پیوندها   |  درباره ما   |  RSS   |  جستجوی پیشرفته

احزاب قدرت تفکر حزبی خود را با ارائه نظرات به موقع اثبات کنند

آخرین مطالب
  معایب و مزایای خودرو دوگانه‌سوز
  وقایع اخیر با این گستردگی و ابعاد در طول عمر چهل ساله انقلاب بی‌نظیر بود؛ ابعادش از فتنه ۸۸ و ۹۶ گسترده تر رود / در استان اصفهان، ۱۱۰ نقطه درگیری بود
  عباسپور: تفکر حزبی در زیرمجموعه تفکر اسلامی، به نفع جامعه ماست
  آیت الله جوادی آملی: نوشتن نقص و آبروی اشخاص را بُردن در رسانه، نهی از منکر نیست / غیبت و بدگویی حرام است
  فارین پالیسی: اسناد جدیدی در مورد اردوگاه‌های «شست و شوی مغزی» در چین به دست آمده / یک میلیون مسلمان در این اردوگاه‌ها زندانی شده اند / یکی از این اسناد دفترچه راهنمای دولت چین درمورد شرایط نگه داری افراد و جلوگیری از فرار آن‌هاست
  بومی سازی بیش از ۹۰ درصد قطعات خودرو‌های دوگانه سوز / CNG توان افزایش ظرفیت ۵۰ درصدی را دارد
  سهم 11 درصدی ایران در پرداخت یارانه انرژی جهان
  تأکید لاریجانی و باهنر بر ضرورت تقویت نظام حزبی
  تقویت روابط احزاب ایران و ترکیه می‌تواند به گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای تهران- آنکارا کمک کند
  کاهش ٢٠ درصدی سهم سوخت های مایع در تولید برق تا 2040
  انتخابات و ضرورت‌های حزبی شدن آن
  آقای سخنگوی شورای نگهبان! حرف‌های روحانی درباره مجلس اول را با دقت بیشتری بخوانید/لحن‌تان تحکم و آمریت دارد
  لزوم تقویت احزاب برای انتخابات پیش‌رو
  از پزشکان برج ساز تا فارغ التحصیلان بی سواد محور دغدغه ...
  شورای نگهبان از نقد و انتقاد هیچ وقت ضرر نکرده است/شورا ملاکی برای احراز شایستگی افراد ندارد
  تحلیلی حقوقی بر نظارت شرعی شورای نگهبان پیرامون تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات و وظایف شوراهای اسلامی
  انتخاب اکثر اعضای شورای عالی قضائی توسط قضات کشور
  انتخابات مجلس اول چگونه نظارت می‌شد؟
  شورای نگهبان چگونه شکل گرفت؟
  قصور پزشکی که زهرای سه ساله را به کشتن داد، تأیید شد ...
ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 92755صفحه نخست » آخرین اخبارسه شنبه، 16 مهر 1398 - 08:26
خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۱۵ مهر ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵: وزیر امورخارجه گزارش سفر به نیویورک را داد، آثاری از تغییر مثبت در سیاست آمریکا نسبت به ایران مشاهده کرده

سایت خبری تحلیلی اندیشه ها:

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۱۵ مهر ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵: آقای نوری، وزیرکشور اطلاع داد که طرفداران حکمتیار، [رهبر حزب اسلامی افغانستان] در هرات، در درگیری با حاکم هرات رو به شکست‌اند ؛ جمعی از افسران حکمتیار به ایران پناه آورده‌اند/ فرزند آقای طبسی از جلسه دادگاه شکایت او از آقای خویینی‌ها، [مدیرمسئول روزنامه سلام] گفت؛ از موضع دادگاه که تلاش می‌کردند از او رضایت‌نامه بگیرند و نداده، ناراضی بود / وزیر امورخارجه گزارش سفر به نیویورک را داد، آثاری از تغییر مثبت در سیاست آمریکا نسبت به ایران مشاهده کرده«انتخاب»، خاطرات مرحوم  آیت الله هاشمی رفسنجانی را از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵، هر شب منتشر می‌کند. پیشتر، خاطرات «آیت الله» از سال ۵۸ تا ۷۱ در «انتخاب» منتشر شده بود

به گزارش «انتخاب»؛ متن خاطرات آیت الله هاشمی در روز 15 مهر 1371 تا 1375 در زیر آمده است:

