تماس با ما   |  پیوندها   |  درباره ما   |  RSS   |  جستجوی پیشرفته  
  صفحه اول     ارسال خبر به اندیشه ها     خبرنامه پیامکی  
یکشنبه، 24 شهریور 1398 - 09:32   
 
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها
 
   جنبش تشکیل حزب یا عضویت در احزاب  
  سخنرانی شهید بهشتی پیرامون نقش تشکیلات در پیشبرد انقلاب اسلامی ایران
اگر در جامعه‌ای حزب و تشکیلات رسمی نباشد، مسلمان در آن جامعه گروه‌هایی پیدا می‌شوند، اطراف هر شخصیتی و هر صاحب نفوذی، افرادی گردمی آیند و به جای آنکه احزاب و سازمان‌های متشکل باشند باندهای خطرناک فاقد تشکل و مسولیت وا نضباط تشکیلاتی بوجود می‌آیند که خطرشان برای وحدت چندین درجه بیشتر است،
  احزاب قدرت تفکر حزبی خود را با ارائه نظرات به موقع اثبات کنند
  ظهور احزاب سیاسی در عصر مشروطیت در ایران
در یک قرن گذشته، همچنان که نام جمهوری دموکراتیک برای تعریف نظام های توتالیتر مارکسیست به کار رفت، سازمان های حکومتی با نام احزاب نـیز در ایـن نـظام های اقتدارگرا به ماشین ادارۀ حکومت ها تبدیل شدند و نظام های تک حزبی نازیست، فاشیست و کـمونیست، مظهر اقـتدارگرایی جوامع مدرن صنعتی در قرن گذشته شدند. ولی چنین تجربیات سختی نیز، تأثیری در تعریف رابطۀ جدایی ناپذیر میان احـزاب سیاسی آزاد و دمـوکراسی نـداشت و وجود نظامی مردم سالار ولی فاقد احزاب همچنان ناممکن تلقی شد.
  هیج کشور توسعه یافته بدون نظام حزبی در جهان وجود ندارد.
  تصور اینکه قدرت احزاب در برابر قدرت حکومت است، اشتباه است
 
   آخرین مطالب  
  ‌ بررسی ایرادات قانون اساسی
  متهم بانک سرمایه: ۱۰۰ میلیارد تومان از اتهام خیانت در امانت مربوط به هادی رضوی است
  پناهیان و ایده «پول‌ها را جمع کنیم تا به جیب صهیونیست‌ها نرود» / پس از حوزه علمیه، «دبیرستان» پناهیان هم از راه رسید / «دبیرستان» پناهیان چقدر درآمد خواهد داشت؟ / از شهریه ۱۰ میلیونی «دبیرستان» تا برنامه ریزی برای تاسیس «دبستان» / آیا مدافع شفاف بودن آرای نمایندگان، درمورد فعالیت‌های اقتصادی خود شفاف‌سازی می‌کند؟
  چرا اماراتی ها تمایلی به مذاکره با شوروی برای جلوگیری از فروش تسلیحات به ایران نداشتند؟ / ابوظبی می گوید ایران از اعراب در برابر شوروی دفاع خواهد کرد
  قوام السلطنه؛جادوگر سیاست ایران تصاویر
  قوام السلطنه؛جادوگر سیاست ایران تصاویر
  برخی اقدامات و خدمات تاریخی و ماندگار احمد قوام السلطنه
  نواقص اساسی در قانون اساسی
  معرفی برادران رشیدیان و نقش آنها در کودتای ٢٨ مرداد
  تغییرات قانون اساسی در دوره پهلوی
  مجبور کردن شاه به همراهی با کودتای ٢٨ مرداد
آمریکا حامی کودتا بود نه طراح کودتا
  انگلیس اینگونه طراح اصلی کودتای ٢٨ مرداد بود

  اگر واقعا رای شفاف نمایندگان مجالس را می خواهید ساختار نظام حزبی در انتخابات را حاکم نمائید
  نقش طیب و شعبان جعفری در سقوط مصدق/ نیروهای شعبون در اختیار حکومت بودند
  دلایل صدرالساداتی از مفقودشدنشان
  پاسخ نماینده شجاع مجلس به یک منبری جسارت کننده به نمایندگان مردم
  طرفداری باهنر از شیوه رای مخفی نمایندگان مجلس
  رای مخفی و پنهان یکی از نقاط بارز انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران است
  کلیپ بسیار دیدنی رویارویی عبدالحمید ریگی(برادر عبدالمالک) با مادر خانم خود
  دخترمان را در خواب کشتند و سر پسرمان را بریدند / تصویر
ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 92602صفحه نخست » آخرین اخباردوشنبه، 11 شهریور 1398 - 13:53
نظام آموزشی کشور آلمان
  
