های اسلامی باوجود گسست افکار وعقاید، نسبت به اصالت قرآن و حکومت قاطع احکام آن اتفاق نظر دارند؛ هرچند که از روی غفلت و یا جهل  به آن عمل نکرده و یا نمی‏کنند. احکام قرآن با همان عباراتی که پیامبر(ص) دریافت نموده، باقی و جاوید است. قانون اساسی جمهوری اسلامی، ملهم از قرآن است و درعین اینکه تشکیلات عالیه مورد نیاز کشور و وظایف آنها را با شکل قابل فهم روز تعیین می‏کند، به علت بناشدن بر مبانی اسلام نمی‏تواند در هیچ مورد تضادی با قرآن داشته باشد. بسیاری از اصول قانون اساسی به‌طور مستقیم در ارتباط با آیات قرآنی است؛ برای نمونه در این خصوص، به چند مورد اشاره می‏کنیم:

 

مقدمه قانون اساسی با آیه بسیار مناسبی که جهت و هدف حقوق را مشخص می‏سازد، آغاز می‏گردد: «لقد ارسلنا، رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط» که علت بعثت انبیا را مطرح می‏کند و باز در همان مقدمه، آنجا که از حرکت حکومت اسلامی بحث می‏کند، راه تشکیل امت واحده جهانی را ترسیم می‏نماید و آیه مبارکه «ان هذه امتکم امه واحده و انا ربکم فاعبدون» را منبع این تفکر می‏داند. در خط گسستن از سیستم استبدادی و سپردن سرنوشت مردم به دست خودشان به آیه «و یضع عنهم اضرهم و الانحلال التی کانت علیهم» استناد می‏جوید.

 

برای اینکه بنیادها و نهادهای سیاسی مملکت به دست مدیران لایق و صالح قرار گیرد، متوجه آیه «ان الارض یرثها عبادی الصالحون» می‏شود. قانون اساسی حکومت آینده مستضعفین را با استناد به آیه «ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» محقق و مسلّم می‏داند و در جهت آن ارایه طریق می‏کند. قوای دفاعی کشور را با استناد به آیه شریفه «و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم و آخرین من دونهم» پرقدرت و محکم می‏خواهد. قضا را به نقطه استقرار عدل می‏کشاند و از آیه «و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل» مدد می‏گیرد، آنجا که جامعه اسلامی را یک جامعه نمونه و اسوه توصیف می‏کند. آیه مبارکه «و کذلک جعلناکم امه وسط لتکونوا شهدا علی الناس» را شاهد می‏آورد. اصل امر به معروف و نهی از منکر را به اتکای «والمومنون و المومنات بعضهم اولیاءِ بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر» ثبت می‏کند.

 

برای رعایت حقوق غیرمسلمانان آیه «لا ینهاکم الله عن الدین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجونکم عین دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم ان الله یحب المقسطین» را ملاک و ماخذ قرار می‏دهد. قانون اساسی به اتکای قرآن، امتیازات قومی و نژادی و زبانی و رنگ پوست را مردود می‏شناسد و آیه «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جلعناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقیکم» را ملاک و ماخذ اصلی می‏داند و اصول مربوط به خانواده و زن را بر مبنای آیات 21 سوره نحل و 228 بقره تنظیم می‏کند «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه»، «من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مومن فانحیینه حیوه طیبه و لنجزینهم اجرهم با حسن ما کانوا یعملون» و «لهن مثل الذی علیهن بالمعروف و للرجال علیهن درجه» آیه 59 سوره نسا «یا ایها الذین آمنوا اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم فان تنازعتم فی شی فردوه الی الله و الرسول ان کنتم تومنون بالله والیوم الاخر» و آیات 44 و 46 سوره مائده «و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون، و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الظالمون، و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الفاسقون» و آیه 57 سوره انعام «ان الحکم الا لله» و آیه 229 سوره بقره «و من یتعد حدود الله فاولئک هم الظالمون» منبع عمده حقوق اساسی است و اصول 4، 72 ، 91، 105 و 170 قانون اساسی به اتکای همین آیات تدوین شده است.

 

در مقررات اقتصادی، حقوق اساسی متوجه آیات 5 و 29 سوره نسا است «لا توتوا السفها اموالکم التی جعل الله لکم قیاما. یا ایها الذین آمنوا لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل الا ان تکون تجاره عن تراض منکم» آیه 29 سوره بقره «هوالذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا» و آیه 168 سوره بقره «یا ایها الناس کلوا مما فی الارض حلالا طیبا» و آیه سوره انفال «یسئلونک عن الانفال قل الانفال لله و الرسول» و آیه 128 سوره اعراف «ان الارض لله یورثها من یشا من عباده» است.

 

در جهت نفی تمرکز ثروت به آیات 6 و 7 سوره علق تمسک جسته «ان الانسان لیطغی ان راه استغنی» و آیه 7 سوره حشر «ما افاه الله علی رسوله من اهل القری فلله و للرسول و لذی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل کی لا یکون دوله بین الاغنیا منکم» و آیه 34 سوره توبه «والذین یکنزون الذهب و الفضه و لا ینفقونها فی سبیل الله فبشرهم بعذاب الیم» استناد می‏کند. در منع ربا (اصل 43 قانون اساسی) که بر اساس آیات 275، 278 و 279 سوره بقره قرار دارد، میفرماید: «الذین یاکلون الربا لا یقومون الا حکما یقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس ذلک بانهم قالوا انما البیع مثل الربا و احل الله البیع و حرم الربا»، «یا ایها الذین آمنوا اتقوالله و ذروا ما بقی من الربا ان کنتم مومنین فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله و ان تبتم فلکم رئوس اموالکم لا تظلمون و لا تظلمون» حقوق اساسی، اسراف و تبذیر را منع کرده و منبع این حکم، آیه 31 سوره اعراف و آیات 26 و 27 سوره اسرا است که می‏فرماید «کلوا و اشربوا و لاتسرفوا انه لا یحب المسرفین»، «و لا تبذر تبذیرا ان المبذرین کانوا اخوان الشیاطین» که در بحث اقتصاد و امور مالی، هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی باید رعایت گردد و مبنای برنامه‏های مصرفی می‏باشد.

