پیوندها   |  درباره ما   |  RSS   |  جستجوی پیشرفته  
  صفحه اول     ارسال خبر به اندیشه ها     خبرنامه پیامکی  
جمعه، 30 مهر 1400 - 05:50   
  تازه ترین اخبار:چرا بعد از چهل سال چهار مقاله خوب در نقد قانون اساسی نداریم     نقش قانون اساسی در حل چالش های ملی     تحلیل نقش قانون اساسی و ساختار حاصل از آن در افول یا رشد و توسعه کشورها     تفاوت ساختاری قوه قضائیه در قانون اساسی دهه اول انقلاب     شورای عالی قضایی از منظر امام خمینی و قانون ساسی     ساختار قضائی ترکیه(براساس قانون اساسی اصلاحی سال 2010)     شرح حال نمایندگان مجلس خبرگان     ضرورت بازنگری در ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ بر اساس دیدگاه های امام خمینی(س)     همه چیز درباره بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی     علت بازنگری قانون اساسی در سال ۶۸ و حوادث پس از انتخابات ۸۸     نقش افراد، احزاب و گروه های سیاسی در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران     مروری بر وظایف و اختیارات نهادهای نظارتی در دنیا     بررسی موانع، زمینه ها و راهکارهای پارلمانی شدن نظام جمهوری اسلامی ایران      نقش مقدمه‌ی قانون اساسی در تفسیر اصول و شناخت اهداف و رسالت‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران     اشتباهات فاحش میرحسین موسوی     محمود طالقانی، آیت الله مرحوم یا شهید؟/ ویدئو     قوانین مرتبط با همه پرسی      نامه نقد و اصلاح پیش‏نویس قانون اساسی‏     نیازمند نظام پارلمانی استانی هستیم     نیازمند مجلس سنا هستیم       
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها
 
   پیرامون قانون اساسی  
  نقش قانون اساسی در حل چالش های ملی
  تحلیل نقش قانون اساسی و ساختار حاصل از آن در افول یا رشد و توسعه کشورها
  تفاوت ساختاری قوه قضائیه در قانون اساسی دهه اول انقلاب
  شورای عالی قضایی از منظر امام خمینی و قانون ساسی
  نقش مقدمه‌ی قانون اساسی در تفسیر اصول و شناخت اهداف و رسالت‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  متن کامل قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی همراه با تغییرات سال 1368
متن کامل قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی همراه  با تغییرات سال 1368
 
احزاب
  نقش افراد، احزاب و گروه های سیاسی در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  منافع ملی در احترام ملت به نمایندگان مجلس خبرگان رهبری است
  دلایل وجوب عضویت در احزاب برای حق طلبان
 
