تماس با ما   |  پیوندها   |  درباره ما   |  RSS   |  جستجوی پیشرفته  
  صفحه اول     ارسال خبر به اندیشه ها     خبرنامه پیامکی  
جمعه، 28 تیر 1398 - 01:45   
 
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها
 
   جنبش تشکیل حزب یا عضویت در احزاب  
  نظام انتخاباتی حزبی؛مزیت‌ها و هزینه‌ها
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها: افراد خریدنی‌اند، اما احزاب خریدنی نیستند مردم بر اساس اینکه چه کسی توانسته افراد را قانع کند رأی می‌دهند اقناع کردن مردم می‌تواند از طریق پول، غذا، رشوه، دروغ یا فریب باشد
  پذیرش جایگاه احزاب به میزان توسعه یافتگی جامعه مربوط می‌شود
  تجربیات موفق حکومتداری با ساختار نظام حزبی
  منتجب نیا : اگر نظام حزبی نباشد نظام مردم سالاری دیگر معنا ندارد
  شجاعانه نظام حزبی و تناسبی را بر مدیریت کشور حاکم کنید
 
   آخرین مطالب  
  آیا واشنگتن می تواند تردد ظریف را محدود کند؟
  پولیتیکو: قرارداد دلخواه ترامپ همانند برجام است
  مرکز پژوهش‌های مجلس: مردم دیگر با وام مسکن نمی‌توانند خانه بخرند
  جزئیاتی مهم از توقیف کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق توسط سپاه پاسداران
  زیباکلام: فراکسیون امید به‌دنبال معامله و خوش‌خدمتی به اصولگراهاست
  لغو همه انتخابات ها بهتر از انتخابات بدون محوریت احزاب مردمی است
  از توهم مذاکرات موشکی تا محدودیت دیپلماتیک!
  پرونده| پیدا و پنهان دادگاه محمدعلی نجفی؛ از حاشیه تا متن یک قتل
  قدرت‌نمایی دلالان ارز در روز نیمه‌ تعطیل هفته
  حاشیه امن ساکنان «اتاق جنگ» علیه دولت روحانی
  قانون اساسی؛ از ابهام تا سوء تفسیر
  اصلاحات از طریق فضای مجازی؛ به قلم رضا صادقیان
  همه موشک‌های ایران؛ از مافوق صوت‌ها تا موشک‌های قاره‌پیما
  مشخصات فنی سامانه موشکی تاد که آمریکا در کره جنوبی مستقر می‌کند
  نظام انتخاباتی حزبی؛مزیت‌ها و هزینه‌ها
  روزنامه ساوت چاینا: سال گذشته ۵۲ هزار گردشگر از چین به ایران سفر کردند / ایران با لغو روادید به دنبال جذب یک میلیون گردشگر از چین است
  کیهان: هرچه تعداد کشتی‌های آمریکایی و اروپایی در منطقه بیشتر شود قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی بیشتر خواهد شد / در این صورت استفاده از موشک‌های کوتاه‌برد کافی است و دیگر نیاز به استفاده از موشک‌های فوق‌سری نخواهد بود
  آیا امیدی به ایجاد نظام حزبی وجود دارد؟
  انهدام موشک بالستیک با لیزر هوابرد
  لاریجانی: بانک مرکزی از اهرم مالیات برای بازگشت ارز صادراتی استفاده کند / می توان واردات برخی از اقلام و تجهیزات پزشکی که در داخل تولید می شود، ممنوع کرد
ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 90387صفحه نخست » آخرین اخبارپنجشنبه، 25 بهمن 1397 - 07:47
مدارس در فرانسه چگونه اداره می‌شود
  
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها:

 

مهم‌ترین و برجسته‌ترین شاخص یا ویژگی نظام آموزش و پرورش فرانسه که مورد توجه گروه سفری ٢٠ نفره از ایران قرار گرفته بود ویژگی‌های رفتاری و اجتماعی مردم به طور عام و دانش‌آموزان به طور خاص بوده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ دومین دهه از هزاره سوم نیز از نیمه گذشت. جهان امروز بیش از هر زمانی به دهکده شبیه‌تر شده است، برای گفت‌و گو با همسایه‌ها در این دهکده حتی دیگر نیازی نیست پنجره اتاقت را بگشایی و برای دیدن آنها ضرورتی ندارد به خانه آنها بروی یا آنها به خانه تو بیایند و لازم نیست منتظر بمانی صبح شود تا دیدار و گفت‌وگویی با ساکنان این دهکده داشته باشی.