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها:

 

رحیم آصفی املشی(سرپرست مدارس ایرانی شبه قاره)
۱۳۹۷/۰۹/۰۳
 
اکثر مدارس در آلمان توسط دولت اداره می شوند، اگر چه والدین می توانند یکی از مدارس خصوصی را انتخاب کنند. اگرچه سیاست آموزش عمومی در آلمان توسط وزارت آموزش و پژوهش فدرال (BMBF) تعیین شده است، اما هر دولت فدرال (Länd) دارای وزارت آموزش خود است که برنامه آموزشی مدارس و استانداردهای خود را تنظیم می کند. این بدان معناست که آنچه دانش آموزان در مدارس تحصیل می کنند، در سراسر کشور متفاوت است.

نظام آموزشی کشور آلمان

کلیات : دولت آلمان دارای نظام فدرالی است و یکی از کشورهای مهم اتحادیه اروپا محسوب می شود. کشورهای اتحادیه اروپا در در حوزه آموزش از سیاستهای واحدی تبعیت می نمایند و در همین خصوص با یکدیگر ارتباطات موثری نیز دارند. یک بخش هماهنگ کننده در اتحادیه اروپا همه ساله کنفرانسی موسوم به "کنفرانس مستقل وزرای آموزش و فرهنگ"، را با هدف هماهنگ سازی سیاست ها در میان کشورهای عضو برگزار می نماید. از این رو مقررات و قوانین آموزشی این کشورها در بسیاری از زمینه ها یکنواخت و سازگار با یکدیگراست، با این وجود هنوز هم می توان تفاوت های قابل توجهی را در زمینه های کلیدی نظام آموزشی جستجو نمود. به عنوان مثال، اخیرا، طول دوره تحصیل در آموزش متوسطه ، از دولتی به دولت دیگر متفاوت در نظر گرفته شده است. نمونه ای دیگر از تفاوت رویکردها، تفاوت فاحش در هزینه های تحصیل در ایالت های مختلف است، به این معنا که دانش آموزان در برخی از ایالت ها هزینه ی سالانه آموزشی معادل 1،000 یورو (حدود 1100 دلار) را پرداخت می نمایند. در حالی که همسالان ایشان در بخش دولتی به طور رایگان تحصیل می کنند. بهرحال در این زمینه قانون فدرال آلمان یک چارچوب قانونی جامع برای آموزش در ایالت های مختلف فراهم نموده است.

اکثر مدارس در آلمان توسط دولت اداره می شوند، اگر چه والدین می توانند یکی از مدارس خصوصی را انتخاب کنند. همانطور که قبلا اشاره شد اگرچه سیاست آموزش عمومی در آلمان توسط وزارت آموزش و پژوهش فدرال (BMBF) تعیین شده است، اما هر دولت فدرال (Länd) دارای وزارت آموزش خود است که برنامه آموزشی مدارس و استانداردهای خود را تنظیم می کند. این بدان معناست که آنچه دانش آموزان در مدارس تحصیل می کنند، در سراسر کشور متفاوت است.

آموزش اجباری و رایگان در این کشور از ابتدای سن 6 سالگی شروع شده و 9 سال بطول می انجامد و در 15 سالگی به اتمام می رسد ولی آموزش های قبل از دانشگاه ممکن است تا پایان سن 19 سالگی ادامه داشته باشد. طول زمان تحصیل قبل از دانشگاه در آلمان از 12 تا 13 سال متغیر است و زمان آن بستگی به نوع مدرسه و رشته تحصیلی مورد علاقه دانش آموز دارد.

 

 آموزش در10 سال اول شامل دوره دبستان و متوسطه مقدماتی تمام وقت بوده و تنها در سه سال آخر در صورت تمایل دانش آموزان بصورت پاره وقت ارایه می شود. کلاسهای درس بین 25 تا 30 دانش آموز دارند. معلمان در این سیستم آموزشی معمولا همراه با ارتقای دانش آموزان خود، به تدریس در پایه بالاتر با همان دانش آموزان توصیه می شوند، چرا که این موضوع شناخت بیشتری را از دانش آموزان برای معلمان ایجاد می نماید. نمره گذاری در نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی آلمان حداکثر 6 نمره دارد که شامل نمرات از(A)1 یعنی مردود تا (F)6 یعنی عالی می باشد و نمره قبولی 2 به بالا می باشد.