آخرین مطالب
  چرا بعد از چهل سال چهار مقاله خوب در نقد قانون اساسی نداریم
  نقش قانون اساسی در حل چالش های ملی
  تحلیل نقش قانون اساسی و ساختار حاصل از آن در افول یا رشد و توسعه کشورها
  تفاوت ساختاری قوه قضائیه در قانون اساسی دهه اول انقلاب
  شورای عالی قضایی از منظر امام خمینی و قانون ساسی
  ساختار قضائی ترکیه(براساس قانون اساسی اصلاحی سال 2010)
  شرح حال نمایندگان مجلس خبرگان
  ضرورت بازنگری در ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ بر اساس دیدگاه های امام خمینی(س)
  همه چیز درباره بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی
  علت بازنگری قانون اساسی در سال ۶۸ و حوادث پس از انتخابات ۸۸
  نقش افراد، احزاب و گروه های سیاسی در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  بررسی موانع، زمینه ها و راهکارهای پارلمانی شدن نظام جمهوری اسلامی ایران
  مروری بر وظایف و اختیارات نهادهای نظارتی در دنیا
  نقش مقدمه‌ی قانون اساسی در تفسیر اصول و شناخت اهداف و رسالت‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  اشتباهات فاحش میرحسین موسوی
  محمود طالقانی، آیت الله مرحوم یا شهید؟/ ویدئو
  قوانین مرتبط با همه پرسی
  نامه نقد و اصلاح پیش‏نویس قانون اساسی‏
  نیازمند نظام پارلمانی استانی هستیم
  نیازمند مجلس سنا هستیم
  بررسی برخی از موارد نقض قانون اساسی در ایران
  سید حسن نصرالله: حزب‌الله ۱۰۰ هزار نیروی آموزش دیده دارد
  قانون اساسی مترقی دهه اول انقلاب و تغییرات ایجاد شده در آن
  تصاویر: سفر رییس مجلس سوئیس به یزد
  ویدیو / تصاویری از بازدید احمدی نژاد از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی
  ادعای رویترز: یک ابرنفتکش با پرچم ایران ۲ میلیون بشکه نفت خام از ونزوئلا بارگیری کرد
  ادعای داعش: شیعیان و دیگر گروه‌های سنی مرتد هستند، ما تنها پیروان اسلام هستیم / شیعیان هزاره افغانستانی متحد ایران هستند/ شیعیان خطرناک هستند؛ آن‌ها را از بغداد تا افغانستان هدف قرار می‌دهیم
  بررسی موانع، زمینه ها و راهکارهای پارلمانی شدن نظام جمهوری اسلامی ایران
  لازم است مدتی در کشور نظام پارلمانی حاکم شود
  اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق: جریان صدر با ۷۳ کرسی پیشتاز ماند / تعداد کرسی ائتلاف هادی العامری به ۱۷ رسید
  مقتدی صدر: کشور‌های ایران، عربستان و پاکستان برای رفع مشکلات شیعیان افغانستان مداخله کنند / طالبان اجازه بدهد شیعیان خودشان از جانشان محافظت کنند
  آیا سیاست خارجی بایدن شکست خورده است؟ / یادداشت استفان والت نظریه پرداز برجسته روابط بین الملل را بخوانید
  ایران نیازمند نظام پارلمانی است؛ جمهوریت هم به خطر نمی‌افتد
  مروری بر مزایای نظام پارلمانی و الزامات آن
  بهترین حکومت در افغانستان نظام پارلمانی خواهد بود
  نظام پارلمانی و تفاوت‌های آن با نظام ریاستی
  جایاه احزاب در رژیم صهیونیستی اسرائیل
  روزی که ناصرالدین‌شاه ترور شد
  در نخستین جلسه مجلس خبرگان قانون اساسی بعد از رحلت آیت‌الله طالقانی چه گذشت؟
  پدرم با دولتی شدن نماز جمعه مخالف بود /ماجرای هشدار دادن آیت الله در خطبه نماز جمعه
  برجام چگونه مسیر عضویت ایران در سازمان شانگهای را هموار کرد؟ / شبکه تلویزیونی CGTN دولت چین توضیح می دهد
  اگر آیت الله طالقانی زنده می‌ماند، نه سفارت امریکا گرفته می‌شد، نه دولت موقت استعفا می‌دهد، نه جنگی شروع می­ شد؛ این اتفاقات همگی یک ماه بعد از فوت پدرم رخ داد / قرار بود جسد آیت الله طالقانی کالبدشکافی شود، اما نگذاشتند / شنیدم بعضی‌ها بعد از فوت ایشان گفتند «الحمدالله این هم رفت» / یکی از آقایان به موسوی خوئینی‌ها گفت: این نماز در حیاط سفارت امریکا غصبی است، او هم گفت: نامه ات را به روزنامه‌ها می‌دهم / طالقانی گفت: پیشنهاد دهندگان تسخیر سفارت امریکا را از خانه بیرون بیاندازید / با خلخالی به شدت دعوا کرد و گفت: تو از قرآن، فقط «قاصم الجبارین» را یاد گرفته‌ای / بعد از تغییر ایدئولوژی، تقی شهرام به پدرم گفت: ترورت می‌کنیم / بعد از فوت آیت الله، یک میلیارد تومان در حسابش بود
  ادعای تغییر کردن طالبان فقط یک شگرد است/ آنها هنوز کودکان را شکنجه می کنند و دختران را می ربایند
  حسن خمینی: گروهی متحجر در کابل قدرت گرفته؛ ذوق‌زده نشویم «حسن خمینی» تولیت حرم امام خمینی (ره) گفت: «امروز یک جریان متحجر در کابل به قدرت رسیده و ایستادگی آن‌ها در برابر استکبار جهانی،‌ نباید ما را ذوق‌زده کند.»
  
