پیوندها   |  درباره ما   |  RSS   |  جستجوی پیشرفته  
  صفحه اول     ارسال خبر به اندیشه ها     خبرنامه پیامکی  
چهارشنبه، 25 فروردین 1400 - 21:29   
  تازه ترین اخبار:فعالیت هر جریان سیاسی بدون شناسنامه ضرر دارد      افزایش هزینه ها و بداخلاقی نتیجه نبود احزاب در انتخابات      چرا انتخابات امریکا دو حزبی است؟     نظام انتخاباتی و تأثیر آن بر نظام حزبی در ایران     تحولات بزرگ جهانی با یک حزب بزرگ مردمی در چین     نظام سیاسی چین: انتخابی اما منحصر بفرد     بادامچیان: همکاری دو حزب موتلفه و کمونیست چین در حال افزایش است     محافظ «رجب طیب اردوغان» خودکشی کرد      صداوسیما چه تاجی بر سر فرهنگ کشور زد که حالا قرار است بر سر فضای مجازی بزند؟ / برخی دوستان درگیر تصورات غلط هستند / می‌خواهند همه از یک سلیقه و مشی واحد تبعیت کنند      در نخستین جلسه دادگاه امیرانتظام چه گذشت؟ / قاضی: اطمینان می‌دهم حقی از شما ضایع نخواهد شد/ بازرگان: اگر کسی باید محاکمه شود، آن من هستم      معرفی ۲۵ هزار و ۴۹۷ مشمول استخدام به دانشگاه فرهنگیان/ اجرای قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریس و آموزشیاران     کمیل خجسته: هدف تبیان، رفع نیازهای خانواده‌های ایرانی از طریق خلق ایده‌های نوآورانه است     مردم بابت روغن نباتی خاطرجمع باشند/ ذخیره 40 هزارتن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید     استقامت در مسیر کشف مریخ     حقوق کودکی     یک جنگجو     اعتراض فلسفه‌ورزان به توافقی‌شدن دستمزد کارگران     مبارزه با ویروس انگلیسی     استقلال ضعیف‌ترین تیم در جدال بالانشینان     آذری‌جهرمی: از توهین استقلالی‌ها ناراحت نمی‌شوم       
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها
 
قانون اساسی با تغییرات سال 1368
متن کامل قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی همراه با تغییرات سال 1368
متن کامل قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی همراه  با تغییرات سال 1368
 
احزاب
  هیچ دموکراسی بدون احزاب امکان تحقق ندارد
  انتخابات بدون احزاب مفهومی ندارد
 