هر جا که باشی، هر زبانی که داشته باشی و در هر زمانی که اراده کنی می‌توانی با ساکنان این جهان کوچک ارتباط برقرار کنی، فقط کافی است دست شما از فناوری و تکنولوژی‌های ارتباطی کوتاه نباشد و به معنای امروزی سواد آن را هم داشته باشی تا همه پنجره‌ها به طور شبانه‌روز برای تو گشوده باشند و در جغرافیایی به وسعت کره خاکی و در بستر زمانی به درازای شفق تا شفق همسایگان این دهکده را به مهمانی فراخوانی یا مهمان آنها بشوی. اما با این وجود باز هم گاهی دل آدمی سفر غیرمجازی را می‌طلبد و گاهی کنار گذاشتن گوشی و لپ‌تاپ و دیگر امکانات و تجهیزات ارتباطی لذتی را می‌دهد که گویا بازگشت به عصر ارتباط بی‌واسطه را طلب می‌کند، ارتباطی که تفاوتش نیز از مجاز تا حقیقت است.
این احساس گروهی از علاقه‌مندان و کنشگران حوزه آموزش و پرورش را بر آن داشت تا در روزهای پاییزی به کشور شعر، فلسفه و حماسه و تاریخ سفری غیرمجازی داشته باشند، فرانسه مقصد سفر یک گروه ٢٠ نفره‌ای بود که با هدف آشنایی با نظام آموزشی این کشور انتخاب شده بود.
این گروه که آبان ماه گذشته از مدارس فرانسه بازدید کرده بودند از نزدیک با دانش‌آموزان، معلمان و مربیان و والدین دیدار و گفت‌وگوهایی داشتند. در این سفر اعضای گروه تلاش داشتند با توجه به تجربیات فرانسه مقایسه‌ای با نظام آموزشی کشورمان داشته باشند و بتوانند در یک نگاه تطبیقی توصیه‌هایی برای مسوولان و مدیران و کارشناسان کشورمان در این حوزه داشته باشند.
این سفر با مشارکت موسسه ارتباطات علمی و فرهنگی ایران و فرانسه و پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت و موسسه نگارستان اندیشه برگزار شده بود که تعدادی ازاعضای گروه در نشستی که از عموم علاقه‌مندان به حوزه آموزش و پرورش دعوت به عمل آمده بود، گزارشی ارایه شد و سپس این افراد به پرسش‌های حاضرین در نشست پاسخ دادند.
گروه مدرسه «اعتماد» با توجه به اینکه بررسی تطبیقی نظام آموزشی ما با سایر نظام آموزشی را در دستور کار دارد و یک ضرورت می‌داند، بر آن شد تا در همین راستا گزارشی از این نشست را در قالب معرفی نظام آموزشی فرانسه ارایه دهد.
امید می‌رود این گزارش آغازی باشد برای پرداختن به این حوزه توسط کارشناسان و صاحب‌نظران تا به یاری اقدامات تطبیقی مسوولان و دست‌اندرکاران نظام آموزشی کشورمان را متوجه ضرورت‌های حرفه‌ای جهان امروز در حوزه آموزش و پرورش کند و به‌تبع آن شاهد تغییرات و تحولات امیدبخش در این حوزه باشیم.

چرا فرانسه؟
طبیعی است وقتی برای مقایسه یا بررسی از میان کشورهای مختلف فرانسه انتخاب شده است مخاطب نخست این پرسش را بپرسد که چرا کشور فرانسه برای این مطالعه و سفر انتخاب شده و در این نشست نیز حاضران از اعضای گروه و مدیران پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت این پرسش را پرسیدند.
در پاسخ به این پرسش گفته شد چون نظام آمورزشی ما از دوران قاجار که پایه‌ریزی شد الگوبرداری شده از نظام آموزشی فرانسه بود و به دنبال سفر ناصرالدین شاه به اروپا نخستین مدارس با الگوبرداری از مدارس فرانسه در کشور تاسیس شد تصمیم گرفته شد اولین سفر به کشوری باشد که الگوی نظام آموزشی ما بوده است تا ببینیم نخست این نظام آموزشی خود چه تغییرات و تحولاتی را نسبت به گذشته داشته است و سپس ببینیم نظام آموزشی ما چه نسبتی با این نظام دارد و اگر تجربیات ماندگار قابل توصیه یا تغییرات صورت گرفته قابل دفاعی وجود دارد به گوش مسوولان و دست‌اندرکاران نظام آموزشی کشور برسانیم و سپس در سفرهای بعدی به دیگر کشورها این تجربیات و تغییرات را پی گرفته و در راستای تحولات ضروری نظرات کارشناسانه با پشتوانه علمی و تجربی تدوین و ارایه شود.