سال 1371

استانداران گیلان و اصفهان آمدند؛ گزارش دادند و براى امور استان کمک خواستند و خواستار سفرم به آنجا شدند. آقاى [محمدرضا] نعمت‌زاده، [وزیر صنایع] آمد. گزارش طرح‌هاى صنعتى در دست اجرا را داد و براى گرفتن ارز بیشتر سرمایه‌گذارى کمک خواست.
شوراى عالى جوانان، اولین جلسه خود را داشت. آیین‌نامه داخلى شوراى عالى و کمیسیون‌ها را تصویب کردیم. ظهر، عفت و فاطى ناهار را در دفترم بودند. عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. بیمه‌هاى اجتماعى عمومى و کمک به اقشار آسیب‌پذیر در دستور بود؛ ارقام عظیمى باید بپردازیم.
به خانه آمدم. آقاى [عبدالله] نوری، وزیرکشورآمد. اطلاع داد که طرفداران [گلبدین] حکمتیار، [رهبر حزب اسلامی افغانستان] در هرات، در درگیرى با حاکم هرات رو به شکست‌اند و جمعى از افسران حکمتیار، با دو هلى‌کوپتر فرار کرده و نزدیک مرز ایران نشسته‌اند و به ایران پناه آورده‌اند.

سال 1372

صبح زود به فرودگاه [مهرآباد] رفتیم. از دیشب باران سبکى مى‌بارد. عفت و یاسر هم بودند. بلافاصله به سوى مشهد پرواز کردیم. [آقایان علی‌محمد بشارتی و اکبر ترکان]، وزیران کشور و راه و ترابری، آقاى میرزاده و آقاى [جلیل] بشارتى، [رییس دفتر امور مناطق محروم] و محافظان و از دفترمان و نمایندگان استان هم بودند.
ساعت هشت و نیم صبح در مشهد فرود آمدیم. استقبال رسمى در فرودگاه انجام شد. مردم در خیابان‌هاى مشهد، استقبال گرم و با شکوه و پُرشورى داشتند. در دارالزُهد [حرم امام رضا(ع)]، در جمع خانواده‌هاى ایثارگران شرکت کردم. بعد از استماع گزارش، سخنرانى دلگرم‌کننده براى آنها داشتم.
سپس در اجتماع عظیم مردم در صحن شرکت کردم و به احساسات بسیار باشکوه مردم پاسخ دادم. آقاى [عباس واعظ] طبسى، [تؤلیت آستان قدس رضوی]، خیرمقدم گرمى گفت و من سخنرانى فشرده‌اى ایراد کردم. نزدیک ظهر مراسم تمام شد.
در اتاق مُشرف بر حرم شریف، زیارت مختصرى کردم و بعد از نماز ظهر و عصر و ناهار، تا ساعت سه و نیم استراحت نمودم. ناصر، فرزند آقاى طبسى آمد و از جلسه دادگاه تعریف کرد که به شکایت او از آقاى [سید محمد موسوی] خویینى‌ها، [مدیرمسئول روزنامه سلام] رسیدگى مى‌کرد؛ از موضع دادگاه و اعضای هیأت منصفه که تلاش مى‌کردند از او رضایت‌نامه بگیرند و نداده، ناراضى بود.
عصر در جمع طلاب و علما در دانشگاه رضوى شرکت کردم. بعد از ابراز احساسات بسیار پُرشور و خیرمقدم آقاى طبسى، من دربارة وظایف روحانیت در این مقطع زمانى و ضرورت استفاده از فرصت بى نظیرى که در اختیارمان آمده، در بُعد مدیریت کشور و تبلیغ اسلام خالص و بى‌پیرایه، مفصل صحبت کردم.
شب در استاندارى خراسان، در جلسه شوراى عالى ادارى شرکت کردم. گزارش‌هاى خوب و دلگرم‌کنندة [آقای اسماعیل مفیدی]، استاندار و مدیران کل صنعت و جهاد و برنامه و آب و کشاورزى را شنیدم؛ همگى در جهت سرعت سازندگى و توفیق برنامه اول و نیازها در برنامه دوم بود. تقاضاهاى نمایندگان مشهد نیز مطرح شد. من صحبت کردم.
بعد از صرف شام، مراجعت کردیم. در راه آقاى کریمى، [قائم مقام آستان قدس رضوی]، با عبور از زیرگذر اطراف حرم توضیحات داد. در مسیر رفت و برگشت به احساسات مردم جواب دادم. آخر شب به زیارت حرم مطهر رفتم.

