تماس با ما   |  پیوندها   |  درباره ما   |  RSS   |  جستجوی پیشرفته  
  صفحه اول     ارسال خبر به اندیشه ها     خبرنامه پیامکی  
یکشنبه، 27 مرداد 1398 - 22:49   
 
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها
 
   جنبش تشکیل حزب یا عضویت در احزاب  
  احزاب قدرت تفکر حزبی خود را با ارائه نظرات به موقع اثبات کنند
  ظهور احزاب سیاسی در عصر مشروطیت در ایران
در یک قرن گذشته، همچنان که نام جمهوری دموکراتیک برای تعریف نظام های توتالیتر مارکسیست به کار رفت، سازمان های حکومتی با نام احزاب نـیز در ایـن نـظام های اقتدارگرا به ماشین ادارۀ حکومت ها تبدیل شدند و نظام های تک حزبی نازیست، فاشیست و کـمونیست، مظهر اقـتدارگرایی جوامع مدرن صنعتی در قرن گذشته شدند. ولی چنین تجربیات سختی نیز، تأثیری در تعریف رابطۀ جدایی ناپذیر میان احـزاب سیاسی آزاد و دمـوکراسی نـداشت و وجود نظامی مردم سالار ولی فاقد احزاب همچنان ناممکن تلقی شد.
  هیج کشور توسعه یافته بدون نظام حزبی در جهان وجود ندارد.
  تصور اینکه قدرت احزاب در برابر قدرت حکومت است، اشتباه است
  احزاب و نقد قدرت
 
   آخرین مطالب  
  نقش احزاب در قدرت سیاسی زنان
  احزاب قدرت تفکر حزبی خود را با ارائه نظرات به موقع اثبات کنند
  ماجرای نخستین لایحه مطبوعات و توقیف بیش از ۱۰ روزنامه و نشریه
  یادداشت‌های علم، یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۵۱ / شاه: خبرنگار گاردین آن‌قدر پدرسوختگی کرده که حدی بر آن متصور نیست
  روح‌الله حسینیان: مرحوم هاشمی گفت در جلسه سران ۳ قوه، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح نتوانست ثابت کند سعید امامی جاسوس بوده است
  روایت سفارت آمریکا در سال ۱۳۶۵ از اظهارات آیت الله هاشمی در مورد مک فارلین و ماجرای گروگان‌های آمریکایی و فرانسوی در لبنان
  ظهور احزاب سیاسی در عصر مشروطیت در ایران
  ۴ سال پس از فاجعه منا؛‌ چرا اطلاعات برچسب‌های روی تابوت با اجساد مطابقت نداشت؟/ قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران پاسخ می‌دهد
  نقشه مخفیانه و فوق العاده خطرناک ژاپن در ماههای پایانی جنگ جهانی دوم چه بود؟ / طراحی موشک های حاوی طاعون برای زمینگیر کردن آمریکایی ها
  ماجرای ارتش فرضی بریتانیا در جنگ جهانی دوم چه بود؟
احزاب مردمی شاه کلید توسعه پایدار هستند
  هیج کشور توسعه یافته بدون نظام حزبی در جهان وجود ندارد.

  دکتر مصدق: اعتراف می‌کنم که راجع به استعفا خطای بزرگی مرتکب شدم
  تصور اینکه قدرت احزاب در برابر قدرت حکومت است، اشتباه است
  رضا حسنی‌خو مدیرعامل استقلال برادر احسان علیخانی است +عکس
  دو چیز در دربار ایران اسباب ترقی است؛ واسطه داشتن از خواجه‌ها و زن‌ها یا قوم‌وخویش معتبر
  چرا ظریف گفت برجام پشتوانه مقاومت است؟
  حدادی:به قول علی دبیر،نان دلم را می‌خورم
  احزاب و نقد قدرت
  بدن‌سازی، غذا، طلوع بدریخت‌انگاری؛ روایتی از یک اختلال
  نقشه شورای وحدت برای انتخابات ۹۸؛ سوار شدن بر موج نارضایتی مردم
ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 90375صفحه نخست » آخرین اخباریکشنبه، 21 بهمن 1397 - 08:53
ارتقای سطح نخبگی و حاکمیت نگاه ملی بر نمایندگان با استانی‌ شدن انتخابات مجلس
  