فرانسه و تجربه ٢٠٠ ساله آموزشی
نظام آموزشی فرانسه از سال ١٨٣٣ آغاز به فعالیت رسمی کرده است و نزدیک به دو قرن است که فرانسوی‌ها سیستم آموزشی خود را در سیر تکامل قرار داده‌اند. اعضای گروه سفر علمی – فرهنگی به فرانسه می‌گویند رد پای این قدمت را می‌توان در زوایای مختلف آموزش و پرورش فرانسه دید چرا که هنوز برخی سنت‌های آموزشی مبتنی بر رویکردهای قرن نوزدهمی در این سیستم وجود دارد؛ رویکردهایی که به نظر می‌رسد کارکرد مثبت خود را حفظ کرده و توانسته دوره‌های گذار را پشت سر بگذارد و مفید بودن خود را به اثبات برساند.
خانم عفت به‌روش که به نمایندگی از اعضای گروه گزارشی از سفر را ارایه کرد در ابتدای گزارش  و پس از بیان دلایل انتخاب فرانسه به عنوان مقصد این گروه گفت: وقتی ما برنامه‌های آموزشی و کتاب‌های درسی و شیوه‌های آموزشی را در مدارس فرانسه مورد دقت قرار دادیم، دیدیم به رغم اینکه رویکردهای مدون تحولات گسترده‌ای را در نظام آموزشی فرانسه ایجاد کرده است و به رغم اینکه برنامه‌های تحول‌آفرین جدی‌تری از سال ٢٠٠٨ آغاز شده است، اما برخی رویکردها که مبتنی بر مدنیت و شهروندمداری است و تربیت اجتماعی را مورد توجه قرار می‌دهد در فرانسه همچنان حفظ شده است و شما می‌توانید تاثیر این نوع نگرش و شیوه‌های مبتنی بر آن را در جامعه فرانسه با تمام وجود احساس کنید و شاید به جرات بتوانم بگویم ماندگارترین تجربه ارزشمند ٢٠٠ ساله نظام آموزشی فرانسه این بعد است که قابل توجه و تامل است.

پیشتازی در تربیت اجتماعی
و تحکیم نظام خانواده
مهم‌ترین و برجسته‌ترین شاخص یا ویژگی نظام آموزش و پرورش فرانسه که مورد توجه گروه سفری ٢٠ نفره از ایران قرار گرفته بود ویژگی‌های رفتاری و اجتماعی مردم به طور عام و دانش‌آموزان به طور خاص بوده است، تا حدی که اکثر اعضای گروه بسیار متاثر شده بودند و کسانی که نخستین تجربه سفر به فرانسه را داشتند می‌گفتند ما تصور می‌کردیم فرانسه به عنوان یک کشور غربی و اروپایی به گونه دیگری باشد و چنین می‌پنداشتیم که فردگرایی در این کشور روابط اجتماعی و خانوادگی را آسیب زده باشد و چندان نگرش‌ها و منش‌های انسان‌دوستانه پررنگ نباشد اما در ارتباط با مردم در کوچه و خیابان و اماکن عمومی چنان با برخوردهای گرم و انسان‌دوستانه مواجه شدیم که تعجب کردیم. خانم عفت به‌روش در بخشی از گزارش خود به ریشه این ویژگی اجتماعی، اخلاقی و رفتاری مردم فرانسه اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزان در بطن اجتماع تربیت می‌شوند. بین جامعه و مدرسه دیواری وجود ندارد و گردش‌های علمی وتفریحی و سفرها و اردوهای آموزشی و تربیتی محور اصلی آموزش در فرانسه است و به عبارتی می‌توان گفت: فرانسوی‌ها فرزندان‌شان را در دل جامعه تربیت می‌کنند نه در پشت دیوارهای بلند مدارس و گوشه طاقت‌فرسای کلاس‌ها که تبدیل به زندان شده باشد.
این عضو گروه ٢٠ نفره سفر علمی – فرهنگی به فرانسه افزود: برخلاف تصور به تبع این رویکرد آموزشی مشاهده کردیم کانون خانواده در فرانسه اروپایی و کشور غربی بسیار محکم‌تر از آن چیزی است که عنوان می‌شود. وقتی دلیل این امر را جست‌وجو کردیم دریافتیم که کودکان و نوجوانان درمدارس به گونه‌ای تربیت می‌شوند که این نگرش‌ها در آنها نهادینه شود.

