پیوندها   |  درباره ما   |  RSS   |  جستجوی پیشرفته  
  صفحه اول     ارسال خبر به اندیشه ها     خبرنامه پیامکی  
دوشنبه، 18 آذر 1398 - 22:18   
 
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها
 
   قانون اساسی با تغییرات سال 1368  
متن کامل قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی همراه با تغییرات سال 1368
متن کامل قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی همراه  با تغییرات سال 1368
 
   احزاب  
  سخنرانی شهید بهشتی پیرامون نقش تشکیلات در پیشبرد انقلاب اسلامی ایران
  احزاب قدرت تفکر حزبی خود را با ارائه نظرات به موقع اثبات کنند
 
   آخرین مطالب  
  معایب و مزایای خودرو دوگانه‌سوز
  وقایع اخیر با این گستردگی و ابعاد در طول عمر چهل ساله انقلاب بی‌نظیر بود؛ ابعادش از فتنه ۸۸ و ۹۶ گسترده تر رود / در استان اصفهان، ۱۱۰ نقطه درگیری بود
  عباسپور: تفکر حزبی در زیرمجموعه تفکر اسلامی، به نفع جامعه ماست
  آیت الله جوادی آملی: نوشتن نقص و آبروی اشخاص را بُردن در رسانه، نهی از منکر نیست / غیبت و بدگویی حرام است
  فارین پالیسی: اسناد جدیدی در مورد اردوگاه‌های «شست و شوی مغزی» در چین به دست آمده / یک میلیون مسلمان در این اردوگاه‌ها زندانی شده اند / یکی از این اسناد دفترچه راهنمای دولت چین درمورد شرایط نگه داری افراد و جلوگیری از فرار آن‌هاست
  بومی سازی بیش از ۹۰ درصد قطعات خودرو‌های دوگانه سوز / CNG توان افزایش ظرفیت ۵۰ درصدی را دارد
  سهم 11 درصدی ایران در پرداخت یارانه انرژی جهان
  تأکید لاریجانی و باهنر بر ضرورت تقویت نظام حزبی
  تقویت روابط احزاب ایران و ترکیه می‌تواند به گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای تهران- آنکارا کمک کند
  کاهش ٢٠ درصدی سهم سوخت های مایع در تولید برق تا 2040
  انتخابات و ضرورت‌های حزبی شدن آن
  آقای سخنگوی شورای نگهبان! حرف‌های روحانی درباره مجلس اول را با دقت بیشتری بخوانید/لحن‌تان تحکم و آمریت دارد
  لزوم تقویت احزاب برای انتخابات پیش‌رو
  از پزشکان برج ساز تا فارغ التحصیلان بی سواد محور دغدغه ...
  شورای نگهبان از نقد و انتقاد هیچ وقت ضرر نکرده است/شورا ملاکی برای احراز شایستگی افراد ندارد
  تحلیلی حقوقی بر نظارت شرعی شورای نگهبان پیرامون تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات و وظایف شوراهای اسلامی
  انتخاب اکثر اعضای شورای عالی قضائی توسط قضات کشور
  انتخابات مجلس اول چگونه نظارت می‌شد؟
  شورای نگهبان چگونه شکل گرفت؟
  قصور پزشکی که زهرای سه ساله را به کشتن داد، تأیید شد ...
ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 92828صفحه نخست » اقتصاد و صنعتیکشنبه، 19 آبان 1398 - 08:03
آقای پناهیان و موضوع پوشاک
آیا دستگاه های نظارتی بر عملکرد مدیران اجرایی نظارت دارند تا از مدیران پر تلاش و خدوم و تحول ساز دفاع تمام عیار نمایند و با مدیران ناکارآمد و ضایع کننده منافع ملی که بابت ناکارآمدی خود ده ها هزار میلیارد تومان حیف منابع و فرصت ها صورت می گیرد برخورد نمایند یا عملکرد آنها را با تحلیل های دقیق اقتصادی و واقع گرایانه گزارش نمایند.
  