 

حقوق اساسی ما به استناد آیه 159 سوره آل عمران و آیه 38 سوره شوری، اصول شورا را پذیرفته و کانونهای شورایی را در سطوح مختلف پیش‌بینی کرده است؛ مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، بازنگری، شورای موقت رهبری مجلس خبرگان که شوراها را در سطح حاکمیت معرفی می‏کند، فصل هفتم قانون اساسی نموداری از پذیرش شوراها است. این آیات میفرماید: «و شاورهم فی‏الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله»، «و امرهم شوری بینهم» ویژگیهای رهبری با توجه به آیه 35 سوره یونس و آیه 246 سوره بقره ترسیم شده‌اند: «افمن یهدی الی الحق احق ان یتبع امن لایهدی الا ان یهدی فمالکم کیف تحکمون» و «ان الله اصطفیه علیکم و زاده بسطه فی العلم و الجسم».

 

حقوق اساسی جمهوری اسلامی به شدت جلوی سلطه و نفوذ بیگانه را سد می‏کند و در این خصوص، آیه 141 سوره نسا را ملاک قرار می‏دهد: «و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا». همین منبع خاص و پرنور حقوق اساسی باعث شده که تفاوت بنیادی با حقوق اساسی دیگر کشورها پیدا کند.

 

سنت، منبع خاص دیگر حقوق اساسی است. منابع فقه اسلامی ـ کتاب، سنت، اجماع، عقل ـ در عین حال که از منابع حقوق اساسی‏اند، به قرآن بازگشت دارند. پیامبر(ص) بزرگوار با علم الهی‌ای که داشت، قراین اسلام را برای مردم بیان می‏کرد و مراقب بود، جز حکم خداوند نگوید و بنا بر فرمان خداوند، پیروی از دستورات او لازم است. جانشینان برحق پیامبر نیز صلاحیت کار تفسیر احکام و قوانین اسلامی را داشته‏اند و گفتارشان اصالت و سندیت برای کشف حکم خداوند را دارد؛ از این‌رو مجموع گفتار و رفتار پیامبر و امام که سنت وسیره نامیده می‏شود از منابع حقوق اساسی جمهوری اسلامی‏اند و بسیاری از اصول قانون اساسی به‌طور مستقیم متکی به سنت می‌باشد.

 

احادیث و روایات پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) و به‌خصوص دستورات نهج‏البلاغه مقام محکمی در حقوق اساسی دارند؛ به‌عنوان نمونه در مورد ارتش به این گفته علی(ع) می‏رسیم که فرمود: «فالجنود باذن الله حصون الرعیه و زین الولاه و عزالدین و سبل الامن و لیس تقوم الرعیه الامهم» (نهج‏البلاغه)، در مورد حکومت می‌فرماید: «ان عملک لیس لک بطعمه و لکنه امانه» (نهج‌البلاغه). «الذلیل عندی عزیز حتی اخذ الحق له و القوی عندی ضعیف حتی اخذ الحق منه»(نهج‏البلاغه) و در مورد حقوق انسانی داریم که: «واشعر قلبک الرحمه للرعیه والمحبه لهم واللطف بهم و لاتکونن علیهم سبعا ضاریا تغتنم اکلهم فانهم صنفان اما اخ لک فی الدین و اما نظیر لک فی الخلق یفرط منهم الزلل و تعرض لهم العلل» (نهج‏البلاغه) نامه 53. در خصوص برابری و عدم امتیاز از رسول اکرم(ص) داریم که فرمود: «ایها الناس الا ان ربکم واحد و ان اباکم واحد. الا لا فضل لعربی علی اعجمی و لا اعجمی علی عربی و لا اسود علی احمر و لا احمر علی اسود الا بالتقوی» (حدیث نبوی)، در خصوص اصل آزادی از علی(ع) داریم که فرمود: «لا تکن عبد غیرک و قد جعلک الله حرا» (نهج‏البلاغه، خطبه 3). علی‌(ع) در خصوص مشخصات رهبری علی(ع) می‏فرماید: «ان الله فرض علی ائمه العدل ان یقدرو انفسهم بضعفه الناس» (نهج‏البلاغه). یا از امام حسین(ع) است که فرمود: «مجاری الامور بید العلما بالله الامنا علی حلاله و حرامه.»

 

ما در مقام آن نیستیم که به تمام احادیثی که با اصول قانون اساسی ارتباط پیدا می‏کنند، بپردازیم. هنگامی که قانون اساسی در مجلس خبرگان تصویب شد، علاوه از مقدمه‏ای که برای آن تنظیم کردند که در ابتدای تمامی چاپهای قانون اساسی انتشار یافته، موخّره‌ای هم تهیه کردند در آن، اصول قانون اساسی با آیات و روایات تطبیق داده شده بود.