آما ر محرمانه نیست
یکی از نکات قابل توجه که مورد استقبال گروه قرار گرفته است سهولت در دسترسی به اماکن آموزشی و کسب اطلاعات مربوطه است. در نظام آموزشی فرانسه اطلاعات و آمار محرمانه‌ای وجود ندارد، هر محقق و پژوهشگری که بخواهد دراین حوزه فعالیتی انجام دهد هر گونه اطلاعات و آماری که نیاز داشته باشد به راحتی دراختیار او قرار خواهد گرفت. عفت به‌روش در بخش دیگری از گزارش سفر خود در این زمینه گفت: ما در این سفر به چند مدرسه در شهر پاریس سر زدیم و بازدید کردیم که برای ورودمان هیچ گونه مجوزی از ما نخواستندو جالب اینکه وقتی در مورد تعداد دانش‌آموزان، کتاب‌های درسی، برنامه‌های آموزشی و آمار مشکلات و مسائلی که دانش‌آموزان دارند و اطلاعات مربوط به خانواده‌ها هر چه درخواست می‌کردیم بدون هیچ محدودیت و معذوریتی دراختیار ما قرار می‌دادند.
ایشان در ادامه افزود: ما بیشتر بر مقطع راهنمایی و متوسطه متمرکز بودیم و به چندین مدرسه رفتیم و با دانش‌آموزان، معلمان و مربیان و مدیران به گفت‌وگو نشستیم و از امکانات و تجهیزات آنها دیدن کردیم و با استقبال خوبی مواجه شدیم به حدی که باورمان نمی‌شد اینقدر محترمانه و با اشتیاق پذیرای ما باشند و ضمن دراختیار قرار دادن تمام اطلاعات و آمارهای مورد نیاز امکان بازدید از هر مکانی که ما اعلام می‌کردیم را فراهم می‌کنند.

مدیران مدارس اختیار زیادی دارند
مدیریت آموزشی و اختیار مدیران در مدارس یکی از شاخص‌های مهم و موردتوجه گروه بوده است به همین دلیل هم در بازدیدها و گفت‌وگوهایی که اعضای گروه با مدیران مدارس فرانسه انجام دادند در پرسش‌های خود به دنبال پاسخ آنها پیرامون نحوه مدیریت مدارس بودند.
عفت به‌روش که خود معاون یک مدرسه در ایران است و از زاویه مدیریت آموزشی سفر خود را بیشتر دنبال می‌کرده در بخشی از گزارش خود که مرتبط با مدیریت مدارس بود، گفت: مدیران مدارس در فرانسه اختیار تام دارند و همه چیز به تصمیم آنها بستگی دارد، محتوای کتاب‌های درسی، نوع کتاب‌ها، برنامه‌های آموزشی، نحوه و زمان امتحانات و ارزشیابی تحصیلی، انتخاب معلمان و مربیان و به‌طور کلی هرچه به فعالیت در داخل مدرسه مرتبط می‌شود در اختیار مدیر مدرسه است و او تصمیم‌گیرنده نهایی است.
این فرهنگی افزود: البته چارچوب‌های کلی و کلان توسط دولت تعیین می‌شود و نظارت بر فعالیت‌های مدارس صورت می‌گیرد و به تخلفات مدارس رسیدگی می شود اما در محتوا، روش‌ها و برنامه‌های مدارس دخالت نمی‌کنند واین مدیران هستند که دراین زمینه با اختیار کامل انجام وظیفه می‌کنند.
شاید با انگیزه‌های مقایسه‌ای و به منظور تطبیق با نظام آموزشی کشورمان برای اعضای گروه ٢٠ نفره سفر علمی- فرهنگی به فرانسه ماهیت نظام آموزشی مهم بوده است و به همین دلیل محتوا و شیوه‌های آموزشی را مورد توجه و نظر قرار داده‌اند تا ببینند وجه غالب سیستم آموزش و پرورش در فرانسه چیست.نماینده این گروه در نشستی که به منظور ارایه گزارش دردفتر پژوهشکده روایت تشکیل شده بود در این زمینه خطاب به حاضران گفت: هرچند کلیات سیستم آموزشی و چارچوب‌های کلان توسط دولت تعیین می‌شود اما به دلیل اختیاری که به مدارس داده می‌شود درواقع می‌توان گفت آموزش و پرورش در فرانسه نه دولتی است و نه سیاسی و نه ایدئولوژیک.
به‌روش درادامه افزود: به نظر می‌رسد پیشتازی فرانسه را می‌توان در نظام آموزشی دید، هرچند سرزمین شعر و حماسه است اما آرمان‌گرایی و مطلق‌گرایی در سیستم آموزشی آنها حاکم نیست. این معلم و فرهنگی فعال صنفی همچنین گفت: همان‌گونه که در بخش دیگری از گزارشم گفتم تمرکز اصلی به ویژه در دوره راهنمایی روی تربیت اجتماعی است تا شهروندان قانونمند و اخلاق‌مدار و انسان‌گرا تربیت کنند.