سایت خبری تحلیلی اندیشه ها:

در ایران تعداد قابل توجهی نهاد نظارتی با ده ها هزار عضو رسمی و غیر رسمی فعال هستند از جمله دستگاه های مهم و بزرگ اطلاعاتی و نظارتی عبارتند از:

وزارت اطاعات

اطلاعات سپاه

سازمان بازرسی کل کشور  که در همه استانها شعبه دارد

دیوان محاسبات

سایر دستگاه های رسمی و غیر رسمی  و مخبرها

چگونه است که با وجود این همه دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی با هزینه  سنگینی که برای آنها می شود در کشور این همه بگم بگم راه می افتد و افراد  به قول خودشان افشاگری می کنند و فسادها را کشف می نمایند،  مگر نه این است که اگر کسی فسادی کشف کرده باید ابتدا به دستگاه های مسئول گزارش نماید و آن دستکاه ها باید صحت یا سقم گزارش ها  را کشف کنند و دستگاه قضائی پس از محاکمه متهمان حکم صادر کند  

آیا یک منبری و روضه خوان زودتر و دقیق تر از این همه دستگاه و نهاد اطلاعاتی متوجه فساد می شود؟  قطعا نباید و نمی تواند چنین باشداگر چنین بود حتما ایرادی وجود داشت و باید در صدد رفع آن ایراد ریشه ای بر می آمدند، و اگر چنین نیست پس باید در چارچوب های قانونی اقدام گردد و قانون زیر پا قرار نگیرد

 

احتمالا شکی وجود ندارد که جناب پناهیان از روی خیر خواهی و روحیه نهی از منکر وارد موضوع شده اند و از این منظر اقدام ایشان مثبت است و اگر قبل از بیان در منبر موضوع را به مسئولین نظارتی اطلاع داده اند و پاسخ قانع کننده ای دریافت ننمودند بعد افشاگری نمودند باز هم قابل دفاع است اما اگر موضوع را قبل از طرح با مسئولین نظارتی و رصد نمودن روند پیگیری ها و پس از ناامیدی از پیگیری دستگاه های نظارتی و قضائی در ملاء عام مطرح نمودند و نام افراد مشخصی را به عنوان مفصد اقتصادی یا اخلالگر اقتصادی بیان نمودند این قابل دفاع و اخلاقی نیست و این روند تبعات سنگینی به دنبال دارد. موضوع سخنان آقای پناهیان در خصوص پوشاک را اینجا مشاهده کنید.

 

حال در خصوص دستگاه های متعدد و عریض و طویل نظارتی و اطلاعاتی این نکته مهم است که این دستگاه ها می بایست تلاش کنند که قبل از وقوع جرم و قبل از فرار مجرمین اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند  چگونه می شود صد میلیارد تومان یا هزار میلیارد تومان یا هزاران میلیارد تومان اختلاس شود و مجرم فرار کند بعد پرونده به جریان بیافتد؟ خاوری چطور توانست فرار کند، متهمان فساد اقتصادی پتروشیمی  و برخی فسادهای دیگر چطور توانستند فرار کنند. در پرونده هایی که متهم ها از ایران فرار کرده اند یا فساد زمانی کشف و برخورد شدکه نوش داروی بعد از مرگ سهراب گردید چه اداره ها یا مدیرانی در دستگاه های نظارتی مسئول بوده اند و آیا مدیر مسئول پرونده ها پاسخگو بوده اند و با آنها برخورد لازم صورت گرفته است؟ جواب منطقی و مورد انتظار این است که قطعا چنین شده و با مسئولین این پرونده ها در دستگاه های نظارتی مربوطه برخورد شایسته ای که درس عبرت برای سایرین باشد انجام گردیده است. 