 

 در مقابل منابع خاص حقوق اساسی که از آنها یاد شد، منابع عادی‌ای هم داریم که عبارتند از: قانون اساسی، قوانین عادی، نظریات شورای نگهبان، احکام و فرامین مقام رهبری، رویدادهای قضایی، آیین‏نامه‏ داخلی مجلس به نظریات مشورتی و تصمیمات مجمع تشخیص مصلحت نظام که از بحث درباره هر یک از آنها در این مقاله خودداری می‏شود.

 

در سال 1368  با پیشنهاد حضرت امام، اصلاحاتی در قانون اساسی صورت گرفت که دلایل تغییر و اصلاحات و حوزه این تغییرات و نتایج آن نیز محتاج بحثی طولانی است. به اجمال می‏توان گفت در بخش رهبری، ریاست جمهوری، مجمع تشخیص مصلحت، مجلس شورای اسلامی، قوه مجریه، ترتیب بازنگری در قانون اساسی صدا و سیما و قوه قضاییه قابل مطالعه است.

 

پینوشتها

 

1 ـــ شناخت ارکان حکومت و ارگانهای سیاسی کشور، روابط آنها با هم، آگاهی از حقوق و آزادیهای افراد ملت و چگونگی حفظ و رعایت این حقوق، حداقل اطلاعی است که افراد جامعه به‌خصوص نسل جوان باید در زمینه زندگی سیاسی و اجتماعی داشته باشند. قابل پذیرفتن نیست، انسانهایی در سرزمین رشد کنند، در زندگی اجتماعی مشارکت نمایند، به آینده امیدوار و علاقمند باشند؛ ولی ندانند که در اداره امور مملکت چه نقش و سهمی دارند، ندانند که ارکان حکومت و مرکز قدرت کشور چگونه شکل می‏گیرد، رییس کشور، رییس‏جمهور چه شرایط و مشخصاتی را باید داشته باشند و به چه ترتیب در این مقام قرار می‏گیرند. ندانند که صلاحیت قوه مقننه، اجراییه، قضاییه درچه حدود است و از همه مهم‌تر به حقوق اساسی و آزادیهایی که به خاطر تثبیت آنها قرنها مبارزه شده و خون میلیونها انسان برجسته نثار گردیده، واقف نباشند. حقوق اساسی و نهادهای سیاسی هر کشوری تجسمی است از درجه تمدن، کیفیت زندگی اجتماعی و سوابق تاریخی، نموداری است از خواستها، تمایلات و آرزوها و آمال مردمی که در یک سرزمین با هم زندگی می‏کنند و بر اجرای اصول کلی حقوقی به عنوان چارچوب توافق کرده‏اند، حقوق اساسی معرف بایدهای اعتقادی، پیوندهای عمیق معنوی، اخلاقی و انسانی یک ملت می‏باشد و غالبا محصول مبارزات طولانی و انقلابی است که به آن دست زده‏اند. در جمهوری اسلامی، حاکمیت که نقطه محوری حقوق اساسی است با این بینش ارایه و تعبیر می‏شود که «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خدا است وهم او انسانها را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچ کس نمی‏تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد...»(اصل 56). در  کشوری که چنین بینش سیاسی حاکم است و خداوند سرمنشا تمامی قدرتها است و همه دیگر انسانها مخلوق و بنده او هستند و تنها امتیاز با تقوا وعلم است، باید موازینی اصولی و محکم در همه زمینه‏ها وجود داشته باشد. چنین ملتی باید درهمه ابعاد فکر خود را به‌کار اندازد واز همه منابع خدادادی استفاده نمایند.

 

2 ـــ افتتاح مجلس خبرگان در 28 مرداد 58 در محل مجلس سنای رژیم سابق با پیام امام خمینی(ره) ـــ رهبر انقلاب ـــ صورت گرفت. از لحاظ تاریخ حقوق اساسی این پیام اهمیت بسیار دارد، زیرا مجلس خبرگان را مصمم ساخت تا از راه‏یابی نظرات انحرافی به قانون اساسی با قاطعیت جلوگیری نماید. متن پیام چنین بود: «بسم الله الرحمن الرحیم. اکنون که با عنایت خداوند متعال وتائید حضرت ولی الله اعظم (عج الله فرجه) با یمن و برکت مجلس رسیدگی پیش‌نویس قانون اساسی کار خود را شروع می‏کند، به جا است، تذکراتی به ملت شریف و حضرات علمای عظام و سایر وکلای محترم بدهم.

 

1 ـــ بر هیچ‌یک از آنان که از انقلاب اسلامی ایران اطلاع دارند، پوشیده نیست که انگیزه این انقلاب و رمز پیروزی آن اسلام بوده و ملت ما در سراسر کشور از مرکز تا دورافتاده‏ترین شهرها و قرا و قصبات با اهدای خون و فریاد الله اکبر جمهوری اسلامی را خواستار شدندو در رفراندوم بی‏سابقه واعجاب‏آور با اکثریت قریب به اتفاق به «جمهوری اسلامی» رای دادند و دولتهای اسلامی و غیراسلامی رژیم و دولت ایران را به عنوان «جمهوری اسلامی» به رسمیت شناختند.