  شرق: هم روسیه از قدرت گرفتن طالبان خرسند است، هم چین/ تهران تاکنون هوشمندی به خرج داده
  روزنامه جمهوری اسلامی: اسم خروج آمریکا از افغانستان را فرار گذاشتیم در حالی که این خودش یک برنامه بود
  طالبان، آمریکا را از افغانستان بیرون نکرد
  قانون اساسی تنها راه نجات افغانستان
  اشرف غنی؛ از تولد در افغنستان تا ازدواج در لبنان و تحصیل در آمریکا
  قیمت نفت خام سقوط کرد
  کهنسال ترین درخت گردو ایران
  هر درخت گردو چند کیلو گردو میدهد
  مهاجران افغانستانی به کدام کشور می‌روند؟ + نمودار سال ۲۰۲۰
  صنعت و صادرات در ترکیه رکورد می‌شکنند
  میانگین قیمت نفت اوپک از سال 1960 تا سال 2020
  فلسلطینیان کجایند؟ آیا حاضر به بازگشت هستند
  بحران افغانستان و منافع ملی ایران
  راهکارهای اساسی مدیریت منابع آب استان خوزستان
  برق جایگزین نفت می شود
  خاطره اتصال پتروشیمی جم به دریای خوراک
خبر خوب برای اقتصاد ایران
  رئیس بورس: آزادسازی سهام عدالت را از صفر شروع می‎ کنیم

  رئیس جمهور تونس، پارلمان را تعلیق و نخست وزیر را عزل کرد / راشد الغنوشی رییس پارلمان: این کودتاست / استقرار ارتش در خیابان ها
  خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۳ مرداد ۱۳۷۷: آشنا و تهرانى، معاونان وزارت اطلاعات آمدند؛ از خطر غلطاندن کرباسچى و نورى به صف مخالفان، اظهار نگرانى کردند/ مذاکرات‌شان را با احمد منتظرى و سید هادى هاشمى، درباره مسأله آقاى منتظرى توضیح دادند
  کدهای تعیین وزیر جهاد کشاورزی در دولت بعدی
  بابرقی شدن خودروهای جهان، با نفت چه کنیم
  بابرقی شدن خودروهای جهان، با نفت چه کنیم
  رشد ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر رکورد زد
  انرژی خورشیدی ارزان‌ترین سوخت تولید برق می‌شود
  الزامات مهم وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم
  نزدیکترین گزینه ها به کرسی وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم
  گزارش حجت الاسلام شهریاری در مقام رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه
تحلیل عملکرد حجت الاسلام حمید شهریاری
  تأثیر دفاتر خدمات الکترونیــک قضایی بر کاهش اطاله دادرسی

  مرور عملکرد درخشان حجت السلام شهریاری نامزد مجلس خبرگان در حوزه خدمات الکترونیک قوه قضائیه
  تأثیر وضعیت بازار نفت بر اقتصاد و زندگی مردم روسیه چگونه است؟
  تحول در عدالت قضائی با خدمات الکترونیکی
  گام های بلند در مسیر توسعه عدالت با خدمات الکترونیک قضائی
انصافا سنگ بنای خیلی خوبی را در دوره آقای شهریاری گذاشتند
  گام بلند دستگاه قضا در خدمات الکترونیکی

  مرور عملکرد درخشان حجت السلام شهریاری نامزد مجلس خبرگان
  نقش نفت و گاز در اقتصاد شبه رانتی روسیه
ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 93765صفحه نخست » خبراولشنبه، 16 فروردین 1399 - 21:58
راهکار ریشه ای جهش در کاهش فساد اقتصادی
راهکار ریشه ای جهش در کاهش فساد اقتصادییکی از اساسی ترین اهداف نظام جمهوری اسلامی و تاکیدات مقام معظم رهبری بسط عدالت اجتماعی و ظلم ستیزی بوده و می باشد آیت اله رئیسی نیز محور برنامه های خود را مبارزه با فساد اعلام نموه اند و طی یکسال گذشته پرونده های متعددی در این خصوص گشوده شده است.
  
