پیوندها   |  درباره ما   |  RSS   |  جستجوی پیشرفته  
  صفحه اول     ارسال خبر به اندیشه ها     خبرنامه پیامکی  
جمعه، 26 مهر 1398 - 13:21   
 
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها
 
   نقش و جایگاه احزاب  
  سخنرانی شهید بهشتی پیرامون نقش تشکیلات در پیشبرد انقلاب اسلامی ایران
  احزاب قدرت تفکر حزبی خود را با ارائه نظرات به موقع اثبات کنند
 
   آخرین مطالب  
  نیازمند تغییر اساسی نقش دولت در اقتصاد هستیم
  پدیده «متخصصان بی سواد» چگونه شکل گرفت؟
  نقش قانون اساسی در تأمین منافع ملی در توسعه سیاسی
  متن کامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همراه با تغییرات سال 1368
  اندر احوال طبابت پزشکان بی تعهد و بی سواد
  سواد پزشکان به استفاده از کارتخوان نمی‌رسد!
  هیتلر معتاد به کوکائین بود؟ / وقتی هیتلر دستور حمله به شوروی را صادر کرد، ۸۰ دارو از جمله تریاک به او تزریق شده بود / پزشکِ هیتلر، کوکائین را به صورت محلول در قطره چشم، به او می‌خوراند
  آیت الله مهدوی کنی: اعضای «مجمع روحانیون» گفته بودند اسلام «جامعه روحانیت» اسلام آمریکایی است، چون طرفدار سرمایه دارها و ارتباط با آمریکا هستند / به امام گفتم اگر ما آمریکایی هستیم پس ما را به دریاچه ساوه بریزید!
  تماشا کنید: پدرخوانده بالاخره از قدرت دل می کند؟ / محمد شریعتمداری؛ از فساد وزارتخانه و محکومیت داماد تا رانت فرزندان و لابی برای حفظ قدرت
  نقش قانون اساسی در حل چالش های ملی
  نقش مقدمه‌ی قانون اساسی در تفسیر اصول و شناخت اهداف و رسالت‌های قانون اساسی
  نقش افراد، احزاب و گروه های سیاسی در تدوین قانون اساسی
  نقش سیاسی شهروندان در قانون اساسی
  پویایی قانون اساسی کشور مترقی آلمان؛ ۶۳ بار تغییر در ۷۰ سال
  رئیس جمهور و نقش وی در اجرای قانون اساسی چگونه است؟
  اگر قرارشد پارلمانی شویم...!
  نقش کنترلهای داخلی در پیشگیری از تقلب و فساد مالی
  منیزیم؛ فلز آینده
  شیوه زشت و خسارت بار تعیین اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس
  حکمت، حکومت و خطای سلیمان درعهد عتیق با نگاهی به دیدگاه قرآن کریم
ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 92717صفحه نخست » آخرین اخبارشنبه، 6 مهر 1398 - 13:14
مجلس قانگذار جای افراد غیر متخصص نیست/ نگاهی به تخصص کمیسیون های تخصصی مجلس
  
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها:

بررسی تناسب میان تخصص و تجربه اعضای هیئت رئیسه کمیسیون های مجلس با وظایف هر کمیسیون، این گمانه را ایجاد می کند که در چهار سال آتی کمیسیون های بهداشت و درمان، قضایی و حقوقی و کشاورزی، آب و منابع طبیعی می توانند از نظر عملکرد جزء موفق ترین و فعال ترین کمیسیون های مجلس دهم باشند و نیز کمیسیون های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز ممکن است جزء ناهماهنگ ترین و ضعیف ترین کمیسیون های مجلس لقب بگیرند.

 

با گذشت چند هفته از آغاز به کار مجلس دهم بالاخره تکلیف اعضای کمیسیون ها  و هیئت رئیسه آنها مشخص شد. نظر به ماهیت وظایف کمیسیون ها که پیگیری و نظارت بر بخش های تخصصی است، مسئله مهم و قابل بررسی این است که هر کدام از کمیسیون های مجلس تا چه حد از ترکیب متناسبی در رابطه با تخصص و وظایف کمیسیون ها برخوردار هستند.