 

دوره ابتدایی : آموزش ابتدایی یا Primary School تنها مرحله در آموزش آلمان است که همه دانش آموزان در طول دوره آن در یک مدرسه تحصیل می کنند. در این دوره از روش نمره گذاری 1 تا 4 (در برخی ایالت ها نمرات 1 تا 6) برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی استفاده می شود در مفهوم محلی، مدرسه ای که این دوره را به دانش آموزان ارایه می دهد را مدرسه پایه می نامند. همه دانش آموزان این دوره را طی می کنند و درطی این دوره به موضوعات کلی و عمومی می پردازند. پس از پایان این دوره، دانش آموزان به انواع مختلف مدارس متوسطه هدایت می شوند. دوره ابتدایی بین 6-4 سال دانش آموزان را تحت پوشش قرار می دهد و هدف آن پرورش کامل استعدادهای دانش آموزان است. شناسایی و کمک به دانش آموزان ضعیف وظیفه و مسئولیت اصلی معلمان در درون کلاس و خارج از آن است. آموزش در این دوره بویژه در دوسال اول همراه با بازی است تا از این طریق مدرسه به تجربه ای لذت بخش برای دانش آموز تبدیل شود. همچنین کار گروهی رویکردی دیگر برای ارایه آموزشها به دانش آموزان است. در سالهای اولیه آموزشها حدود 20 ساعت در هفته ادامه دارد و این مقدار در سالهای پایانی به حدود 27 ساعت در هفته افزایش می یابد. هر ساعت آموزشی حدود 45 دقیقه است. برنامه درسی دانش آموزان در این دوره عمدتا شامل زبان آلمانی, ریاضی, تعلیمات اجتماعی, تاریخ, جغرافی, بهداشت محیط, فیزیک, شیمی, هنر, موزیک, ورزش و دینی می باشد.

ارایه طریق دانش آموزان به دوره متوسطه بر اساس توانایی های علمی و اختصاصی آنان است که طی فرآیند "هدایت تحصیلی" یا "جریان تحصیلی" انجام می شود. فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان غیردولتی است و متفاوت از خدمات دولتی انجام می شود. در این فرایند در اکثر ایالت ها والدین برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس متوسطه فنی و حرفه ای یا در مدارس آمادگی دانش آموزان برای دانشگاه، مختارند. همچنین در برخی از ایالت ها، توصیه های مدرسه برای هدایت تحصیلی دانش آموزان ملاک عمل است، اما در سایر ایالت ها، ممکن است تعیین تکلیف دانش آموزان بر اساس میانگین نمرات درجه بندی شده، انجام شود.

 

دوره متوسطه : نظام آموزش متوسطه یا Secondary School شامل برنامه های متعددی در سطوح متوسطه مقدماتی و متوسطه تکمیلی می باشد. این برنامه ها متناسب با هدایت تحصیلی دانش آموزان، بر مهارت های فنی و حرفه ای یا آمادگی آنان برای تحصیلات عالی تأکید دارد.

 

آموزش متوسطه مقدماتی - حرفه ای

دوره متوسطه مقدماتی به تنهایی مسئولیت آموزش مباحث فنی و حرفه ای و مباحث عمومی را بر عهده دارد و از این طریق دانش آموزان را برای ورود به برنامه های حرفه ای مدارس متوسطه تکمیلی آماده می کند. دو نوع از مدارس این دوره شامل"Hauptschule" که پر مخاطب تر است و"Realschule"  که البته محبوب تر است نیز می باشند.

برنامه های مدارس  Hauptschule معمولا بعد از پایه 9 به پایان می رسد و با اعطای گواهی پایان دوره همراه است.
برنامه هایی که در مدارس Realschule ارائه می شوند، علمی تر بوده و بیشتر مورد نیاز دانش آموزان می باشد و معمولا تا پایه 10 ادامه می یابند. دانش آموزان در پایان این دوره به دریافت گواهینامه مربوط نایل می شوند که در برخی موارد آنرا "MittlereReife" می نامند. این گواهی دسترسی به طیف گسترده ای از برنامه های فنی و حرفه ای را برای دانش آموزان فراهم می کند و همچنین به آنان اجازه می دهد تا در دوره متوسطه تکمیلی نیز به ادامه تحصیل بپردازند.