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها:

یکی از اساسی ترین اهداف نظام جمهوری اسلامی و تاکیدات مقام معظم رهبری بسط عدالت اجتماعی و ظلم ستیزی بوده و می باشد آیت اله رئیسی نیز محور برنامه های خود را مبارزه با فساد اعلام نموه اند و طی یکسال گذشته پرونده های متعددی در این خصوص گشوده شده است.   بسط عدالت و مبارزه بافساد خصوصا فساد اقتصادی از مهمترین اهداف و اولویت های نظام جمهوری اسلامی است اما راهکار ریشه ای جهش در کاهش فساد اقتصادی در طول سال ۱۳۹۹ چه می باشد؟

 

فساد ها غالبا در بنگاه های اقتصادی شکل می گیرند از جمله معروف ترین فسادهایی که طی ۴۰ سال گذشته به وقوع پیوسته عبارتند از اختلاس و سوء جریان در بانک سرمایه، اختلاس در بانک ملی، اختلاس در بازرگانی پتروشیمی، سوء جریان مالی در بنیاد تعاون ناجا، فساد، اختلاس یا سوء جریان مالی در چند شرکت و سازمان اقتصادی دیگر، پس روشن است که وقتی سخن از ریشه یابی و ریشه کنی فساد پیش می آید روی سخن  بنگاه ها و سازمانها و نهادهای با ماهیت کار اقتصادی می باشند۔  حال چگونه در سال ۹۹ می توان جهش در کاهش فساد را در پرونده جمهوری اسلامی ثبت نمود۔؟

 راه هایی که تا کنون بارها آزمون شده عبارتند از :

_ بازرسی های دوره ای و موردی سازمان بازرسی

_ نظارت ها و حسابرسی های دیوان محاسبات

_ گزارش گیری  از حراست شرکت ها

_ ورود شرکتها به بورس و نظارت های سازمان بورس و مجامع شرکت ها

_ ابلاغ چارچوب های معامله و مزایده به شرکتها و ضروری شدن تشکیل کمیسیون معاملات

_ روش های متعدد دیگر

 

با وجود اعمال تمامی تمهیدات فوق چرا رتبه ایران در میزان فساد رتبه نامناسب و دون شان نظام می باشد؟  و رتبه کشور نزولی بوده است۔ چرا بیان می شود که رشوه و باندبازی و بده بستان های مالی در بنگاه ها و سازمانهای اقتصادی نسبت به ده یا ۲۰ سال پیش امیدوار کننده نیست؟ آری با کاهش تعهد در مدیران و کارشناسان و همچنین با چاق و چاق تر شدن هر ساله دولت فساد و سوء جریان های مالی نیز بیشتر می شود.

فساد معمولا در چه حوزه ها و اموری واقع می شود، کارشناسان و مدیران در هریک از امور زیر دارای قدرت تصمیم گیری و تصمیم سازی می باشند

_  معامله ها

_ مزایده ها

_ فروش محصولات

_ قدرت فنی و کارشناسی، نظر کارشناسان  در تائید یا رد کیفیت کالا یا خدمات و ۔ ۔ ۔

در برخی امور فوق قدرت کارشناسان،  سرپرستان و مدیران رده پائین تاثیرگذار تر و تعیین گذار تر  از مدیران ارشد می باشد وقتی فساد به رده های پائین رسوخ کند از بین بردن آن سخت و پیچیده می شود وقتی انگیزه های فساد در بنگاه های اقتصادی و جایگاه هایی که قدرت تصمیم اقتصادی دارند به رده های پائین نیز رسوخ کرده باشد ریشه کن کردن آن سخت تر می شود۔