به گزارش «تابناک» یکی از مسائل مهمی که در رابطه با کمیسیون ها وجود دارد، موضوع وظایف و دستورالعمل هایی است که این کمیسیون ها در مجلس بر عهده دارند. همچنین موضوع دیگر تناسب میان نوع و سطح تخصص اعضای کمیسیون ها و به ویژه هیئت رئیسه مجلس با وظایف و کارکردهایی است که در کمیسیون ها بر عهده گرفته اند.

«تابناک» در ادامه بر آن است تا ضمن معرفی اجمالی تحصیلات و سوابق کاری اعضای هیئت رئیسه کمیسیون ها با در نظر گرفتن این مهم آینده عملکرد هر کدام از کمیسیون ها را بررسی کند. بر همین اساس ابتدا جزئیاتی از تحصیلات اعضای هیئت رئیسه کمیسیون ها، سابقه کاری آنها مورد توجه قرار می گیرد و پس از آن ضمن اشاره به مهم ترین وظایف هر یک از کمیسیون ها به بررسی عملکرد احتمالی این کمیسیون ها پرداخته می شود.

 

 
 
 

 

1-کمیسیون آموزش و تحقیقات

براساس ماده 34 هدف از تشکیل کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برای انجام وظایف محوله در محدوده آموزش و پرورشعمومی، آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش عالی، تحقیقات و فناوری است.
اکثر اعضای این کمیسیون به ویژه اعضای هیئت رئیسه آن از سابقه کافی فعالیت در بخش آموزش و پرورش یا موسسات آموزش عالی برخوردار هستند و برای مثال رئیس این کمیسیون «محمد مهدی زاهدی» ضمن سابقه نمایندگی همچنین سابقه فعالیت به عنوان وزیر علوم را نیز دارد.

بر این اساس به نظر می رسد، ترکیب هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و تخصص اعضای آن که وظیفه اصلی آن نظارت بر ساختار آموزشی و پژوهشی کشور است، با توجه به تخصص و سابقه کاری نمایندگان مذکور تا حدود زیاددی با یکدیگر تناسب دارد و می تواند نوید بخش یک دوره قابل قبول برای این کمیسیون باشد.

2-کمیسیون اجتماعی

 

هدف از تشکیل کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، انجام وظایف محوله در محدوده امور اداری و استخدامی، کار، اشتغال، روابط کار و تعاون است. اکثر اعضای هیئت رئیسه این کمیسیون تخصص و تحصیلات مرتبط با ماهیت کمیسیون ندارند. از اطلاعات تحصیلی دقیق و مستند رئیس این کمیسیون «سلمان خدادادی» اطلاعات در دسترس نیست و او یکی از جنجالی ترین نماینده های سابق مجلس است که بر سر تأیید اعتبار نامه اش در دوره قبل حاشیه های فراوانی به پا شد. دیگر اینکه دیگر اعضاء مانند «جلودارزاده» تحصیلات مهندسی دارد و «تاج الدین» نیز زیست شناسی خوانده است. ضمن اینکه تعداد زیادی از اعضای این کمیسیون سابقه نمایندگی در دوره های قبل را نیز ندارند و لذا می توان گفت نقش تجربه نیز در این میان محل نگرانی است.

با این حال کمیسیون اجتماعی را می توان به عنوان یکی از مهم ترین کمیسیون های مجلس معرفی کرد که حضور فعال و نظارت ثمر بخش آن در فضای مدیریتی و اجتماعی کشور امری ضروری است. مروری کوتاه بر سوابق و تحصیلات اعضای هیئت رئیسه این کمیسیون نوعی بیم و نگرانی را ایجاد می کند که این کمیسیون نتواند در دوره آتی به هماهنگی و اثربخشی قابل قبول دست یابد. با این وجود امید این است که احتمالات روی کاغذ با آنچه در واقع رخ خواهد داد همسان نباشد.

3-کمیسیون اقتصادی

کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای انجام وظایف محوله در محدوده اقتصاد و دارایی، بازرگانی داخل و بازرگانی خارجی تشکیل می‌شود. کمیسیون اقتصاد نیز یکی از کمیسیون های ناهمسان مجلس دهم خواهد بود. مروری به تحصیلات اعضای هیئت رئیسه این کمیسیون نشان می دهد تنها سخنگوی این کمیسیون یعنی «دلخوش اباتری» کارشناسی ارشد اقتصاد دارد و برخی دیگر نظیر «موسوی لارگانی» و «فرید موسوی» تحصیلاتشان در چارچوب علوم حوزوی و الهیات است.