مقاطع سه‌گانه تحصیلی در فرانسه
به دلیل تغییرات پی‌درپی سیستم آموزشی ما یکی از موارد قابل توجه در بررسی نظام آموزشی فرانسه که گفته می‌شود الگویی برای نظام آموزشی ما در دوران مشروطه بوده است، مقاطع تحصیلی است.
در گزارش گروه اعزامی پژوهشکده روایت در این زمینه آمده است، در فرانسه هر سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان وجود دارد، البته پیش‌دبستانی از دو تا شش سالگی هم به صورت داوطلبانه پذیرای کودکان است و از شش تا ١١ سالگی کودکان در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند، پس ١١ تا ١٤ سالگی راهنمایی خواهند بود و ١٤ تا ١٦ سالگی در دوره دبیرستان قرار خواهند داشت. در واقع در سن ١٦ سالگی دیپلم را خواهند گرفت. دراین گزارش آمده است هدف اصلی خانواده‌ها این است که فرزندان‌شان دیپلم مربوطه را بگیرند تا وارد دانشگاه یا بازار کار شوند. براساس این گزارش در مقطع راهنمایی تمرکز بر مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی است و در مقطع متوسطه بیشتر تمرکز بر کار و بازار کار و دانشگاه است و در مقطع ابتدایی محتوای آموزشی و برنامه‌های آموزشی با رویکرد شناختی متمرکز بر مهارت‌های فردی به منظور کسب اطلاعات و دانش پیرامون خود و دنیای اطراف است تا کودک هرچه سریع‌تر به استقلال نسبی دست یابد.

آموزش‌های مذهبی
در برخی مدارس خصوصی
غیر دولتی بودن نظام آموزشی از جمله فاکتورهای مورد توجه گروه علمی- آموزشی بوده که به قصد آشنایی با آموزش و پرورش فرانسه به این کشور سفر کرده‌ بودند. این گروه پس از اینکه متوجه شدند نظام آموزشی فرانسه غیردولتی، غیرسیاسی و غیرایدئولوژیک است به دنبال پاسخ به این پرسش بودند که پس آموزش‌های مذهبی کجا و چگونه ارایه می‌شود.
عفت به‌روش در بخشی از گزارش خود با اشاره به اینکه در فرانسه مدارس به دو دسته دولتی و غیرانتفاعی تقسیم می‌شوند، گفت: در برخی مدارس خصوصی که تحت نظر کلیسا یا نهادها و سازمان‌های خاصی اداره می‌شود این آموزش‌ها ارایه می‌شود و خانواده‌هایی که علاقه‌مند هستند داوطلبانه فرزندان خود را به این مدارس می‌فرستند. ایشان در همین رابطه افزود: البته این مدارس هم مانند سایر مدارس در انتخاب محتوا و روش‌های آموزشی  آزادند و اختیار کامل دارند و تنوع زیادی در محتوا و شیوه‌های آموزشی در این مدارس وجود دارد فقط به‌طور کلی تحت ضوابط و مقررات کلان سیستم آموزشی هستند و یکسری نظارت‌های کلی بر آنها انجام می‌شود و اگر تخلفی در این راستا باشد یا مردم اعتراض و شکایتی داشته باشند، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