 

برای کاهش فساد در بنگاه های اقتصادی چند راه حل اثرگذار و یک راه حل ریشه ای پیسنهاد می نمایم۔

 

از جمله راه های کنترلی برای کاهش بسترها و زمینه های فساد عبارتند از:

_ تعیین چارچوب هایی که بر اساس آن متناسب با اهمیت و گردش مالی شرکت ها، افرادی قادر به عضویت در هیات مدیره شرکتها شوند که از نظر تخصص، تجربه، اطلاعات مالی، حقوقی و سوابق علمی و اجرایی با حد و اندازه شرکت سنخیت داشته باشند و بتوانند تصمیمات درست به موقع و منطقی اتخاذ نمایند۔

 _  تعیین چارچوب های دقیق وتصویب آیین نامه معاملات و تعیین اعضای کمیسیون معاملات  توسط هیات مدیره

_ تعیین چارچوب های مناسب فروش محصولات و تصویب آیین نامه فروش توسط هیات مدیره و تعیین اعضای کمیته فروش توسط هیات مدیره

_ الزام شرکتها به نصب و اجرای نرم افزار BI در شرکتها  و استفاده سهامداران عمده از این ابزار نظارتی جهت اشراف بیشتر بر امور مالی، بازرگانی و معاملات  شرکتها

_ نظارت های دقیق هلدینگ ها بر مسائل مالی و معاملات و فروش محصولات و تاکید بر برخورد با کارشناس و مدیرمسئول هلدینگ که در شرکت زیر مجموعه  آنها فساد واقع شود. در  واقع به این ترتیب کارشناس و مدیر مربوطه در هلدینگ خود را مکلف و مفید به نظارت دقیق می داند

 

راه حل های یاد شده قطعا مفید و موثر خواهند بود اما راه حل و راهکاری که بصورت ریشه ای منجر به کاهش شدید فساد می شود چیست؟

راهکار اساسی این است که دولت طی بخشنامه ای هلدینگ های سرمایه گذاری زیر مجموعه صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی و همچنین سازمان های تحت پوشش دولت را مکلف نماید تا پایان سال ۱۳۹۹  بین ۲۰تا ۵۰ درصد  سهام شرکتهای زیر مجموعه را از طریق فرآیند بورس به مردم واگذار نمایند و مشوق ها و  مصوبات لازم جهت تحقق این هدف بزرگ را تدوین وابلاغ نماید۔  در حال حاضر حدود ده درصد سهام  تعداد قابل توجهی از شرکتهای تحت مدیریت دولت  در بورس خرید و فروش می شود و چنانچه میانگین 30 درصد سهام این شرکتها در فرآیند بورس به مردم واگذار گردد حداقل 2 عضو از ۵ عضو هیات مدیره توسط بخش خصوصی مردمی انتخاب خواهند شد

ساز و کاری ابجاد شود که اعتباری در اختیار بانک ها قرار گیرد و کارگزاری ها و بانکها با همکاری هم به افرادی که میزان مشخصی سهام از شرکتهای جدید در حال واگذاری خریداری نمایند وام کم بهره اختصاص یابد و متناسب با بازپرداخت اصل و اقساط وام بخشی از سهام جهت خرید و فروش آزاد شود۔ در دستورلعمل مناسبی نحوه پرداخت سود سهام و تاثیرات افزایش ارزش سهام در محاسبه تضامین و ساز و کار آزاد سازی تدریجی سهام جهت فروش  تبیین شود۔

حتی اگر دولت صدهزار میلیارد تومان اعتبار برای این هدف بلوکه نماید این پول در چرخه فروش سهام  به مردم، در مدت کوتاهی  به دولت برمی گردد لذا این اعتبار محرک جمع کردن بخشی از نقدینگی در اختیار مردم خواهد بود و درآمد کلانی را در اختیار هلدینگ های بزرگ قرار می دهد تا پروژه های ملی و سود آور بر زمین مانده را با سرعت مناسب اجرایی نمایند۔  پروژه های مهم حوزه پتروشیمی و پالایشگاهی، پروژه های حمل و نقل ریلی و هوایی و سایر پروژه های مهم  شتاب دهنده رشد اقتصادی و اشتغال آفربن