دوره متوسطه مقدماتی از شروع سن 10 سالگی آغاز می شود (برای دانش آموزانی که دوره ابتدایی را 4 ساله طی می کنند) اما ممکن است برخی دانش آموزان نیز در دوازده سالگی به دوره متوسطه وارد شوند (دانش آموزانی که دوره ابتدایی را 6 ساله طی می نمایند) و این به توانمندی و علاقه آنان بستگی دارد.

  • دانش آموزان خروجی دوره ابتدایی که در 10 سالگی به دوره متوسطه هدایت می شوند در مدارس Hauptschule ثبت نام می شوند و دوره متوسطه عمومی را 5 سال طی می نمایند و در 15 سالگی مدرسه را ترک می نمایند. این مدارس دانش آموزان را برای مهارت آموزی تربیت می کنند و جزء پر مخاطب ترین مدارس هستند.
  • اما دانش آموزانی که در 12 سالگی به دوره متوسطه هدایت می شوند می توانند در یکی از مدارس Realschule و Hochschulriefe (Gymnasium) ثبت نام نمایند. این دانش آموزان بسته به اینکه علاقه مندی به رشته های فنی و حرفه ای داشته باشند یا نه ممکن است بترتیب در 16 یا 18 سالگی دوره متوسطه را ترک نمایند.

مدارس در این دوره بین 30 الی 40 ساعت در هفته کلاس برگزار می کنند که هر ساعت آموزشی آن بطور متوسط 45 دقیقه است. مدارس از ساعت 8 تا 13 بصورت یک نوبته باز هستند و بعد از ظهرها نیز کلاسهای فوق برنامه ارایه می گردد. دانش آموزان فنی و حرفه ای بصورت پاره وقت بعداز ظهرها در یک کارخانه محلی مهارت آموزی می کنند.

 

آموزش متوسطه تکمیلی - حرفه ای "سیستم دوگانه"

بیش از 50 درصد از دانش آموزان فنی و حرفه ای آلمان، در یک سیستم آموزشی مبتنی بر کار تحصیل می کنند. این به اصطلاح "سیستم دوگانه"، که ترکیبی از آموزش نظری کلاسی و تمرین عملی در یک محیط کاری واقعی طراحی شده است، اغلب به عنوان یک مدل برای کاهش نرخ بیکاری بخصوص در میان جوانان، توسط سایر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد.

دانش آموزان پس از اتمام تحصیلات متوسطه مقدماتی در سیستم دوگانه پذیرفته می شوند. برنامه های فشرده این دوره تحصیلی مشخص می نماید که بر اساس پنجره های خالی برنامه هفتگی و بر اساس نیاز، دانش آموزان چه مدت و چه زمانهایی را باید در مدرسه به تحصیل و یا چه روزهایی را در هفته (یک یا دو روز) در کارگاه مورد نظر مشغول به فعالیت باشند. بر اساس برنامه هفتگی مدارس، باقیمانده زمان درسی دانش آموزان به کار عملی اختصاص داده می شود.موسسات شرکت کننده در این برنامه ها موظف هستند آموزش های لازم را طبق مقررات ملی انجام داده و حقوق نسبتا ناچیزی را به دانش آموزان پرداخت نمایند.

بسیاری از مدارس فنی و حرفه ای نیز از طریق دوره های آموزش دوگانه، دانش آموزان را در مسیر پیشرفت تحصیلی تربیت می کنند. دانش آموزانی که در این مسیر فارغ التحصیل می شوند، گواهینامه لیسانس علوم کاربردی  دریافت می نمایند و آنرا Zeugnis der Fachhochschschulreife می نامند. این مدرک در برخی ایالت ها به فارغ التحصیلان اجازه می دهد که به یک مجموعه از موسسات آموزش عالی، دانشگاه های به اصطلاح کاربردی و همچنین دانشگاه های معمولی دسترسی داشته باشند.

اما دانش آموزان بخش نظری دوره متوسطه تکمیلی مخاطبینی هستند که پایه های 11 ، 12 و احیانا 13 را در مدارس با عنوان Hochschulriefe یا Gymnasium طی می نمایند. این دانش آموزان معمولا دوره ابتدایی را 6 ساله و دوره متوسطه را 6 یا 7 ساله با هدف آمادگی برای ورود به دانشگاه طی می نمایند و در پایان با مدرک دیپلم نظری فارغ التحصیل می شوند که آنرا Aligemeine می نامند. دانش آموزان با این مدرک می توانند وارد دانشگاه شده و ادامه تحصیل دهند.