 

2 ـــ با توجه به مراتب فوق، قانون اساسی و سایر قوانین در این جمهوری باید صددرصد بر اساس اسلام باشد و اگر یک ماده هم برخلاف احکام اسلام باشد، تخلف از جمهوری و آرای اکثریت قریب به اتفاق ملت است؛ بر این اساس، هر رای با طرحی که از طرف یک یا چند نماینده به مجلس داده شود که مخالف اسلام باشد، مردود و مخالف مسیر ملت و جمهوری است و اصولا نمایندگانی که بر این اساس انتخاب شده باشند، وکالت آنان محدود به حدود جمهوری اسلامی است و اظهار نظر و رسیدگی به پیشنهادهای مخالف اسلام یا مخالف نظام جمهوری خروج از حدود وکالت آنها است.

 

3 ـــ تشخیص مخالفت و موافقت با احکام اسلام منحصرا در صلاحیت فقهای عظام است که الحمدلله گروهی از آنان در مجلس وجود دارند و چون این امر، یک امر تخصصی است، دخالت وکلای محترم دیگر در این اجتهاد و تشخیص احکام شرعی از کتاب و سنت دخالت در تخصص دیگران بدون داشتن صلاحیت و تخصص لازم است؛ البته، در میان نمایندگان افراد فاضل و لایقی هستند که در رشته‏های حقوق و اداری و سیاسی تخصص دارند و صاحب‏نظرند که از تخصصشان در همین جهات قوانین استفاده می‏شود و در صورت اختلاف متخصصان، نظر اکثریت متخصصان معتبر است.

 

4 ـــ من با کمال تاکید توصیه می‏کنم که اگر بعضی از وکلای مجلس تمایل به مکاتب غرب یا شرق داشته یا تحت تاثیر افکار انحرافی باشند، تمایل خودشان را در قانون اساسی جمهوری اسلامی دخالت ندهند و مسیر انحرافی خود را از این قانون جدا کنند؛ زیرا صلاح و سعادت ملت ما در دوری از چنین مکتبهایی است که در محیط خودشان هم عقب‏ زده شده و رو به شکست و زوال است. از گفته‏ها و نوشتههای بعضی از جناحها به دست می‏آید، افرادی که صلاحیت تشخیص احکام و معارف اسلامی را ندارند، تحت تاثیر مکتبهای انحرافی آیات قرآن کریم و متون احادیث را به میل خود تفسیر کرده و با آن مکتبها تطبیق می‏نمایند و توجه ندارند که مدارک فقه اسلامی بر اساس متنی است که محتاج به درس و بحث و تحقیق طولانی است و با آن استدلالهای مضحک و سطحی و بدون توجه به ادله معارض و بررسی همه جانبه معارف بلندپایه و عمیق اسلامی را نمی‏توان به دست آورد و من انتظار دارم، محیط مجلس خبرگان از چنین رویدادی به دور باشد.

 

5 ـــ علمای اسلامی حاضر در مجلس اگر ماده‏ای از پیش‏نویس قانون اساسی و یا پیشنهادهای وارده را مخالف با اسلام دیدند، لازم است با صراحت اعلام دارند و از جنجال روزنامه‏ها و نویسندگان غرب‏زده نهراسند که ایشان خود را شکست‏خورده می‏بینند و از مناقشات وخرده‏گیریها دست‏بردار نیستند.

 

6 ـــ نمایندگان محترم مجلس خبرگان باید همه مساعی خویش را به کار برند تا قانون اساسی جامع مزایا و خصوصیات زیر باشد:

 

الف ـــ حفظ و حمایت حقوق و مصالح تمام قشرهای ملت دور از تبعیضهای ناروا.

 

ب ـــ پیش‏بینی نیازها و منافع نسلهای آینده آنگونه که مد نظر شارع مقدس در معارف ابدی اسلام است.

 

ج ـــ صراحت و روشنی مفاهیم قانون به نحوی که امکان تفسیر و تاویل غلط در مسیر هوسهای دیکتاتورها و خودپرستان تاریخ در آن نباشد.

 

د ـــ صلاحیت نمونه و راهنما قرارگرفتن برای نهضتهای اسلامی دیگر که با الهام از انقلاب اسلامی ایران در صدد ایجاد جامعه اسلامی برمی‏آیند.

 

در خاتمه از خداوند متعال توفیق و تایید همگان را خواستار و امیدوارم به برکت تلاش آقایان قانون اساسی واقعا اسلامی و مترقی به تصویب برسد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته. روح الله الموسوی الخمینی.»

 

3 ـــ مجلس خبرگان پس از افتتاح حاضر نشد، خود را در چارچوب آیین‏نامه مصوب دولت موقت و شورای انقلاب محدود کند و کار را بر اساس پیش‏نویس ظرف یک ماه که مورد نظر دولت موقت بود به انجام برساند. خود مجلس خبرگان در 1/6/58 آیین‏نامه جدیدی را برای اداره مجلس وچگونگی تصویب اصول قانون اساسی تصویب نمود وخود را از آیین‏نامه‏ای که دولت موقت تدارک دیده بود و 5 فصل و 44 ماده داشت، خارج ساخت و به جای یک ماهی که دولت موقت پیشنهاد کرده بود که مجلس خبرگان کار را تمام کند، کار تمام نشد و با توجه به رویه مستقلی که مجلس خبرگان در نظر گرفته بود وخود را در اجرای پیام امام(ره) در جلسه افتتاحیه مقید می‏دانست، دنبال کار را گرفت و تقریبا پس از سه ماه متن قانون اساسی کامل شد.

