تماس با ما   |  پیوندها   |  درباره ما   |  RSS   |  جستجوی پیشرفته  
  صفحه اول     ارسال خبر به اندیشه ها     خبرنامه پیامکی  
یکشنبه، 24 شهریور 1398 - 13:53   
 
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها
 
   جنبش تشکیل حزب یا عضویت در احزاب  
  سخنرانی شهید بهشتی پیرامون نقش تشکیلات در پیشبرد انقلاب اسلامی ایران
اگر در جامعه‌ای حزب و تشکیلات رسمی نباشد، مسلمان در آن جامعه گروه‌هایی پیدا می‌شوند، اطراف هر شخصیتی و هر صاحب نفوذی، افرادی گردمی آیند و به جای آنکه احزاب و سازمان‌های متشکل باشند باندهای خطرناک فاقد تشکل و مسولیت وا نضباط تشکیلاتی بوجود می‌آیند که خطرشان برای وحدت چندین درجه بیشتر است،
  احزاب قدرت تفکر حزبی خود را با ارائه نظرات به موقع اثبات کنند
  ظهور احزاب سیاسی در عصر مشروطیت در ایران
در یک قرن گذشته، همچنان که نام جمهوری دموکراتیک برای تعریف نظام های توتالیتر مارکسیست به کار رفت، سازمان های حکومتی با نام احزاب نـیز در ایـن نـظام های اقتدارگرا به ماشین ادارۀ حکومت ها تبدیل شدند و نظام های تک حزبی نازیست، فاشیست و کـمونیست، مظهر اقـتدارگرایی جوامع مدرن صنعتی در قرن گذشته شدند. ولی چنین تجربیات سختی نیز، تأثیری در تعریف رابطۀ جدایی ناپذیر میان احـزاب سیاسی آزاد و دمـوکراسی نـداشت و وجود نظامی مردم سالار ولی فاقد احزاب همچنان ناممکن تلقی شد.
  هیج کشور توسعه یافته بدون نظام حزبی در جهان وجود ندارد.
  تصور اینکه قدرت احزاب در برابر قدرت حکومت است، اشتباه است
 
   آخرین مطالب  
  ‌ بررسی ایرادات قانون اساسی
  متهم بانک سرمایه: ۱۰۰ میلیارد تومان از اتهام خیانت در امانت مربوط به هادی رضوی است
  پناهیان و ایده «پول‌ها را جمع کنیم تا به جیب صهیونیست‌ها نرود» / پس از حوزه علمیه، «دبیرستان» پناهیان هم از راه رسید / «دبیرستان» پناهیان چقدر درآمد خواهد داشت؟ / از شهریه ۱۰ میلیونی «دبیرستان» تا برنامه ریزی برای تاسیس «دبستان» / آیا مدافع شفاف بودن آرای نمایندگان، درمورد فعالیت‌های اقتصادی خود شفاف‌سازی می‌کند؟
  چرا اماراتی ها تمایلی به مذاکره با شوروی برای جلوگیری از فروش تسلیحات به ایران نداشتند؟ / ابوظبی می گوید ایران از اعراب در برابر شوروی دفاع خواهد کرد
  قوام السلطنه؛جادوگر سیاست ایران تصاویر
  قوام السلطنه؛جادوگر سیاست ایران تصاویر
  برخی اقدامات و خدمات تاریخی و ماندگار احمد قوام السلطنه
  نواقص اساسی در قانون اساسی
  معرفی برادران رشیدیان و نقش آنها در کودتای ٢٨ مرداد
  تغییرات قانون اساسی در دوره پهلوی
  مجبور کردن شاه به همراهی با کودتای ٢٨ مرداد
آمریکا حامی کودتا بود نه طراح کودتا
  انگلیس اینگونه طراح اصلی کودتای ٢٨ مرداد بود

  اگر واقعا رای شفاف نمایندگان مجالس را می خواهید ساختار نظام حزبی در انتخابات را حاکم نمائید
  نقش طیب و شعبان جعفری در سقوط مصدق/ نیروهای شعبون در اختیار حکومت بودند
  دلایل صدرالساداتی از مفقودشدنشان
  پاسخ نماینده شجاع مجلس به یک منبری جسارت کننده به نمایندگان مردم
  طرفداری باهنر از شیوه رای مخفی نمایندگان مجلس
  رای مخفی و پنهان یکی از نقاط بارز انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران است
  کلیپ بسیار دیدنی رویارویی عبدالحمید ریگی(برادر عبدالمالک) با مادر خانم خود
  دخترمان را در خواب کشتند و سر پسرمان را بریدند / تصویر
ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 91723صفحه نخست » آخرین اخبارشنبه، 18 خرداد 1398 - 21:07
ضرورت تدوین قانون جامع انتخابات
  