در رابطه با این کمیسیون باید گفت: با توجه به وجود مشکلات عدیده اقتصادی از جمله بیکاری، گرانی و رکود در کشور و محور بودن اقتصاد در برنامه های کلان ملی به نظر می رسد ترکیب اعضای هیئت رئیسه کمیسیون اقتصاد مجلس با توجه به تخصص و سابقه کاری که دارند، آنچنان که باید و شاید نتواند در نظارت دقیق و نافذ بر برنامه های اقتصادی دولت نقش داشته باشد .

 

4-کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

وظیفه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی انجام وظایف محوله در محدوده سیاست و روابط خارجی، سیاست داخلی و... است. اگرچه رئیس این کمیسیون «بروجردی» تحصیلات تخصصی مرتبط ندارد ولی سابقه کاری فراوانی در این حوزه چه در مجلس و چه در عرصه مدیریت سیاسی دارد و جز این نکته دیگر اینکه حضور برخی اعضای متخصص نظیر «دهقانی، حسینی و حسن بیگی» می تواند به افزایش کارایی این کمیسیون کمک کند. با این حال تخصص «جمالی نوبندگانی» که پزشک است و حضور فرزند وزیر اطلاعات «سید محسن علوی» که تجربه آنچنانی ندارد در این کمیسیون کمی نسبت به توفیق این کمیسیون در مقایسه با سایر کمیسیون ها کمی تردید ایجاد می کند.

نظارت بر روند دیپلماسی ملی، تحولات منطقه و جهان و اثرات آن بر ایران و نیز نظارت بر تمامی مسائل مرتبط با حوزه امنیت ملی در حیطه کاری این کمیسیون قرار دارد. تجربه چندین ساله رئیس این کمیسیون در اداره آن و تحصیلات مرتبط اکثر اعضای کمیسیون و هیئت رئیسه این امید را ایجاد می کند که این کمیسیون نیز بتواند، کار نامه موفقی در نهایت از خود به جای بگذارد.

5-کمیسیون انرژی

کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیگیری وظایف محوله در محدوده نفت، گاز ، برق، سدها و نیروگاه‌های آبی و برقی، انرژی اتمی و انرژی‌های نو را بر عهده دارد. رئیس، نائب اول و دوم این کمیسیون از تجربه نمایندگی برخوردار هستند و این موضوع می تواند برای این کمیسیون نقطه مثبتی باشد، اما از آن سو رابطه میان تحصیلات اعضاء با وظایف و حیطه علمی آنها به مسائل نوعی نگرانی در رابطه با عملکرد آتی این کمیسیون ایجاد می کند.

به نظر می رسد در کمیسیون انرژی نوعی پراکندگی تخصص و سابقه کاری وجود دارد، عدم در دسترس بودن اطلاعات دقیق در مورد سابقه کاری، تحصیلات و تجربیات اعضای این کمیسیون قضاوت در مورد عملکرد آتی این کمیسیون را دشوار ساخت و لذا باید در طول زمان منتظر عملکرد این کمیسیون بود تا بر اساس واقعیت در مورد عملکرد آن قضاوت کرد.

6-کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات

کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یکی از دیگر از کمیسیون ها است که در محدوده برنامه، بودجه، نظارت برنامه و بودجه و دیوان محاسبات و... فعالیت می کند. تخصص و سابقه فعالیت نمایندگان این کمیسیون تا حدودی با وظایف کمیسیون تناسب دارد. حضور «تاجگردون» به عنوان یک نماینده مجرب و با سابقه که دارای تحصیلات اقتصادی نیز هست در این کمیسیون جای امیدواری ایجاد می کند. ضمن اینکه تحصیلات عالی و سابقه تدریس در دانشگاه ها می تواند بر کیفیت عملکرد این کمیسیون بیافزاید.