٣٥ درصد مدارس در فرانسه غیردولتی هستند
نسبت مدارس دولتی به غیردولتی یکی دیگر از شاخص‌هایی بوده که گروه سفری پژوهشکده روایت در سفر خود مورد توجه قرار داده بودند. از آنجا که چالش کارآمدی مدارس دولتی و تجربه مدارس غیردولتی در کشورمان همواره مورد بحث و اختلاف نظر کارشناسان و صاحب‌نظران است، این موضوع در این سفر مورد واکاوی قرار گرفته است.
نماینده این گروه در گزارش خود با اشاره به این مطلب گفت: همان گونه که گفته شد مدارس در فرانسه هم دولتی و هم غیردولتی هستند که نسبت این مدارس در مقاطع بالاتر متفاوت است.
وی افزود: ١٥ درصد مدارس ابتدایی و ٢٠ درصد مدارس راهنمایی و  متوسطه و جمعا ٣٥ درصد از مدارس فرانسه غیردولتی هستند اما امکانات و تجهیزات در مدارس دولتی هم خوب است و این مدارس خدمات آموزشی خوبی ارایه می‌دهند و مردم از کیفیت آموزشی در این مدارس رضایت دارند.
به‌روش همچنین گفت: مهم‌ترین هدف از نظر کمی این است که ٨٠ درصد دانش‌آموزان مدرک دیپلم را اخذ کنند که کمتر این اتفاق می‌افتد و قبل از اخذ دیپلم درصد زیادی از دانش‌آموزان از مسیر آموزش رسمی خارج و جذب بازار کار یا سیستم‌های آموزشی دیگر می‌شوند.

در مقطع ابتدایی آزمون و نمره
وجود ندارد
امتحانات و ارزشیابی تحصیلی از دیگر موارد قابل توجه و تامل گروه سفری به فرانسه بوده است و از آنجا که چند سال است بحث بر سر ارزشیابی توصیفی و کمی در کشورمان در جریان است پی بردن به شیوه‌های ارزشیابی در مقاطع تحصیلی در فرانسه برای گروه، دارای اولویت بوده به همین دلیل در بازدید از مدارس و گفت‌وگو با مدیران و متولیان مدارس در این زمینه هم اطلاعاتی را به دست آوردند.
در گزارش این گروه آمده است که در مقطع ابتدایی هیچ گونه آزمون و نمره‌ای وجود ندارد، فقط دو آزمون اجباری و عمومی در طول این سال‌ها به منظور شناخت  ضعف‌های دانش‌آموزان صورت می‌گیرد تا براساس آن برنامه‌ریزی شود و آموزش‌های تکمیلی صورت گیرد. دانش‌آموزان از همان ابتدا دارای دفترچه توانمندی‌ها خواهند شد که تا زمان اخذ دیپلم این دفترچه را حفظ می‌کنند تا سال به سال در این دفترچه توانمندی‌ها و استعدادهای کشف شده درج شود تا در نهایت تصویری کامل از استعدادهای هر فرد ارایه شود.
در این گزارش همچنین آمده است: در پایان دوره راهنمایی یک آزمون ملی در کل کشور برای تعیین رشته انجام می‌شود که بر اساس این آزمون دانش‌آموزان به سه شاخه عمومی، فنی و حرفه‌ای و ادبی و اقتصادی تقسیم می‌شوند که شاخه فنی و حرفه‌ای دیگر وارد بازار کار می‌شوند و دانشگاه نخواهند داشت اما دو شاخه دیگر می‌توانند در دانشگاه‌ها ادامه تحصیل دهند.

از غول کنکور در فرانسه خبری نیست
گزارش این گروه حاکی است در فرانسه دانش آموزان دغدغه کنکور و ورود به دانشگاه را ندارند و بر اساس نمرات دیپلم و بدون کنکور در رشته مورد نظر می‌توانند وارد دانشگاه‌‌های دولتی یا خصوصی شوند. این گزارش در این زمینه همچنین آورده است که البته هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بسیار گران است که بخش گسترده‌ای از مردم توان پرداخت آن را ندارند.