سال 1373

ساعت یازده صبح براى اقامه جمعه به دانشگاه تهران رفتم. خطبه اول را به عدالت اجتماعى و تجارت، به منظور اعلام برنامه کنترل قیمت‌ها اختصاص دادم و طرح کنترل قیمت‌ها، به منظور مبارزه با گرانفروشى را تشریح کردم که مورد استقبال شدید مستمعان قرار گرفت؛ زمینه اقتصادى و اقدام مهیاست.1
ظهر بستگان جمع بودند. دکتر میلانى هم براى تأکید بر اجراى دستورات غذایى آمده بود. قسمت زیادى از وقت، به مطالعه بولتن‌ها و گزارش‌ها گذشت. تلفنى با آیت‏الله خامنه‌اى دربارة پیام تأیید برنامه مبارزه با گرانى صحبت کردیم. شب پیام کوتاه ایشان خطاب به من، در تأیید اظهارات و برنامه منتشرشد2؛ براساس توافق‏مان در مذاکرات یکشنبه شب گذشته بود.

سال 1374

اول وقت برای نماز بیدار شدیم. نم‏نم باران هم بود. ساعت هشت صبح، مراسم برای امضای توافق‏نامه‌ها با حضور دو رییس‏جمهور بود. آقایان ولایتی و کلانتری، از سوی ما امضاکردند. بلافاصله به سوی فرودگاه حرکت کردیم. وزیر همراه، عوض شد و این بار وزیر فرهنگ و اطلاعات بود. خودش را معرفی کرد و گفت، بیست سال از عمرش به جنگ‏چریکی گذشته و همشهری رییس‏جمهور است. همراه ما تا شهرهوشی‏مین- سایگون سابق- آمد. در راه سئوالات زیادی از او، دربارة مسایل فرهنگی و آموزشی نمودم. از فضای آنجا می‌شد، از زیر ابرها زمین را دید، جنگل و رودخانه را می‌دیدیم.
در فرودگاه از سوی [آقای چوان دون‏چان]، شهردار و رییس‏کمیته خلق و مدیران شهر استقبال شدیم. در راه تا اقامتگاه، شهردار توضیحات خوبی راجع به شهر داد. پنج میلیون نفرجمعیت، با روزانه پنجاه میلی‏متر باران - در فصل باران- و رشد زیاد جمعیت و برنامه تأمین مسکن و کمک جنوب به شمال، در امور زیادی از جمله استفاده از برق شمال دارند. مردم هنوز به اینجا سایگون هم می‌گویند. قبل از ورود، باران سنگینی می‌باریده که به محض ورود ما قطع شده بود.
اقامتگاه خوبی است. بعد از ناهار و نماز و استراحت، ساعت چهارونیم برای بازدید از یک مرکز صنایع‏دستی رفتیم که وسیع و جالب است. گفتند که در سال 23 میلیون دلار فروش دارند. حدود بیست هزار نفر برایشان کار می‌کنند. بیشتر موادشان چوب، صمغ گیاهی و صدف است. از نحوه کار و نمایشگاه‌ها بازدیدکردیم و سپس مقداری در خیابان‌ها دور زدیم. شهر شلوغ و پیشرفته‌ای است؛ خیلی از هانوی قوی‌تر است.
مغرب به مسجد نورالایمان شهر رفتیم. جمعی از مسلمانان اینجا جمع بودند. استقبال گرمی‏کردند. کودکان دختر و پسر را هم آورده بودند که شعار می‌دادند و گل می‌پاشیدند. نمازجماعت به امامت من خوانده شد. با امام‏جماعت، چند جمله‌ای عربی صحبت کردم. گفت در ویتنام، حدود پنجاه هزار نفر مسلمان هست که پنج هزار نفرآن در هوشی‌مینه ساکن‏اند. این‏ شهر، دوازده مسجد دارد. یک نفر پاکستانی شیعه هم بود. تاجر برنج است و فارسی هم می‌دانست؛ در قم بوده. او گفت، بنا بوده سیصد نفر جمع شوندکه دولت مانع شده است. چندکلمه‌ای برایشان صحبت کردم1. امام جماعت هم خیرمقدم گفت. فرش مناسب خوبی به مسجد هدیه دادم.
سپس به سوی کاخ ریاست‏جمهوری سابق، برای ضیافت شام رفتیم. قبل از شام، نحوه و کیفیت تسخیر سایگون و این‏کاخ و آن تانکی‏که دروازه را گشوده، توضیح دادند. گفتند، قبل از تسلیم، دو بمب هم روی کاخ انداخته‌اند.
قبل از شام، [آقای چوان دون‏چان]، شهردار، با صحبت‏کوتاهی خیرمقدم گفت و من در جواب، مقداری سربه‏سر آمریکایی‌ها گذاشتم‏که باید از این حادثه عبرت بگیرندکه زندانی دیروز رژیم شاه- خودِ من- اکنون میهمان‏کاخ رییس‏جمهورسابق سایگون - همپالگی شاه- است. تنوع غذاهایشان خیلی جالب بود؛ عمدتاً از ماهی و میگو آماده کرده بودند.
به سوی اقامتگاه حرکت کردیم. باران شدیدی می‌بارید. جالب است که مدام برای مقابله با مشکل باران دایمی، ابتکاراتی دارند؛ مثلاً پوشش‌های مناسب پلاستیکی روی دوچرخه و موتورسیکلت و پیاده درست کرده‏اند. اینجا هم عمده حمل و نقل مسافر با دوچرخه و موتور سیکلت است، ولی ماشین بیشتر از هانوی دارند. سئوالات زیادی در مورد سرنوشت سران و نیروی‌های نظامی و امنیتی رژیم سابق کردم. جواب‌ها نوعاً حاکی از عفو و آموزش و توبه آنها بود و می‌گفتند، از آنها کسی زندانی نیست و اعدام هم نشده و آنها که فرار کرده‌اند، می‌توانند برگردند، ولی باورش مشکل است. مهدی و فاطی هم برای دیدن تونل‌های مبارزین در زمان جنگ رفته بودند که برایشان جالب است.