مطابق مقررات، ترتیبی فراهم شده تا دانش آموزان بتوانند از سایر واحدهای آموزشی و رشته ها به این مدارس هدایت شوند. در این دوره حدود 28 تا 30 درصد دانش آموزان در مقایسه با کل دانش آموزان حضور دارند که از این تعداد 22 درصد در آموزش عمومی, 7/22 درصد در آموزشهای تمام وقت و 3/55 درصد در آموزشهای پاره وقت حضور دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمودار نظام آموزشی کشور آلمان

 

بودجه وزارت فدرال آموزش و پژوهش

آموزش و پژوهش در آلمان فدرالی است و شامل آموزشهای قبل از دانشگاه و آموزشهای دانشگاه می باشد. بودجه این وزارت در آلمان همه ساله در حال افزایش است که نشان از اولویت بالای آموزش در دولت و مجلس دارد. مجلس آلمان، در سال 2017 بودجه دولت فدرال را تصویب کرد و منابع مالی موجود در وزارت آموزش و پژوهش را حدود 1.2 میلیارد یورو نسبت به سال قبل افزایش داد و آنرا به حدود 17.6 میلیارد یورو رساند. این به معنای افزایش 7.6 درصدی بودجه نسبت به سال قبل است که موجب تقویت بیشتر وزارت آموزش و پژوهش خواهد بود. در همین زمینه حدود 60 میلیون یورو برای سومین سال برنامه ملی بهبود کیفیت آموزش معلمان تخصیص داده شده است.بیش از 14 میلیون یورودر بودجه برای فرصت های یادگیری دیجیتالی و استراتژی های آموزشی جدید مبتنی بر رسانه های دیجیتال در آموزش ابتدایی و همچنین ادامه تحصیل دانش آموزان در برنامه "رسانه های دیجیتال در آموزش فنی و حرفه ای".  در نظر گرفته شده است.

 

 

سال تحصیلی  و تعطیلات سالانه در مدارس آلمان

سالتحصیلی در آلمان شامل دو نیمسال یا ترم است (از آوریل تا سپتامبر و از اکتبر تا مارس) اما تاریخ دقیق و تاریخ تعطیلات مدارس دولتی متفاوت است. معمولا شش هفته در تعطیلات تابستانی، دو هفته در تعطیلات پاییزه  (Herbstferien) ، دو یا سه هفته در کریسمس  (Weihnachtsferien)، یک هفته در عید پاک (Osterferien)  و تعطیلات مختلف دولتی و مذهبی برای تعطیلات عمومی مدارس در نظر گرفته می شود.  لازم به ذکر است که در آلمان قوانین سختگیرانه ای در مورد عدم حضور دانش آموزان در مدرسه یا غیبت در طول دوره تحصیل وجود دارد و در صورت تکرار چنین عملی بدون اجازه مدرسه، ممکن است اولیاء جریمه شوند.

استانداردهای آموزش آلمان

کیفیت آموزش در آلمان در مقایسه با سایر کشورها از جایگاه نسبتا خوبی برخوردار است. طبق آخرین نظرسنجی OECD / PISA در سال2015  و در زمینه ارایه آموزشهای استاندارد، آلمان در ریاضیات رتبه شانزدهم، در علوم رتبه شانزدهمین، در قرائت یا خواندن رتبه یازدهم را در بین 72 کشور دریافت نموده است. قابل ذکر است، بیش از نیمی از دانش آموزان آلمان وارد دانشگاه و انجام تحصیلات عالی می شوند. گزارش PISA  نیز نشان می دهد، از طرفی دانش آموزان آلمانی احساس تعلق خاطر قوی به مدرسه و کسب تجربیات آن دارند و از طرف دیگر سطح اضطراب مربوط به تحصیلات در میان دانش آموزان آلمانی پایین است. با این حال، در اکثر مدارس آلمان بر موضوعات برنامه درسی تاکید می شود، در حالی که افراد خلاق و فعالتر در خارج از برنامه درسی اصلی قرار دارند. همانطور که قبلا نیز اشاره شد اکثر دانش آموزان 10 ساله دوره ابتدایی  باید تصمیم بگیرند، بدون خطا یک رشته تحصیلی یا مهارت غیر آکادمیک را انتخاب کنند و بعدها آنرا در نظام آموزش عالی دنبال نمایند. اصلاحات گذشته آموزش آلمان تلاش نموده آموزش های آلمان واحد را برنامه ریزی نماید، اما در این زمینه موفقیت ها اندک بوده است.