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها:

علی شکوهی

در چند روز گذشته که سیاست‌های کلان حوزه انتخابات از سوی رهبری ابلاغ شد، دوباره بحث قانون انتخابات و کارآمد کردن سازوکار انتخابات کشور در دستور کار محافل سیاسی و رسانه‌ای قرار گرفت. یک دلیل این امر محدودیتی است که از سوی رهبری برای جلوگیری از ایجاد تغییرات مداوم در قانون انتخابات مطرح و هر تغییری در این قانون منوط به رای دوسوم نمایندگان مجلس شده است. در واقع اکنون همگان دریافتند که باید قانون جامع انتخابات با بررسی‌های کارشناسانه فراهم شود و مبنای عمل باشد والا از این پس ایجاد تغییر در این قانون، آسان نیست و قانع کردن دوسوم نمایندگان در هر زمینه‌ای به آسانی اتفاق نمی‌افتد. اکنون هنوز روشن نشده که در چه زمینه‌هایی نیاز به قانون جدید داریم و در مقام اجرای قانون انتخابات قبلی، چه مشکلاتی بروز کرده که نیاز به اصلاح دارد ولی اهل نظر و به خصوص سیاسیون فعال در صحنه رقابت‌های انتخاباتی به تجربه دریافته‌اند که باید قانون جامع انتخابات برای کشور تهیه و در آن چند اصل مهم رعایت شود تا نتیجه انتخابات هر چه باشد، اعتماد مردم به نظام را تقویت کند و تمکین همه جریانات سیاسی به نتیجه انتخابات را به همراه داشته باشد. شاید رسیدن به چنین هدفی با توجه به نکات زیر شدنی باشد:
1- رعایت اصل رقابتی بودن انتخابات: در هر انتخابات مفروض ما این است که نمایندگان تمامی سلیقه‌های سیاسی و احزاب فعال کشور در صحنه رقابت انتخاباتی حضور دارند و مردم از میان آنان دست به گزینش می‌زنند. رقابت لازمه هر انتخاباتی است و مشارکت مردم را بالا می‌برد و امکان گزینش از میان تمام گرایش‌های سیاسی را فراهم می‌آورد. می‌توان انتخابات داشت اما رقابت نداشت و این متناسب با یک جامعه سیاسی زنده و پویا نیست.  در ایجاد رقابت انتخاباتی طبعا شورای نگهبان بیش از همه نهادها موثر است زیرا تایید صلاحیت نامزدها را برعهده دارد و باید به‌گونه‌ای عمل کند که نامزدهای جریان‌های سیاسی مختلف در صحنه رقابت حاضر باشند و در معرض گزینش مردم قرار بگیرند و اینگونه نباشد که برگزاری یک انتخابات رقابتی را شورای نگهبان از وظایف خود نداند و با ردصلاحیت گسترده نامزدها در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری و حتی خبرگان، دایره انتخاب مردم را کوچک کند. این درست است که شورای نگهبان صلاحیت افراد را بررسی می‌کند ولی خاطرمان هست که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 حتی بعد از ردصلاحیت افرادی مانند دکتر معین، با مداخله رهبری اقدام به تایید صلاحیت وی شد تا از همه سلایق سیاسی کسانی در رقابت انتخاباتی حاضر باشند. این امر را شورای نگهبان از همان ابتدا باید مراعات کند.
2- بی‌طرفی نهادهای حاکمیتی، نظارتی و اجرایی: این سخن را همگان قبول دارند که باید در همه انتخابات اصل بی‌طرفی رعایت شود اما در عمل همچنان می‌توان موارد نقض زیادی را شاهد بود. واقعیت این است که در کشور ما هنوز سازوکاری جداگانه‌ و کمیسیون مستقلی که از تایید صلاحیت‌ها تا اجرای انتخابات تا شمارش آرا و اعلام نتایج و بررسی شکایات را برعهده داشته باشد، نداریم. در شرایطی که تایید صلاحیت نامزدها بر دوش شورای نگهبان است، شاید گرفتن مسوولیت برگزاری انتخابات از وزارت کشور خیلی مناسب نباشد اما همچنان می‌توان از همه نهادهای حاکمیتی انتظار بی‌طرفی داشت. معنا ندارد که اعضای نهاد ناظر از نامزدهایی خاص دفاع کنند و موضع خود را هم پنهان نکنند و حتی برای تبلیغ از یک نامزد خاص به صحنه رقابت بیایند. همچنین پذیرفته نیست که نهادهای مجری انتخابات جانبدارانه عمل کنند و از این مهم‌تر اصلا قابل قبول نیست که نهادهای حاکمیتی از جمله نیروهای مسلح به صورت روشن و آشکار وارد رقابت انتخاباتی شوند و ده‌ها سایت و روزنامه و خبرگزاری ایجاد کرده و به نفع یک نامزد و علیه یک نامزد دیگر فعالیت کنند.
3- تقویت جایگاه احزاب سیاسی در انتخابات: در سیاست‌های کلان تعیین شده از سوی رهبری هیچ اشاره‌ای به نقش احزاب سیاسی در انتخابات نشده است اما روشن است که احزاب سیاسی در هر جامعه مردم‌سالار در هر انتخاباتی حرف اصلی را می‌زنند و ضمن معرفی نامزدهای مقبول خود و ارایه برنامه برای اداره کشور، میل به مشارکت مردم در انتخابات را افزایش می‌دهند. در کشور ما هنوز احزاب سیاسی قدرتمند در اختیار نداریم و سازوکار نظام هم جایگاه مناسبی برای احزاب در روند اداره کشور در نظر نگرفته است و طبعا در هنگام تدوین قانون جامع انتخابات باید بر این نقیصه فایق آمد و جایگاه احزاب سیاسی را در انتخابات تقویت کرد. نامزدهای حزبی قطعا از نامزدهای فردی در اداره کشور موفق‌ترند زیرا از حمایت تمامی توان یک ساختار حزبی برخوردارند و از برنامه‌ها و کادرهای حزبی بهره می‌برند.
4- افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی: هر انتخاباتی استعداد این را دارد که بر اعتماد مردم بیفزاید یا این سرمایه بزرگ اجتماعی را بر باد دهد. قانون جامع انتخاباتی باید به گونه‌ای تدوین و اجرا شود که همگان به نتیجه انتخابات تمکین کنند ولو آنکه نامزد رقیب آنان رای آورده باشد. تجربه تمامی انتخابات در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که بی‌اعتمادی در هر انتخابات حاصل عملکرد در چند حوزه خاص است. ابتدا سخت‌گیری در ردصلاحیت‌ها و بیان نکردن دلایل این امر به داوطلبان ردصلاحیت شده. دوم عدم رعایت بی‌طرفی در نهادهای اجرایی و نظارتی. سوم مداخله نهادهای خاص در انتخابات در حالی که مطابق قانون از مداخله منع شده‌اند. چهارم ملی عمل نکردن صدا و سیما به عنوان تنها رسانه سراسری و سرانجام استفاده‌ای که از امکانات عمومی به نفع کسانی صورت می‌گیرد. اگر این موارد نباشد مردم به نتیجه انتخابات هر چه باشد، تن خواهند داد.