سال 1375

آقاى دکتر ولایتى، [وزیر امورخارجه] آمد. گزارش سفر به نیویورک، براى سالگرد [تأسیس] سازمان ملل1 را داد و گفت، امسال مدیران سازمان ملل، توجه بیشترى به ایران داشتند و در مذاکره با تروئیکا [= اتحادیه اروپا]، نرم‌ترشدن موضع اروپا نسبت به ایران را لمس کرده است. مسأله [سلمان] رشدى را هم اصلاً مطرح نکرده‌اند و آثارى از تغییر مثبت در سیاست آمریکا نسبت به ایران را هم دیده و حتى اسراییل هم پس از انتخاب [بنیامین] نتانیاهو، [نخست‏وزیر اسراییل]، خصومت با اعراب را - نسبت به ایران - در اولویت دارد.
در مورد طالبان هم گفت، روسیه و کشورهاى مشترک‏المنافع، پس از برخورد منفى و تند ابتدایی موضع‌شان را تعدیل‏کرده‌اند و احتمالاً نوعى هماهنگى با آمریکا براى ماندن طالبان دارند. قرار شد آقاى [محمود] واعظى، [معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه]، براى کشف سیاست واقعى آنها به روسیه سفر کند.
آقاى [اسماعیل] فردوسى‌پور آمد. براى منزل و مرکز فرهنگى طبس و دیوان عدالت [اداری] استمداد کرد. آقاى [علی] مبینى [دهکردی]، استاندار چهارمحال بختیارى آمد و براى عمران بیشتر و کمک براى تشکیل شرکت عمران استان، براى جذب سرمایه‌هاى مردمى استمداد کرد و از حمایت‌هاى من در مقابل مخالفانش اظهار امتنان کرد.
جلسه‌اى براى بررسى طرح آبراه خلیج فارس- خزر داشتیم. مشاوران طرح گزارش دادند و من سئوالات مهمى دربارة اصل مسیر و گزینه تونل در ارتفاعات، به جاى آب‏بندها و امکان استفاده صیادى و بازیافت انرژى از پتانسیل جریان آب و مقدار بار و درآمدهاى حمل و نقل مطرح کردم که قرار شد، بعداً جواب بدهند.
عصر در جلسه هیأت دولت، بند (ج) بودجه و لایحه فقرزدایى در دستور قرارگرفت و ناتمام ماند. شب میهمان آیت‌الله خامنه‌اى بودم. دربارة مسایل افغانستان و لایحه فقرزدایى بحث کردیم. سپس دربارة مجمع تشخیص مصلحت نظام، با شکل جدید و ترکیب اعضا و کمى هم دربارة انتخابات مذاکره کردیم.

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر

کد امنیتی:

پربحث ترین

پایگاه های دیگر

::  صفحه اصلی ::  تماس با ما:09125391656 ::  پیوندها ::  نسخه موبایل:09124030118 ::  RSS ::  نسخه تلکس