با وجود تاکیدات و پیشنهاد های اصلاحی فوق، واقعیت این است که کل دزدی که در سیستم مدیریتی کشور شده و پول نهایتا به خزانه بر نگشته باشد به ده تا 15 میلیارد دلار هم نمی رسد اما اینکه فساد ترویج شود و مردم اینگونه احساس کنند که اکثر مدیران فاسد هستند یا طی 40 سال گذشته اکثر مدیران فاسد بوده اند این بسیار مسیر خطرناک و حرکت به سمت دره تاریکی است. این ظلم به نظام ولایت فقیه است این یعنی نابودی اعتماد عمومی به نظام و سیستم حاکمیتی کشور. بله فسادهایی شده که طی 40 سال گذشته هم هر گاه فساد کشف شد با مفسدین برخورد گردید اگر مدیران دولتی احساس کنند با جو ایجاد شده عموم مردم و حتی اقوام و دوستان و نزدیکان نسبت به مدیران دولتی بد بین شده اند و آنها را ناسالم می دانند در آن صورت چگونه می شود مملکت را اداره کرد چگونه می شود تصمیمات سخت گرفت چگونه می شود تصمیماتی اتخاذکرد که نیاز به حمایت عموم جامعه دارد آیا با این نگاه می توان مشکلات اساسی چون ده ها میلیارد دلار اتلاف در توزیع یارانه ها را سامان بخشید؟! آیا می توان در شرایط سخت تحریم از مردم بخواهیم صرفه جویی کنند یا در شرایط سیل و زلزله و طوفان از مردم بخواهیم کمک های خود را در اختیار مدیران نظام قرار دهند تا بین نیازمندان توزیع شود. از بین بردن اعتماد عمومی به مدیران کشور تیشه به ریشه زدن است. 

هم اکنون ده ها هزار مدیر ارشد و میانی در کشور مسئولیت بخش های مختلف ستادی و اجرایی را بر عهده دارند چند درصد این مدیران خلاف کرده اند آیا تعداد کل مدیران خلاف کار به 5درصد یا حتی 2 درصد می رسد؟ اما اکنون بگونه ای فضای تاریک و سوء ضن ایجاد نموده اند که گویی تعداد کمی از مدیران سالم هستند. ممکن است بگوییم بله بخش عمده ای از مدیران کارآمدی لازم را ندارند اما ایجاد فضای منفی غبارآلود بر علیه مدیران ظلم بزرگ به نظام حاکم برکشور است نظام همان نظامی است که 40 سال است همین نظام کشور را اداره نموده و از خطرات مختلف نجات داده و در بسیاری از حوزه ها کشور رشد قابل قبولی داشته اینکه الان وضع اقتصادی کشور مناسب نیست و تحریم ها اقتصاد کشور را شدیدا آزار می دهد و سرمایه گذاری های کلان جدید را با مشکلات متعدد مواجه نموده دلیل نمی شود که دستاوردهای بزرگ نظام در 40سال گذشته نادیده گرفته شوند.

ما به دانش ها و تکنولوژی های بزرگی دست یافته ایم که از جمله آنها عبارتند از:

- طراحی و ساخت تجهیزات بزرگ و پیشرفته صنعتی، توان طراحی و ساخت بخش عمده ای از واحدهای پیشرفته پالایشگاهی و پتروشیمی، ساخت سدهای پیشرفته، پل های عظیم، تونلهای مدرن، انواع تجهیزات پیشرفته دفاعی و ده ها و صدها دانش پیشرفته جدید در حوزه بین المللی نیز ایران هرگز در چند قرن گذشته اینقدر مورد توجه جهانیان نبوده است و در معادلات جهانی نقش آفرینی نکرده است. 

ما اگر اعتماد درونی به حاکمیت را ترمیم نکنیم قطعا این دستاوردهای بزرگ آسیب پذیر خواهند شد. حفظ پایبندی به تمامیت ارضی ایران هرگز نباید به خطر بیافتد نباید مردم به نقطه ای برسند که در این خصوص کم توجه شوند که اگر چنین شود تمامی دستاوردهای بزرگ ذکر شده ارزش خود را از دست خواهند داد. 