همه چیز عالی نبود، نقاط ضعف هم وجود داشت
نقاط ضعف سیستم آموزش فرانسه از چشم گروه پنهان نمانده است. به‌روش در جلسه‌ای که به منظور ارایه گزارش سفر تشکیل شده بود، گفت: البته چنین تصور نشود که همه موارد سیستم آموزشی فرانسه عالی بود، از نظر خود آنها نیز این سیستم‌ ضعف‌هایی دارد به همین دلیل هم از سال ٢٠٠٨ برنامه تحول در نظام آموزش خود را آغاز کردند.  ایشان عدم توجه به آموزش خاص تیزهوشان و کم‌توجهی به خلاقیت و ضعف در توجه به زبان‌های خارجی را از جمله ایرادات نظام آموزشی فرانسه دانست و گفت آنها تازه تصمیم گرفتند  توجه به آموزش زبان‌های خارجی را جدی‌تر دنبال کنند به همین منظور تدریس پنج زبان در دستور کار آنها قرار گرفته است که دو زبان رسمی اجباری است و سه زبان هم داوطبانه و اختیاری است.

حداقل مدرک تحصیلی معلمان فوق‌لیسانس و حقوق آنان تا ٢٥٠٠ یورو است
معلمان فرانسه از شغل خود رضایت دارند و آنها با علاقه و انگیزه این شغل را انتخاب می‌کنند و با علاقه هم فعالیت می‌کنند. در فرانسه برای ورود به حرفه معلمی باید حداقل مدرک فوق لیسانس داشت و قبل از آغاز کار رسمی یک دوره یک ساله آموزشی را هم باید معلمان سپری کنند تا مجوز فعالیت رسمی دریافت کنند و کنکور سختی را باید بگذرانند. در گزارش این گروه علاوه بر مطلب فوق در مورد معلمان آمده است حقوق دریافتی معلمان متفاوت است و با توجه به رتبه‌بندی آنها بین ١٦٠٠ تا ٢٥٠٠ یورو حقوق  دریافت می‌کنند. آنها حتما باید به عضویت اتحادیه معلمی درآیند.  ساعت کاری مدارس طولانی نیست، آنها ٢٨ ساعت در هفته از ساعت ٨ تا ١٦ فعالیت دارند و برنامه‌های متنوع و جذابی دارند.

کتابخوانی در فرانسه نهادینه شده است
توجه مردم و دانش‌آموزان به امر کتابخوانی از جمله جذابیت‌های مورد توجه گروه بوده است. افراد گروه می‌گویند مدارس کتابخانه‌های خوبی دارند و به مدارسی که می‌رفتیم می‌دیدیم سالن‌های مطالعه مدارس مملو از دانش‌آموزان است که در حال مطالعه کتاب هستند. این گزارش در همین رابطه می‌افزاید: توجه به کتاب و کتابخوانی در مدارس تاثیر خودش را در جامعه نیز به جای گذاشته است و مردم در مترو و اتوبوس و سایر اماکن عمومی مشغول مطالعه هستند و به نظر می‌رسد مطالعه و کتابخوانی از طریق نظام آموزشی در فرانسه نهادینه شده است.


نکات کلیدی
  به دنبال سفر ناصرالدین شاه به اروپا نخستین مدارس با الگوبرداری از مدارس فرانسه در کشور تاسیس شد
  به رغم اینکه برنامه‌های تحول‌آفرین جدی‌تری از سال ٢٠٠٨ آغاز شده است، اما برخی رویکردها که مبتنی بر مدنیت و شهروندمداری است و تربیت اجتماعی را مورد توجه قرار می‌دهد در فرانسه همچنان حفظ شده است
  فرانسوی‌ها فرزندان‌شان را در دل جامعه تربیت می‌کنند نه در پشت دیوارهای بلند مدارس و گوشه طاقت‌فرسای کلاس‌ها
  در محتوا، روش‌ها و برنامه‌های مدارس دخالت نمی‌کنند واین مدیران هستند که دراین زمینه با اختیار کامل انجام وظیفه می‌کنند
  تمرکز اصلی به ویژه در دوره راهنمایی روی تربیت اجتماعی است تا شهروندان قانونمند و اخلاق‌مدار و انسان‌گرا تربیت کنند
  دانش‌آموزان از همان ابتدا دارای دفترچه توانمندی‌ها خواهند شد که تا زمان اخذ دیپلم این دفترچه را حفظ می‌کنند تا سال به سال در این دفترچه توانمندی‌ها و استعدادهای کشف شده درج شود تا در نهایت تصویری کامل از استعدادهای هر فرد ارایه شود

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
پربحث ترین
 
 
   پایگاه های دیگر  
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما:09125391656 ::  پیوندها ::  نسخه موبایل:09124030118 ::  RSS ::  نسخه تلکس
© اندیشه ها1389
طراحی و اجرا: خبرافزار