اخبار ویژه
ضرورت ها و مزیت های شفافیت درآمد همه مشاغل
ضرورت ها و مزیت های شفافیت درآمد همه مشاغل
آری شفافیت درآمدها برای ایجاد عدالت درپرداخت مالیات امری ضروری است. پیشنهاد می شود سامانه ای با نرم افزار و پشتوانه قوی راه اندازی گردد و همه افرادی که شغل و درآمدی دارند مکلف باشند هر سال درآمدهای ...
مقصر زجر و اذیت مردم کیست؟ اداره پست یا اداره ثبت
مقصر زجر و اذیت مردم کیست؟ اداره پست یا اداره ثبت
دفاتر پیشخوان دولت اجازه پست کردن مدارک ذکر شده مربوط به شرکتها را ندارند و به مراجعین می گویند مجبور هستند به مراکز پستی مراجعه نمایند. این کار جز مردم آزاری و زجر دادن مردم نیست. یافتن راه ...
آخرین آمار کرونا در ایران، ۲۵ خرداد ۹۹: شناسایی ۲۴۷۲ بیمار جدید / ۱۰۷ نفر دیگر جان باختند
آخرین آمار کرونا در ایران، ۲۵ خرداد ۹۹: شناسایی ۲۴۷۲ بیمار جدید / ۱۰۷ نفر دیگر جان باختند
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۴۷۲ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور خبر داد، که ۸۶۴ مورد بستری شدند./انتخاب
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران:
کرونا بیماری هزار چهره است؛ با علائم متنوعی بروز می‌کند / بی حالی، ضعف، خستگی، تغییر خلق و کاهش تمرکز از علائم جدید کروناست

کرونا بیماری هزار چهره است؛ با علائم متنوعی بروز می‌کند / بی حالی، ضعف، خستگی، تغییر خلق و کاهش تمرکز از علائم جدید کروناست
فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران از مشاهده علائم بالینی متنوع در مبتلایان به کرونا خبر داد. زالی گفت: علاوه بر سرفه، تنگی نفس، لرز و مشکلات تنفسی، علائم جدیدی از جمله مشکلات گوارشی و اختلال ...
کاهش شدید تقاضا برای خودرو در بازار/ فرمول ۱۰درصد بالاتر از قیمت مصوب هنوز انجام نمی‌شود
کاهش شدید تقاضا برای خودرو در بازار/ فرمول ۱۰درصد بالاتر از قیمت مصوب هنوز انجام نمی‌شود
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه روند کاهشی قیمت خودرو آغاز شده اما تقاضای واقعی برای خرید وجود ندارد، معتقد است که روند بازار خودرو کاملا وابسته به عرضه خودروسازان ...
آخرین آمار کرونا در ایران، ۱۳ خرداد ۹۹
مجموع مبتلایان به ۱۵۷۵۶۲ نفر رسید / مجموع بهبودیافتگان به ۱۲۳ هزار و ۷۷ نفر رسید/افزایش جانباختگان به ۷۹۴۲ نفر/ه ۲۵۶۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند

مجموع مبتلایان به ۱۵۷۵۶۲ نفر رسید / مجموع بهبودیافتگان به ۱۲۳ هزار و ۷۷ نفر رسید/افزایش جانباختگان به ۷۹۴۲ نفر/ه ۲۵۶۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۱۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
نوبخت: درآمد نفتی و گازی، از ۱۱۹ میلیارد دلار به ۸.۹ میلیارد دلار رسیده / اینکه در سال جاری به چه عددی می‌رسد در جلسه غیرعلنی و غیررسمی عرض می‌کنم
نوبخت: درآمد نفتی و گازی، از ۱۱۹ میلیارد دلار به ۸.۹ میلیارد دلار رسیده / اینکه در سال جاری به چه عددی می‌رسد در جلسه غیرعلنی و غیررسمی عرض می‌کنم
محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وضعیت صادرات نفت و میعانات گازی همواره با فراز و نشیب روبه‌رو بوده اضافه کرد: صادرات نفت و گاز و درآمد آن از ۱۱۹ ...
افزایش مبتلایان به ۱۳۵۷۰۱ نفر / مجموع بهبودیافتگان به ۱۰۵ هزار و ۸۰۱ نفر رسید/ مجموع جانباختگان به ۷۴۱۷ نفر رسید /۲۶۱۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.
افزایش مبتلایان به ۱۳۵۷۰۱ نفر / مجموع بهبودیافتگان به ۱۰۵ هزار و ۸۰۱ نفر رسید/ مجموع جانباختگان به ۷۴۱۷ نفر رسید /۲۶۱۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.
از دیروز تا امروز ۴ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۱۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
جان بولتون: انتقال بنزین از ایران به ونزوئلا برای آمریکا خطرناک است
جان بولتون: انتقال بنزین از ایران به ونزوئلا برای آمریکا خطرناک است
مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید با دخالت در امور ایران و ونزوئلا، از انتقال بنزین ایران برای مردم ونزوئلا ابراز نگرانی کرد. /فارس
رای الیوم:
شباهت‌های ماجرای نفتکش‌های ایرانی عازم ونزوئلا با داستان نفتکشی که جبل الطارق توقیف و سپس آزاد کرد / اگر آمریکا در دریای کارائیب، آتش را شعله ور کند، ایران ۵ هزار کیلومتر دورتر، در خلیج فارس پاسخ می‌دهد؟