اینکه فساد وجود دارد باید دلایل وقوع فساد ریشه یابی شوند وگرنه هر چه شاخ و برگ زده شود تا ریشه حل نشود مجدد شاخ و برگ جدید رشد خواهند نمود و فساد  ریشه دار تر می شود. اگر ظرف یکسال صدها نفر را به جرم فساد اعدام کنند اما ریشه های وقوع فساد اصلاح نشوند فساد دوباره رشد خواهد نمود راه ریشه کن کردم فساد ریشه یابی عوامل فساد و اصلاح آنها می باشد و گرنه دستگیری صدها نفر و محاکمه علنی و اینگونه کارها راه حل ریشه ای نیستند و بعضا ممکن است به اعتماد مردم نسبت به حاکمیت ضربه وارد شود. بخشی از مشکل به ساختار اداری کشور مربوط است هیچ چاره ای جز این وجود ندارد که ساختار اداری کشور در چارچوب نظام ولایت فقیه اصلاح شود و در قانون اساسی برخی اصلاحات انجام شود. هیچ عاملی به اندازه قانون اساسی و ساختار حاصل از آن در امور کلان و خرد کشور تاثیر گذار نیست. در چارچوب اصل مترقی ولایت فقیه برخی اصلاحات در قانون اساسی اجتناب ناپذیر است. 

ریشه های وقوع فساد در کشورهایی که کمترین فساد در آنها رخ می دهد چگونه خشکانده شده است؟ ما نمی توانیم و نباید تجربیات موفق بشر که با آزمون و خطا و مطالعات گسترده علمی و پژوهشی حاصل شده اند را کنار بگذاریم و به آنها توجه نکنیم این یعنی بی تدبیری و ضایع کردم زمان و فرصت هایی که در اختیار داریم.

از جمله تجربیات موفق جهان در کاهش فساد عبارتند از:

- فروش منطقی سهام شرکتهای دولتی به مردم در فرآیند عالمانه ای که باید به تصویب مجلس برسد

        -   توضیح اینکه فرآیند مد نظر با مطالعه دقیق تجربیات جهانی و شرایط کشور برای مدت حداقل 20 سال  تصویب و اجرایی گردد

       -  از طریق مسیر بورس سهام شرکتها به مردم واگذار و قوانین لازم جهت حمایت از سهامداران خرد و اختصاص وام های مناسب جهت خرید سهام مصوب گردد

- کوچک کردن دولت، دولت ایران فوق العاده بزرگ است و حدود 10 میلیون نفر از این دولت حقوق دریافت می کنند حتی بزرگترین دولتهای جهان نیز تحمل چنین هزینه سنگینی را ندارند از طرفی مدیریت و اداره این دولت چاق که چاقی آن رمقش را گرفته و توان تحرک کمی دارد سخت و نظارت بر روند صحیح امور و کنترل تخلف نیز سخت تر است لذا هیچ چاره ای جز کاهش وزن دولت وجود ندارد. در علم مدیریت می گویند اگر برای انجام کاری یک نیرو نیاز باشد و دو نیرو جذب شوند بهره وری درصد معینی کاهش می یابد اما اگر تعداد نیروهای جذب شده 3 برابر یا بیش از 3 برابر افراد مورد نیاز باشد کارآیی آن شغل به کمترین حد ممکن می رسد. و دولت ما و ادارات ما به این معضل گرفتار شده اند توزیع نیرو منطقی نیست  حتی برخی شغل ها هستند که کمبود نیروی متخصص دارند اما در جاهای دیگر ده ها برابر نیروهای غیر متخصص که هیچ هنر تخصص و حرفه ای ندارند بر گرده دولت سوار شده و کمرش را خم نمودند. دولت چاره ای ندارد جز اینکه مالکیت یا مدیریت شرکتها و بسیاری از فعالیت های اجرایی و مدیریتی خود را به بخش خصوصی واگذار کند و چاره ای نیست جز اینکه قوانین محکم و ریشه دار لازم برای اجرای این برنامه در مجلس تصویب شوند.