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها: گروه سیاسی ــ عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه محاسن استانی‌ شدن انتخابات مجلس از معایب آن بیشتر است، گفت: با استانی‌ شدن انتخابات، سطح نخبگی مجلس ارتقا می‌یابد و نگاه ملی و کلان به جای نگاه محلی، منطقه‌ای و خرد بر نمایندگان حاکم می‌شود. کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس با عنوان «بررسی طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس» در ۸ ماده، ۱۹ دی ماه، به تصویب نمایندگان رسید؛ طرحی که موافقان و مخالفان زیادی دارد و هر یک محاسن و معایبی را برای آن برمی‌شمرند؛ موافقان آن را عامل حاکمیت کلان‌نگری، شایسته‌سالاری، کیفی‌تر شدن مشارکت، افزایش سلامت انتخابات، فراهم شدن زمینه فعالیت احزاب و ... می‌دانند و از طرفی مخالفان آن را عامل کاهش میزان مشارکت، تضعیف عدالت سیاسی، تضعیف جمهوریت، افزایش مفاسد انتخاباتی و ... می‌دانند. لذا لازم است ابعاد مختلف این موضوع از نگاه نمایندگان و کارشناسان مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد. مزایای استانی شدن انتخابات بیش از معایب آن است احمد شوهانی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره مزایا و معایب این طرح و برخی نگرانی‌ها پیرامون به حاشیه رفتن مردم شهرهای کوچک در فرایند انتخابات با اجرای این طرح گفت: با توجه به تجربه‌ای که از الگوی انتخابات شهرستانی دارم، تصورم این است که مزایای استانی شدن انتخابات مجلس از معایب آن بیشتر است که در درازمدت مشخص می‌شود. وی افزود: الان یک‌سری مقاومت‌ها در مقابل این طرح وجود دارد و ایراداتی مانند کاهش مشارکت مردم به آن وارد می‌شود که معتقدم استانی شدن نمی‌تواند تأثیری بر مشارکت مردم بگذارد. برای نمونه نامزدی که قبلاً از یک شهر کوچک به مجلس راه می‌یافت در این طرح نماینده استان می‌شود و باید خودش را در مقابل همه شهرهای استان پاسخگو بداند و در این صورت نمی‌تواند نگاه تبعیض‌آمیز به شهرهای مختلف استان داشته باشد، چون اگر این نگاه همه‌جانبه استانی را نداشته باشد، مردم در دوره بعد به او رأی نمی‌دهند. حاکمیت نگاه محلی و منطقه‌ای در الگوی فعلی انتخابات مجلس شوهانی با بیان اینکه در الگوی انتخابات شهرستانی عمدتاً نگاه‌های خرد، جزئی و منطقه‌ای بر نمایندگان حاکم است، گفت: به ویژه در زمان تصویب بودجه و توزیع اعتبارات، نماینده هر حوزه انتخابیه سعی می‌کند بر مبنای چنین نگاهی اعتبارات را به سمت آن حوزه سوق دهد، حتی اگر آن شهرستان شرایط و ظرفیت‌های لازم را برای جذب آن میزان اعتبار نداشته باشد. برای نمونه بعضی پروژه‌ها در برخی شهرها با هزینه‌های سنگین افتتاح شد، ولی اکنون کارآیی ندارد و این به دلیل حاکمیت همین نگاه محلی و منطقه‌ای بر نمایندگان است. این نماینده سابق مجلس اظهار کرد: اگر انتخابات استانی شود، نمایندگان به سمت نقاط قوت و ظرفیت‌های هر استان می‌روند. لذا ایرادات و اشکالات واردشده چندان صحیح به نظر می‌رسد. وی یادآور شد: امروز متأسفانه خیلی از نمایندگان آن قدر درگیر کارهای جزئی حوزه انتخابیه می‌شوند که فرصت مطالعه دقیق و پیگیری طرح‌های ملی را ندارند. استانی شدن انتخابات سطح نخبگی مجلس را ارتقا می‌دهد و با جدی‌تر شدن حضور احزاب و حرکت به سمت نظام پارلمانی، جایگاه و نقش مجلس در موضوعات ملی بیشتر می‌شود و مسائل خرد و جزئی به شوراهای محلی سپرده می‌شود. می‌توان زیرساخت‌های طرح را در هنگام اجرا فراهم کرد شوهانی درباره ضرورت یا عدم ضرورت فراهم شدن زیرساخت‌های استانی شدن انتخابات مجلس مانند حزب‌محوری، ارتقای فرهنگ سیاسی و انتخاباتی مردم و افزایش قدرت و اختیارات شوراهای شهر و روستا گفت: من قبول دارم که این زیرساخت‌ها باید فراهم باشد اما تا چه زمانی باید صبر کرد. الان چهل سال از انقلاب اسلامی گذشته است و در این چهل سال باید احزاب به سطح قابل قبول می‌رسیدند و فرهنگ سیاسی ارتقا پیدا می‌کرد که متأسفانه نشده است و اگر کاری هم نکنیم چند سال بعد دوباره وضعیت به همین منوال خواهد بود. وی تصریح کرد: به عقیده من باید از جایی شروع کرد. ممکن است در ابتدای اجرای استانی شدن انتخابات ضعف‌ها و مشکلاتی نمایان شود اما باید به تدریج با اصلاح قوانین، تقویت نظارت و اقدامات تبیینی و روشنگرانه این نقاط ضعف را برطرف کرد. در کنار این، می‌توان با اصلاح قوانین قدرت شوراهای شهر و روستا تقویت کرد تا جایگزین نقش محلی و منطقه‌ای نمایندگان مجلس شود. این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: در واقع در طول اجرای این طرح می‌توان فرهنگ‌سازی کرد، شوراها را توانمند ساخت و احزاب را با وضعیت مناسب‌تری وارد عرصه رقابت انتخاباتی کرد، اما اگر منتظر بمانیم که شرایطی ایده‌آل به لحاظ زیرساختی فراهم شود، باید سال‌های بیشتری صبر کرد. گفت‌وگو از مهدی مخبری
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
پربحث ترین
 
 
   پایگاه های دیگر  
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما:09125391656 ::  پیوندها ::  نسخه موبایل:09124030118 ::  RSS ::  نسخه تلکس
© اندیشه ها1389
طراحی و اجرا: خبرافزار