شباهت‌های ماجرای نفتکش‌های ایرانی عازم ونزوئلا با داستان نفتکشی که جبل الطارق توقیف و سپس آزاد کرد / اگر آمریکا در دریای کارائیب، آتش را شعله ور کند، ایران ۵ هزار کیلومتر دورتر، در خلیج فارس پاسخ می‌دهد؟
ایران هم پیمانان خود را رها نمی کنند، خواه در سوریه باشند و خواه در آمریکای جنوبی. این کشور ممکن نیست ونزوئلایی را فراموش کند که علیه تحریمهای آمریکا ایستاد. علاوه بر اینکه هوگو چاوز، رئیس جمهور ...
مجموع مبتلایان ۱۱۲۷۲۵ به نفر رسید/مجموع بهبودیافتگان ۸۹۴۲۸ نفر/مجموع جانباختگان ۶۷۸۳ نفر/۲۷۳۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند
مجموع مبتلایان ۱۱۲۷۲۵ به نفر رسید/مجموع بهبودیافتگان ۸۹۴۲۸ نفر/مجموع جانباختگان ۶۷۸۳ نفر/۲۷۳۵ نفر از بیماران  در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند
از دیروز تا امروز ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۹۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
مجموع مبتلایان به ۱۱۰۷۶۷ نفر رسید/ ۸۸۳۵۷ نفر بهبود یافتند / افزایش جانباختگان به ۶۷۳۳ تن/ ۲۷۱۳ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
مجموع مبتلایان به ۱۱۰۷۶۷ نفر رسید/ ۸۸۳۵۷ نفر بهبود یافتند / افزایش جانباختگان به ۶۷۳۳ تن/ ۲۷۱۳ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۴۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
سقف پرداخت نقدی به مشتریان بانک‌ها ۴۵ میلیون تومان شد
سقف پرداخت نقدی به مشتریان بانک‌ها ۴۵ میلیون تومان شد
بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به بانک‌ها سقف پرداخت وجه نقد به مشتریان را در موسسات اعتباری ۴۵ میلیون تومان تعیین کرد. /ایسنا
مجموع مبتلایان ۱۰۹۲۸۶ نفر/مجموع بهبودیافتگان ۸۷۴۲۲ نفر/مجموع جان باختگان ۶۶۸۵ نفر/ ۲۷۰۳ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
مجموع مبتلایان ۱۰۹۲۸۶  نفر/مجموع بهبودیافتگان ۸۷۴۲۲  نفر/مجموع جان باختگان  ۶۶۸۵ نفر/ ۲۷۰۳ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۶۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
احمد مازنی: گفته می‌شود ۲۷ میلیارد تومان از جیب مردم به عنوان خسارت عوامل خودسر به سفارت انگلیس پرداخت شده است
احمد مازنی: گفته می‌شود ۲۷ میلیارد تومان از جیب مردم به عنوان خسارت عوامل خودسر به سفارت انگلیس پرداخت شده است
احمد مازنی نماینده مردم تهران در تذکر شفاهی، گفت: در آذرماه سال 91 افراد خودسر سفارت بریتانیا در تهران را تسخیر کردند و چند اثر هنری متعلق به دولت انگلیس تخریب شد؛ گفته می شود پس از ترمیم آثار ...
مجموع مبتلایان: ۱۰۷۶۰۳ نفر/ بهبودیافتگان: ۸۶۱۴۳ نفر/ جانباختگان: ۶۶۴۰ نفر/۲۶۹۶ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.
مجموع مبتلایان: ۱۰۷۶۰۳ نفر/ بهبودیافتگان: ۸۶۱۴۳ نفر/ جانباختگان: ۶۶۴۰ نفر/۲۶۹۶ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.
از دیروز تا امروز ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۳۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
ستاد مدیریت کرونا در پایتخت:
روند کرونا در تهران صعودی است / وضعیت فعلی به هیچ وجه مطلوب نیست؛ بعد از ۲۳ فروردین بسیاری مردم بیماری را نادیده گرفته اند / احتمالا پروتکل‌ها در اماکنی مانند مترو غیر قابل اجراست / به نظر می‌رسد باید به سمت شرایط قرنطینه‌ای شدیدتر پیش برویم / پیشنهاد کرده‌ایم ساعت اداری شناور شود