-   سرمایه گذاری در زیر بناها و فعالیت های مولد و اشتغال زا:

ما برای اینکه بتوانیم برای میلیون ها نفر جویای شغل شغل مناسب تامین کنیم و زیر ساخت ها کشور را توسعه دهیم و اجازه حیف هزاران میلیارد یورو منابع ملی خود را ندهیم هیچ چاره ای نداریم جز سرمایه گذاری در امور یاد شده، ما نیاز داریم ده ها میلیارد یورو در توسعه حمل و نقل ریلی، مترو، زیرساخت های حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل هوایی سرمایه گذاری کنیم، ما نیاز داریم جهت جلوگیری از خام فروشی نفت و میعانات نفتی و گاز اتان و پروپان و استفاده مطلوب از ظرفیت ها و مزیت های کشور ده ها میلیارد یورو در حوزه پتروشیمی و صنایع جانبی سرمایه گذاری نمائیم، ما نیاز داریم  ده ها میلیارد یورو در تولید انرژی خورشیدی و سایر روش های تولید برق سرمایه گذاری نمائیم ما برای بهره گیری از ظرفیت های بالای جذب توریسم و آموزش نیروی انسانی و تبدیل میلیون نفر مدرک بدست بی تخصص یا کم تخصص  به افراد با دانش و تخصص نیاز به سرمایه گذاری داریم ما برای دست یابی به توسعه پایدار کشور و حل مشکل ومعضل اشتغال به بیش از صد میلیارد یورو سرمایه گذاری نیاز داریم. دولت که به هیچ وجه چنین منابعی در اختیار ندارد دولت حتی برای اداره خود و پرداخت حقوق میلیون ها نفر حقوق بگیر خود با مشکل مواجه است چه رسد به سرمایه گذاری های جدید

تنها راه ممکن جذب سرمایه ایرانیان داخل و خارج کشور و جذب سرمایه گذاری خارجی است و تا انسجام ملی ایجاد نشود تا بسترهای لازم جهت جذب اعتماد سرمایه گذاران ایجاد نشود محال است ایرانیان داخل و خارج کشور حاضر باشند سرمایه گذاری های کلان در زیرساخت ها انجام دهند اگر این تصور ایجاد شود که سرمایه دارها حرام خار یا زالو هستند و اینها معضل هستند و اینها فلان و فلان هستند محال است آنها در ایران سرمایه گذاری کنند آنها زمانی حاضر هستند که نه صد میلیارد یورو بلکه صدها میلیارد یورو در کشور سرمایه گذاری کنند که خیالشان راحت باشد تا 10 نسل بعدشان هم مسئولین ارشد و میانه از سرمایه آنها حمایت می کنند و به آنها به چشم فرهیختگان و کارآفرینان و مولدین اقتصاد ملی و نجات دهندگان ملت از بیکاری نگریسته می شود و مردم به انها احترام می گذارند مسئولین برای آنها احترام قائل هستند و هرگز نگران تعرض به سرمایه های خود نیستند اگر غیر از این باشد امکان جذب حتی یک درصد از سرمایه دو هزار میلیارد یورویی ایرانیان در خارج کشور  و هزاران میلیارد تومان سرمایه های داخلی در امور ذکر شده وجود نخواهد داشت. 

جذب سرمایه گذاری های کلان خارجی در شرایط سخت تحریم نیز امکان پذیر نیست و در شرایط فعلی امید چندانی برای آن وجود ندارد.