بدون شک کمیسیون برنامه و بودجه یکی از مهم ترین کمیسیون های مجلس است که نظارت بر برنامه و بودجه کلان ملی و نحوه هزینه کرد آن را بر عهده دارد. این موضوع اهمیت فعالیت این کمیسیون را دو چندان می کند چرا که به نوعی بر عملکرد سایر بخش های ملی نیز اثر مستقیم دارد. بررسی تخصص و سابقه کار نمایندگان در این حوزه از هر لحاظ این امید را ایجاد می کند که این کمیسیون بتواند در دوره چهار ساله آتی عملکرد قابل قبولی از خود بجای بگذارد.

7-کمیسیون بهداشت و درمان

مجموعه اقدامات و فعالیت های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای انجام وظایف محوله در محدوده بهداشت و درمان، امداد، بهزیستی، تامین اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی و هلال احمر است. همه اعضای هیئت رئیسه و غالب اعضای دیگر کمیسیون متخصص امور پزشکی، بهداشتی و درمان هستند و لذا این کمیسیون را می توان از جمله یک دست ترین و تخصصی ترین کمیسیون ها معرفی کرد.

به عبارتی کمیسیون بهداشت و درمان را باید به عنوان یک دست ترین کمیسیون مجلس معرفی کرد که اعضای آن و به ویژه اعضای هیئت رئیسه آن تخصص و سابقه کاری مرتبط با حوزه فعاللیت کمیسیون را دارند. اما نکته ای که اینجا نگران کننده است و ممکن است بر عملکرد این کمیسیون اثر بگذارد، بحث سابقه و تجربه فعالیت سیاسی است که می تواند بر عملکرد این کمیسیون اثر منفی بگذارد.

8-کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور

کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از کمیسیون ها است که پیگیری مسائل مرتبط با مجلس و نمایندگان مجلس را پیگیری می کند. در رابطه با این کمیسیون و امکان پیش بینی عملکرد آن باید بیشتر به سابقه کاری نمایندگان توجه کرد. چرا که این کمیسیون به نوعی یک کمیسیون فراگیر است. با این وجود اکثر اعضای این کمیسیون به ویژه اعضای هیئت رئیسه از تجربه نمایندگی برخوردارد نیستند و این موضوع می تواند در رابطه با عملکرد چهار ساله آن موثر باشد.

این کمیسیون وظیفه رسیدگی به امور داخلی مجلس را بر عهده دارد و لذا لزوم وجد تخصص مشخص در آن زیاد محل بحث نیست و از سویی نیز سابقه کاری نمایندگان آنچنان که آمده است می تواند برای این کمیسیون کارنامه موفقی را امید داشت.

9-کمیسیون صنایع و معادن

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای انجام وظایف محوله در محدوده صنایع، پست، مخابرات، معادن، پتروشیمی، صنایع هوافضا و ارتباطات تشکیل می‌شود. در این کمیسیون «اسماعیلی، زرآبادی و باستانی» از جمله اعضای هیئت رئیسه هستند که تحصیلات مرتبط دارند و «اسماعیلی» سابقه حضور در این کمیسیون در دور قبل را نیز دارد. با این وجود «اکبریان، احمدی و حسینی کیا» تحصیلات مرتبط با حیطه کاری ندارند و این موضوع در رابطه با عملکرد یکی از کمیسیون های حساس و مهم نوعی نگرانی ایجاد می کند.

در کل کمیسیون صنایع و معادن یکی از کمیسیون های مجلس است که در حال حاضر اگرچه محور نگرانی ها و دغدغه های کلان ملی نیست ولی عملکرد موفق این کمیسیون در انجام وظایف محوله می تواند نوید بخش فضاهای جدیدی از توانمندی ملی و تقویت پایه های اقتصاد ملی باشد که ترکیب اعضای این کمیسیون نیز اگرچه یکسان نیست ولی با توجه به تجربه کاری اعضای هیئت رئیسه امید است بتواند در صحنه عمل موفق ظاهر شود.

10-کمیسیون عمران

 

حوزه فعالیت کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در محدوده راه و ترابری، مسکن، عمران شهری و عمران روستایی تشکیل است. این کمیسیون نیز اگرچه سه عضو متخصص و با تحصیلات مرتبط همچون «بدری، کاظم زاده و بهادری» را در هیئت رئیسه دارد ولی عدم تناسب میان رشته سایر اعضای هیئت رئیسه و نیز عدم تجربه حضور در مجلس در گذشته برای اکثر اعضاء می تواند نقطه ضعف آن باشد.