روند کرونا در تهران صعودی است / وضعیت فعلی به هیچ وجه مطلوب نیست؛ بعد از ۲۳ فروردین بسیاری مردم بیماری را نادیده گرفته اند / احتمالا پروتکل‌ها در اماکنی مانند مترو غیر قابل اجراست / به نظر می‌رسد باید به سمت شرایط قرنطینه‌ای شدیدتر پیش برویم / پیشنهاد کرده‌ایم ساعت اداری شناور شود
معاون برنامه ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نسبت به روند افزایشی کرونا در برخی شهرها و از جمله پایتخت هشدار داد و شناور شدن ساعت کاری ادارات را خواستار شد. /انتخاب
آیا گسل مشا در آینده نزدیک، زلزله مهیب ۱۹۰ سال پیش خود را در تهران تکرار می‌کند؟ / برای این حادثه چگونه باید آماده شویم؟
آیا گسل مشا در آینده نزدیک، زلزله مهیب ۱۹۰ سال پیش خود را در تهران تکرار می‌کند؟ / برای این حادثه چگونه باید آماده شویم؟
ظاهرحسین شمالی و سید سروش انفرادی؛ محقق زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران:چنانچه در شهر تهران از پتانسیل یک سامانه هشدار سریع زمین‌لرزه بهره برده شود و همچنین تراکم و تعداد ایستگاه‌ها ...
در مورد حق کارگر و فوریت حیاتیِ رسیدگی به معیشت بازنشستگان
در مورد حق کارگر و فوریت حیاتیِ رسیدگی به معیشت بازنشستگان
غلامرضا بنی اسدی: دولت چه دولتِ دوازدهم و چه سیزدهم که از سال دیگر خواهد آمد هم باید "حقِ کارگران" را با در نظر گرفتن اولویتِ عدالت و فوریتِ حیاتیِ رسیدگی به معیشتِ بازنشستگان، در اول فهرست برنامه‌های ...
با ثبت ۱۵۲۹ مورد جدید ابتلا به کرونا مجموع مبتلایان در کشور به ۱۰۶۲۲۰ نفر رسید / افزایش جانباختگان به ۶۵۸۹ تن
با ثبت ۱۵۲۹ مورد جدید ابتلا به کرونا مجموع مبتلایان در کشور به ۱۰۶۲۲۰ نفر رسید / افزایش جانباختگان به ۶۵۸۹ تن
از دیروز تا امروز ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۵۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
وزارت بهداشت: ثبت ۱۵۵۶ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته / مجموع جانباختگان به ۶۵۴۱ نفر رسید
وزارت بهداشت: ثبت ۱۵۵۶ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته / مجموع جانباختگان به ۶۵۴۱ نفر رسید
از دیروز تا امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۵۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
۱۴۸۵ مبتلا و ۶۸ فوتی جدید کرونا در کشور / مجموع جانباختگان به ۶۴۸۶ نفر رسید
۱۴۸۵ مبتلا و ۶۸ فوتی جدید کرونا در کشور / مجموع جانباختگان به ۶۴۸۶ نفر رسید
از دیروز تا امروز( ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
شمار مبتلایان کرونا در ایران از مرز ۱۰۰ هزار تن گذشت / مجموع جانباختگان ۶۴۱۸ نفر / بهبودیافتگان ۸۱۵۸۷ نفر / ۲۷۳۵ تن در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
شمار مبتلایان کرونا در ایران از مرز ۱۰۰ هزار تن گذشت / مجموع جانباختگان ۶۴۱۸ نفر / بهبودیافتگان ۸۱۵۸۷ نفر / ۲۷۳۵ تن در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۶۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
حریرچی: شرایط در مناطق سفید، «عادی» نیست
حریرچی: شرایط در مناطق سفید، «عادی» نیست
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی از مناطق کشور براساس سیر نزولی شمار مبتلایان به کرونا به مرحله سفید و کم خطربودن رسیدند اما این به معنای عادی بودن شرایط در این مناطق نیست./انتخاب
مجموع مبتلایان به ۹۹۹۷۰ نفر رسید/ مجموع بهبودیافتگان به ۸۰۴۷۵ نفر رسید/ جانباختگان به ۶۳۴۰ تن افزایش یافتند/ ۲۶۸۵ نفر در وضعیت شدید این بیماری هستند
مجموع مبتلایان به ۹۹۹۷۰ نفر رسید/ مجموع بهبودیافتگان به ۸۰۴۷۵  نفر رسید/ جانباختگان به ۶۳۴۰ تن افزایش یافتند/ ۲۶۸۵ نفر در وضعیت شدید این بیماری هستند
از دیروز تا امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۳۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
ستاد کل نیرو‌های مسلح: اتمام دوره احتیاط سربازان گروه پزشکی / واریز حقوق ۲.۵ تا ۴.۵ میلیون تومانی
ستاد کل نیرو‌های مسلح: اتمام دوره احتیاط سربازان گروه پزشکی / واریز حقوق ۲.۵ تا ۴.۵ میلیون تومانی
رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح از اتمام دوره احتیاط سربازان گروه پزشکی و پیراپزشکی و ترخیص آنها در 20 اردیبهشت خبر داد./فارس
لیست محصولات ژل ضدعفونی کننده دست غیرمجاز اعلام شد
روابط عمومی سازمان غذا و داروی اصفهان لیست محصولات ژل دست ضدعفونی که مجوز سازمان غذا و دارو را ندارند اعلام کرد.
آخرین مهلت ویرایش اطلاعات دارندگان سهام عدالت / از فردا، فقط یک بار می توان اطلاعات را در سامانه وارد کرد
آخرین مهلت ویرایش اطلاعات دارندگان سهام عدالت / از فردا، فقط یک بار می توان اطلاعات را در سامانه وارد کرد
رئیس سازمان خصوصی سازی از مهلت ویرایش اطلاعات فقط برای آن دسته از سهامداران سهام عدالت که تا ساعت ۲۴ روز گذشته از طریق سامانه اقدام به آزادسازی کرده اند، خبر داد./پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)،
مجموع مبتلایان به ۹۸۶۴۷ نفر رسید/ ۷۹۳۹۷ نفر بهبود یافتند/تعداد جانباختگان به ۶۲۷۷ نفر افزایش یافت/ ۷۹۳۹۷ نفر بهبود یافتند/ ۲۶۷۶ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
مجموع مبتلایان به ۹۸۶۴۷ نفر رسید/  ۷۹۳۹۷ نفر بهبود یافتند/تعداد جانباختگان به ۶۲۷۷ نفر افزایش یافت/ ۷۹۳۹۷ نفر بهبود یافتند/ ۲۶۷۶ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
بی‌اعتباری مدرک تحصیلی منتخب تفرش برای اعضای شورای نگهبان محرز شد
بی‌اعتباری مدرک تحصیلی منتخب تفرش برای اعضای شورای نگهبان محرز شد
هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان با انتشار مطلبی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی گزارشی از جلسه شورای نگهبان درباره بررسی گزارش‌هایی پیرامون مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب مردم تفرش در ...
مجموع مبتلایان به ۹۷۴۲۴ نفر رسید/مجموع بهبودیافتگان به ۷۸۴۲۲ نفر رسید/مجموع جانباختگان به ۶۲۰۳ نفر رسید/ ۲۶۹۰ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
مجموع مبتلایان به ۹۷۴۲۴ نفر رسید/مجموع بهبودیافتگان به ۷۸۴۲۲ نفر رسید/مجموع جانباختگان به ۶۲۰۳ نفر رسید/ ۲۶۹۰ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
مصوبه مجلس: «عدم التزام عملی کاندیداها به اسلام» فقط با حکم دادگاه قابل اثبات است
مصوبه مجلس: «عدم التزام عملی کاندیداها به اسلام» فقط با حکم دادگاه قابل اثبات است
نمایندگان مجلس تصویب کردند که عدم التزام عملی کاندیداهای انتخابات به اسلام با حکم دادگاه صالحه به اثبات می‌رسد. /انتخاب
افزایش مبتلایان به ۹۶۴۴۸ نفر/ بهبود ی ها ۷۷۳۵۰ نفر/مجموع جانباختگان به ۶۱۵۶ نفر رسید/ ۲۷۸۷ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
افزایش مبتلایان به ۹۶۴۴۸ نفر/ بهبود ی ها ۷۷۳۵۰ نفر/مجموع جانباختگان به ۶۱۵۶ نفر رسید/  ۲۷۸۷ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۸۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
شمار مبتلایان ۹۵۶۴۶ نفر /مجموع بهبودیافتگان به ۷۶۳۱۸ نفر رسید/ تعداد جانباختگان کرونا در ایران به ۶۰۹۱ نفر رسید / ۲۸۹۹ نفر در وضعیت شدید بیماری قرار دارند
شمار مبتلایان ۹۵۶۴۶ نفر /مجموع بهبودیافتگان به ۷۶۳۱۸  نفر رسید/ تعداد جانباختگان کرونا در ایران به ۶۰۹۱ نفر رسید /  ۲۸۹۹ نفر در وضعیت شدید بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۰۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
تعداد مبتلایان کرونا در کشور به ۹۴۶۴۰ نفر رسید/ ۷۵۱۰۳ نفر بهبود یافتند/مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰۲۸ نفر رسید / ۲۹۷۶ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
تعداد مبتلایان کرونا در کشور به ۹۴۶۴۰ نفر رسید/ ۷۵۱۰۳ نفر بهبود یافتند/مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰۲۸ نفر رسید / ۲۹۷۶  نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
پومپئو: اخیرا نشانی از «کیم جونگ اون» ندیده ایم
پومپئو: اخیرا نشانی از «کیم جونگ اون» ندیده ایم
پومپئو روز چهارشنبه درباره وضع سلامتی کیم به شبکه خبری فاکس گفت: "ما او را ندیده ایم. امروز هیچ اطلاعاتی که بتوانیم گزارش کنیم نداریم، تحولات را به دقت دنبال می کنیم." /انتخاب
سازمان خصوصی سازی: مهلت یک‌ماهه مشمولان سهام عدالت برای انتخاب نحوه آزادسازی آن / ارزش سهام عدالت ۱۱ میلیون تومان
سازمان خصوصی سازی: مهلت یک‌ماهه مشمولان سهام عدالت برای انتخاب نحوه آزادسازی آن / ارزش سهام عدالت ۱۱ میلیون تومان
علیرضا صالح، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه در راستای ابلاغ مقام معظم رهبری مهلت یک‌ماهه برای مشمولان سهام عدالت در سامانه این سهام برای انتخاب نحوه آزادسازی و مدیریت سهام عدالت درنظر ...
آخرین آمار «کرونا» در ایران
مجموع مبتلایان کرونا در کشور به ۹۳۶۵۷ نفر رسید/ ۷۳۷۹۱ نفر بهبود یافتند/ افزایش جانباختگان به ۵۹۵۷ نفر/ ۲۹۶۵ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند

مجموع مبتلایان کرونا در کشور به ۹۳۶۵۷ نفر رسید/ ۷۳۷۹۱ نفر بهبود یافتند/ افزایش جانباختگان به ۵۹۵۷ نفر/ ۲۹۶۵ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۰۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
مجموع مبتلایان کرونا در کشور به ۹۲۵۸۴ نفر رسید/ ۷۲۴۳۹ نفر بهبود یافتند/افزایش جانباختگان به ۵۸۷۷ نفر/ ۲۹۸۳ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
مجموع مبتلایان کرونا در کشور به ۹۲۵۸۴ نفر رسید/ ۷۲۴۳۹ نفر بهبود یافتند/افزایش جانباختگان به ۵۸۷۷ نفر/ ۲۹۸۳ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۱۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
دریادار تنگسیری: فرمان فرمانده معظم کل قوا است که مردم در جزایر خلیج فارس زندگی کنند
دریادار تنگسیری: فرمان فرمانده معظم کل قوا است که مردم در جزایر خلیج فارس زندگی کنند
سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب برای مسکونی شدن جزایر خلیج فارس، تاکید کرد: بنا داریم جزایر خلیج فارس را با ایجاد زیرساخت‌های مسکونی، برای سکونت ...
ادامه اخبار ویژه
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پایگاه های دیگر
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما:09125391656 ::  پیوندها ::  نسخه موبایل:09124030118 ::  RSS ::  نسخه تلکس
© اندیشه ها1389
طراحی و اجرا: خبرافزار
  خبر فوری: نجات مردم از آشفتگی مراکز تعویض پلاک