اما اگر سرمایه گذاری های داخلی و خارجی یاد شده در کشور انجام نشود معضل اشتغال حل نخواهد شد و توسعه پایدار مد نظر قابل تحقق نخواهد بود. برای توسعه پایدار و احداث زیر بناهای مورد نیاز و استفاده از ظرفیت های کم نظیر کشور ایران برای توسعه همه جانبه ریشه کنی فقر و اقتدار و عزت پایدار ملت و کشور ایران در جهان باید سرمایه گذاری های زیر بنایی، مولد و اشتغال زای لازم  ذکر شده در کشور انجام شود 

اما در خصوص نظارت، وقتی دولت کوچک شود و دستگاه های نظارتی بیشتر به پیش گیری تمرکز نمایند و از مدیران تحول گر و خلاق و نو آور و دلسوز حمایت کنند و مدیران نا سالم را تحت کنترل قرار دهند و با آنها برخورد کنند گردش مالی حساب های همه مدیرانی که توان جابجایی مالی یا توان سوء استفاده مالی را دارند کنترل کنند و سایر تمهیدات لازم اتخاذ گردد فساد کاهش خواهد یافت. دستگاه های نظارتی نیاز به ساختار و سیستمی دارند که بتوانند در منصفانه ترین، عالمانه ترین و بی غرض ترین وجه ممکن اهداف فوق را پیگیری نمایند.

آیا دستگاه های نظارتی بر عملکرد مدیران اجرایی نظارت دارند تا از مدیران پر تلاش و خدوم و تحول ساز دفاع تمام عیار نمایند و مدیران ناکارآمد و ضایع کننده منافع ملی که بابت ناکارآمدی خود ده ها هزار میلیارد تومان فرصت های توسعه را حیف یا ضایع نموده اند بازخواست می شوند.  یا عملکرد آنها را با تحلیل های دقیق اقتصادی و واقع گرایانه گزارش می نمایند. آیا مدیران خلاق کار آفرین تحول ساز توسعه گرا و شجاع و جسور و نوآور،  امنیت بیشتری دارند و بیشتر مورد حمایت و محبت هستند یا مدیرانی که عکس این ویژگیها را دارند. اینکه مدیران کم تحرک که سالها به حفظ  وضع موجود اکتفامی کنند بدون اینکه تحولی ایجاد کنند و سنگی روی سنگ بگذارند مورد حمایت باشند و عمر مدیریتی طولانی داشته باشند و بلعکس مدیران تحولگرا تحت فشارهای شدید قرار گیرند چه نتیجه ای خواهد داشت؟  املا نانوشته غلط ندارد اما برای توسعه کشور باید ریسک ها عاقلانه و کنترل شده انجام داد و از حیف فرصت ها و حیف منابع و حیف قابلیت ها جلوگیری کرد چرا که هزینه حیف در اقتصاد ملی ما طی چند دهه گذشته هزاران برابر هزینه میل بوده است

 

 

خاوری چگونه از ایران فرار کرد؟ + فیلم

فیلم/ خاوری چگونه از ایران فرار کرد؟ - مشرق نیوز

متهم پرونده پتروشیمی سال 91 فرار کرد

جزییاتی تازه از پرونده فساد شرکت پتروشیمی

نقش ۸ مدیر بانک سرمایه در به یغما بردن ۱۴ هزار میلیارد تومان

رسیدگی به پرونده 31 متهم دیگر تخلفات بانک سرمایه

جزئیات دستگیری قائم مقام "قالیباف" و پرونده «یاس»

-  اختلاس  حدود صد میلیون دلاری از پتروشیمی جم در سالهای 1392 الی 1393 را  اینجا  مشاهده نمائید

امیر منصور آریا دستگیر شد + او کیست؟ 

اختلاس گر متواری، دستگیر و به کشور بازگردانده شد

حسین هدایتی به ۲۰ سال حبس و رد ۴۸۸ میلیارد تومان محکوم شد

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
پربحث ترین
 
 
   پایگاه های دیگر  
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما:09125391656 ::  پیوندها ::  نسخه موبایل:09124030118 ::  RSS ::  نسخه تلکس
© اندیشه ها1389
طراحی و اجرا: خبرافزار