به نظر می رسد کمیسیون عمران مجلس نیز تا حدود زیادی یک دست و از اعضایی تشکیل شده است که تخصص مرتبط با وظیفه محوله را دارند. لذا این امید در رابطه با این کمیسیون نیز وجود دارد که در صورت عزم جدی در اعضای برای نظارت و ارائه راهکار برای حل مشکلات بخش های عمرانی کشور شاهد توفیقاتی در این عرصه برای مردم ایران بود.

11-کمیسیون فرهنگی

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی فعالیت در محدوده فرهنگ و هنر، ارشاد و تبلیغات، صدا و سیما و ارتباطات جمعی، تربیت بدنی ، جوانان ، زنان و خانواده را دنبال و زیر نظر خود دارد. بررسی وظایف محوله به این کمیسیون و تخصص نمایندگان عضو هیئت این رئیسه این کمیسیون و نیز تجربه کاری نشان می دهد که در این بخش نگرانی هایی وجود دارد. این احتمال وجود دارد که در آینده این کمیسیون به یکی از پر تنش ترین کمیسیون ها تبدیل شود. چرا که اکثر اعضای هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی دارای تحصیلات حوزوی هستد و از نظر سیاسی نیز وابسته به جریان اصول گرا هستند.

 

قرار گیری نیازها و خواسته های فرهنگی اصلاح طلبان و حامیان آنها به ویژه در عرصه هایی نظیر رسانه ملی و سینما و نشریات می تواند در آینده اخبار فراوانی را در درون خود نهفته داشته باشد. حضور اکثریت اصول گرایان در این هیئت رئیسه کمیسیون مهم این گمانه را ایجاد می کند که نمایندگان اصلاح طلب علاقه ای به فعالیت در عرصه فرهنگی ندارند!

12-کمیسیون قضائی و حقوقی

کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از کمیسیون ها است که رسیدگی به تمامی امور مرتبط با حیطه قضایی و حقوقی بر عهده این کمیسیون است. در رابطه با این کمیسیون دو نکته مثبت وجود دارد؛ یکی اینکه اکثریت اعضای هیئت رئیسه تحصیلات حقوقی قضایی دارند و دیگر اینکه اکثریت از تجربه حضور در مجلس و یا دستگاه قضا برخوردارند.

با این وصف کمیسیون قضایی مجلس نیز یکی از یک دست ترین و متخصص ترین کمیسیون ها است که حضور اعضای مجرب و متخصص در آن می تواند آینده خوبی برای آن ایجاد کند.

13-کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در محدوده کشاورزی، منابع آب، دام و طیور، شیلات، محیط زیست و هواشناسی فعالیت می کند و نظارت بر دستگاه های ذی ربط را بر عهده دارد. مروری بر تخصص اعضای هیئت رئیسه این کمیسیون نیز نوید بخش دوره موفقی برای این کمیسیون است. «شاعری» رئیس این کمیسیون نماینده سابق، استاد دانشگاه و متخصص کشاورزی و فعال سابق در وزارت جهاد کشاورزی است. جدای از رئیس اکثریت اعضاء تحصیلات مرتبط با کمیسیون را دارند.

 

با این شرایط این کمیسیون نیز یکی دیگر از کمیسیون هایی است که نمایندگان و اعضای آن به ویژه اعضای هیئت رئیسه آن از توان و تخصص کافی در رابطه با موضوع اصلی وظایف برخوردار هستند و شاید تنها مشکل این کمیسیون حضور نیروهای جدید باشد که شاید در عملکرد این کمیسیون اختلالاتی ایجاد کند.

بر اساس آنچه رفت به نظر می رسد از نظر عملکرد کمیسیون های بهداشت و درمان، قضایی و حقوقی، کشاورزی، آب و منابع طبیعی موفق ترین کمیسیون های مجلس دهم و کمیسیون های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از جمله پرچالش ترین و ناهماهنگ ترین کمیسیون های مجلس باشند.

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
پربحث ترین
 
 
   پایگاه های دیگر  
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما:09125391656 ::  پیوندها ::  نسخه موبایل:09124030118 ::  RSS ::  نسخه تلکس
© اندیشه ها1389
طراحی و اجرا: خبرافزار