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
پربحث ترین
 
  مجبور کردن شاه به همراهی با کودتای ٢٨ مرداد
  تغییرات قانون اساسی در دوره پهلوی
  معرفی برادران رشیدیان و نقش آنها در کودتای ٢٨ مرداد
  برخی اقدامات و خدمات تاریخی و ماندگار احمد قوام السلطنه
  قوام السلطنه؛جادوگر سیاست ایران تصاویر
  قوام السلطنه؛جادوگر سیاست ایران تصاویر
  نواقص اساسی در قانون اساسی
  ‌ بررسی ایرادات قانون اساسی
  چرا اماراتی ها تمایلی به مذاکره با شوروی برای جلوگیری از فروش تسلیحات به ایران نداشتند؟ / ابوظبی می گوید ایران از اعراب در برابر شوروی دفاع خواهد کرد
  متهم بانک سرمایه: ۱۰۰ میلیارد تومان از اتهام خیانت در امانت مربوط به هادی رضوی است
  پناهیان و ایده «پول‌ها را جمع کنیم تا به جیب صهیونیست‌ها نرود» / پس از حوزه علمیه، «دبیرستان» پناهیان هم از راه رسید / «دبیرستان» پناهیان چقدر درآمد خواهد داشت؟ / از شهریه ۱۰ میلیونی «دبیرستان» تا برنامه ریزی برای تاسیس «دبستان» / آیا مدافع شفاف بودن آرای نمایندگان، درمورد فعالیت‌های اقتصادی خود شفاف‌سازی می‌کند؟
 
   پایگاه های دیگر  
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما:09125391656 ::  پیوندها ::  نسخه موبایل:09124030118 ::  RSS ::  نسخه تلکس
© اندیشه ها1389
طراحی و اجرا: خبرافزار