فعالیت مدارس در روزهای هفته

به طور کلی، اکثر مدارس دولتی در 5 روز هفته از دوشنبه تا جمعه و هر روز از ساعت 8 صبح تا ساعت 13 یا 14 فعال  هستند، اگر چه ممکن است برخی اوقات مدارس برای دانش آموزان درپایه های بالاتر بعدازظهرها تا ساعت 16 نیز درس در نظر بگیرند اما همه مدارس روزهای شنبه و یکشنبه را تعطیل می باشند.. در حالت کلی ناهار در مدارس دولتی صرف نمی شود مگر مدارسی که شبانه روزی یا خصوصی باشند. هر زنگ کلاسی 45 دقیقه بوده و معلمان بین هر زنگ 5 دقیقه استراحت می کنند تا وارد کلاس بعدی شوند. در آلمان، دانش آموزان در اغلب درسها در یک اتاق ثابت هستند و معلمان دروس مختلف در کلاسها تردد می نمایند. ممکن است برخی ساعات درسی برای انجام تکالیف دانش آموزی در نظر گرفته شود و امکان دارد حجم تکالیف نیز زیاد باشد، به همین منظور در چند سال اخیر، برخی از مدارس آلمان به ارائه یک روز کامل آموزشی بنام (Ganztagsschule)  مبادرت نموده اند که در آن ضمن در نظر گرفتن ساعت مطالعه برای تکالیف و فعالیت های اضافی، زمانی هم برای صرف ناهار درنظر گرفته شده است.

 

آموزش مذهبی در مدارس

تقریبا در تمام مدارس آلمان آموزش دینی برای دانش آموزان کاتولیک، لوتری، پروتستان و یهودی به عنوان بخشی از برنامه درسی پیش بینی شده است. اما دانش آموزان می توانند پس از 14 سالگی از حضور در این درس معاف شوند ولی در اینصورت باید بجای آن دروس اخلاق و فلسفه را در برنامه درسی خود قرار دهند.

 

منابع :

https://www.expatica.com/de/education/Education-in-Germany-German-school-system_101611.html

https://www.bmbf.de/en/education-and-research-priority-areas-of-federal-government-policy-1410.html

https://wenr.wes.org/2016/11/education-in-germany

https://wenr.wes.org/

http://datatopics.worldbank.org/education/country/germany

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
پربحث ترین
 
  انگلیس اینگونه طراح اصلی کودتای ٢٨ مرداد بود
  مجبور کردن شاه به همراهی با کودتای ٢٨ مرداد
  تغییرات قانون اساسی در دوره پهلوی
  معرفی برادران رشیدیان و نقش آنها در کودتای ٢٨ مرداد
  برخی اقدامات و خدمات تاریخی و ماندگار احمد قوام السلطنه
  قوام السلطنه؛جادوگر سیاست ایران تصاویر
  قوام السلطنه؛جادوگر سیاست ایران تصاویر
  نواقص اساسی در قانون اساسی
  ‌ بررسی ایرادات قانون اساسی
  چرا اماراتی ها تمایلی به مذاکره با شوروی برای جلوگیری از فروش تسلیحات به ایران نداشتند؟ / ابوظبی می گوید ایران از اعراب در برابر شوروی دفاع خواهد کرد
  متهم بانک سرمایه: ۱۰۰ میلیارد تومان از اتهام خیانت در امانت مربوط به هادی رضوی است
  پناهیان و ایده «پول‌ها را جمع کنیم تا به جیب صهیونیست‌ها نرود» / پس از حوزه علمیه، «دبیرستان» پناهیان هم از راه رسید / «دبیرستان» پناهیان چقدر درآمد خواهد داشت؟ / از شهریه ۱۰ میلیونی «دبیرستان» تا برنامه ریزی برای تاسیس «دبستان» / آیا مدافع شفاف بودن آرای نمایندگان، درمورد فعالیت‌های اقتصادی خود شفاف‌سازی می‌کند؟
 
   پایگاه های دیگر  
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما:09125391656 ::  پیوندها ::  نسخه موبایل:09124030118 ::  RSS ::  نسخه تلکس
© اندیشه ها1389
طراحی و اجرا: خبرافزار