 

با فروش تدریجی حداقل 51 درصد سهام شرکتهای تحت مدیریت دولت به مردم از طریق فرآیند بورس، در مدت کوتاهی بصورت خودجوش شرکتهای مدیریت سهام و سبدگردان سهام  فعال تر خواهند شد و متناسب با اعتبار شان وکالت حضور در مجامع شرکتها را از سهامداران خرد دریافت می کنند به این ترتیب  افراد متخصص، خبره مالی، حسابداری وبا تجربه شرکت داری در مجامع شرکتها به عنوان نمایندگان شرکتهای مدیریت سهام و سبدگردان حضور می یابند و مو را از ماست می کشند و اجازه انجام اقدامات غیر شفاف،غیر کارشناسی را به مدیران شرکتها نمی دهند، فضا بگونه ای خواهد شد که افراد کم تحرک و غیر خلاق جایی در مدیریت شرکتها نخواهند داشت و تنها افراد خلاق، کارآمد، نو آور، خوش فکر و دارای جسارت های هوشمندانه مورد اقبال خواهند بود و برخی مدیران دولتی کم تحرک به مرور به حاشیه رانده خواهند شد۔

با ورود نمایندگان بخش خصوصی به هیات مدیره و چرخه تصمبم سازی و تصمیم گیری شرکتها و گزارش گیری های مستمر شرکتهای مدیریت سهام و سبدگردان ها از نمایندگان حقوقی خود در هیات مدیره ها بستر و فضای پویایی و شفافیت محیا تر می شود و احتمال فساد و کج روی در شرکتها کاهش می یابد

 

با فروش 30 الی 51 درصد سهام شرکتهای تحت مدیریت دولت از طریق صندوق ها و سازمان های بازشستگی و سازمان های اقتصادی زیر مجموعه وزاتخانه ها و نهادها ضمن اینکه پویایی تحول سازی در بسیاری از حوزه های اقتصادی به وقوع خواهد پیوست و سرمایه کلانی تحت مدیریت دولت قرار خواهد گرفت تا بتواند با سرمایه گذاری های منطقی و اصولی اقتصاد کشور را رونق دهد و بسیاری از پروژه های مهم زیر بنایی بر زمین مانده را اجرایی نماید در کنار این ره آورد بزرگ، میزان فساد در مجموعه های تحت مدیریت دولت و نهادهای اقتصادی نیز به شدت کاهش خواهد یافت چرا که دولت از این چاقی مفرط کاهش وزن خواهدداد و هزاران سهامدار بخش خصوصی به عنوان سهامدار عمده با چشمان باز و بصورت دقیق عملکرد شرکتها را رصد می کنند و  اجازه کج روی و سوء جریان مالی را نمی دهند و چنانچه تخلفی را مشاهده کنند به عنوان شاکی بخش خصوصی با تمام توان از منافع خود دفاع خواهند نمود.

 

برگرفته از وبلاگ شخصی مهندس سید حسین میرافضلی

   پیرامون قانون اساسی  
  نقش قانون اساسی در حل چالش های ملی
  تحلیل نقش قانون اساسی و ساختار حاصل از آن در افول یا رشد و توسعه کشورها
  تفاوت ساختاری قوه قضائیه در قانون اساسی دهه اول انقلاب
  شورای عالی قضایی از منظر امام خمینی و قانون ساسی
  نقش مقدمه‌ی قانون اساسی در تفسیر اصول و شناخت اهداف و رسالت‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  متن کامل قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی همراه با تغییرات سال 1368
متن کامل قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی همراه  با تغییرات سال 1368
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پایگاه های دیگر
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما:09125391656 ::  پیوندها ::  نسخه موبایل:09124030118 ::  RSS ::  نسخه تلکس
© اندیشه ها1389
طراحی و اجرا: خبرافزار
  خبر فوری: نجات مردم از آشفتگی مراکز تعویض پلاک