آخرین مطالب
  فعالیت هر جریان سیاسی بدون شناسنامه ضرر دارد
  افزایش هزینه ها و بداخلاقی نتیجه نبود احزاب در انتخابات
  چرا انتخابات امریکا دو حزبی است؟
  نظام انتخاباتی و تأثیر آن بر نظام حزبی در ایران
  تحولات بزرگ جهانی با یک حزب بزرگ مردمی در چین
  نظام سیاسی چین: انتخابی اما منحصر بفرد
  بادامچیان: همکاری دو حزب موتلفه و کمونیست چین در حال افزایش است
  صداوسیما چه تاجی بر سر فرهنگ کشور زد که حالا قرار است بر سر فضای مجازی بزند؟ / برخی دوستان درگیر تصورات غلط هستند / می‌خواهند همه از یک سلیقه و مشی واحد تبعیت کنند
  محافظ «رجب طیب اردوغان» خودکشی کرد
  در نخستین جلسه دادگاه امیرانتظام چه گذشت؟ / قاضی: اطمینان می‌دهم حقی از شما ضایع نخواهد شد/ بازرگان: اگر کسی باید محاکمه شود، آن من هستم
  معرفی ۲۵ هزار و ۴۹۷ مشمول استخدام به دانشگاه فرهنگیان/ اجرای قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریس و آموزشیاران
  کمیل خجسته: هدف تبیان، رفع نیازهای خانواده‌های ایرانی از طریق خلق ایده‌های نوآورانه است
  مردم بابت روغن نباتی خاطرجمع باشند/ ذخیره 40 هزارتن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید
  استقامت در مسیر کشف مریخ
  حقوق کودکی
  اعتراض فلسفه‌ورزان به توافقی‌شدن دستمزد کارگران
  یک جنگجو
  مبارزه با ویروس انگلیسی
  استقلال ضعیف‌ترین تیم در جدال بالانشینان
  آذری‌جهرمی: از توهین استقلالی‌ها ناراحت نمی‌شوم
  چرا شهریار مغانلو به درد پرسپولیس نمی‌خورد؟
  کلاهبرداری با عنوان کمک به زلزله‌زدگان
  پشت پرده حذف شبانه شادی پریدر از فدراسیون شطرنج
  کلاهبرداری به بهانه تورهای مسافرتی
  برگزاری جشنواره‌ای برای آوازهای کاری
  آنتن، برترین پلتفرم اشتراک‌گذاری محتوای دیجیتال ایران
  نقش دفاتر حمایت از کودکان در مقابله با کودک‌آزاری
  زلزله سی‌سخت: گسلی توی زمین و گسلی روی زمین
  موسیقی تولید انبوه نیست
  نگاهی به موسیقی-٢٢
  زیبایی‌ هولناک
  زیر آسمان فیروزه‌ای
  آیا سینما با سرمایه‌های شخصی سر پا می‌ماند؟
  هفته نوزدهم نمایش اینترنتی «چهار ایده، چهار فیلم»
  اصالت هنرمند
  بشیری: «دشت خاموش» در هنر و تجربه اکران خواهد شد
  واردات خودروهای پلاک مناطق آزاد بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق آزاد شد
  بازدید وزیر صمت از تأسیسات خط انتقال آب خلیج فارس به چادرملو
  پارت؛ کارآفرین برتر ملی سال
  هر کارت ملی یک روغن!
  بدون راستی‌آزمایی، بازگشت بی‌اعتبار است
  اتمام رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی
  توسعه کشور با حذف و نادیده‌گرفتن یکدیگر پیش نمی‌رود
  تحریم‌ها را بردارند، مسائل حل می‌شود
  اعتراض فلسفه‌ورزان به توافقی‌شدن دستمزد کارگران
  ادعای اعلام دیرهنگام ورود کرونا‌ به ایران، دروغ است
  آماده نقش‌آفرینی شوید
  آب خلیج فارس به‌زودی به اردکان و استان یزد می‌رسد
  بورس به کجا می‌رود؟
  اصلاح‌طلبان انتخابات و راه پیش‌رو
  ورود سالانه 7 میلیون پرونده به دستگاه قضائی
  ورود 13 میلیون پرونده به دادگستری در یکسال
  17میلیون پرونده جاری در دستگاه قضائی ایران
  حکم تشکیل دولت موقت به آقای مهدی بازرگان
  جهانگیری: روش‌های فروش خودرو در چارچوب منطقی انجام شود نه به صورت قرعه کشی
  مهار تجویز بی‌رویه دارو از طریق اجرای همه‌جانبه "نسخه‌‌نویسی الکترونیک"
  نقل و انتقال معلمان در چه شرایطی امکان‌پذیر است؟
  کشورهای دنیا برای بازگشایی مدارس چه کردند؟/ روایت مواجهه کشورها با تحصیل کودکان
  جزئیات استخدام‌های‌ جدید‌ در آموزش و پرورش/ از جذب ۲۵ هزار خدمتگزار و سرایدار تا تعیین تکلیف مطالبات معلمان
  چگونه نوآوری اجتماعی فقر را کاهش می‌دهد
  گوشی قدرتمند نسل پنجم تولید شد
  چین خورشید را اکتشاف می‌کند
  کرونا جان افراد «چاق» را بیشتر می‌گیرد/کووید 19 در چربی غذا بیشتر زنده می‌ماند
  عیدی امسال کارگران بین ۳.۸ تا ۵.۷ میلیون تومان+جدول
  تهران| کشف حدود ۷۰۰۰ دستگاه "ماینر" از یک آپارتمان
  رحمانی‌فضلی:‌ تلاش می‌کنیم مردم در ایام باقیمانده دولت در آرامش باشند/ لازم است انتخابات با مشارکت بالا داشته باشیم
  چرا ایران، دومین دارنده منابع گاز دنیا، دچار کمبود گاز شد؟
  حاشیه‌ دیدار آلومینیوم اراک و پرسپولیس| بازگشت شیری به ترکیب اصلی سرخپوشان/سید جلال نیمکت‌نشین شد
  عبدی بهترین مهاجم لیگ قهرمانان آسیا 2020 شد
  رئیس مرکز روابط عمومی وزارت اقتصاد منصوب شد
  هفته یازدهم لیگ دسته اول|شکست پارس جنوبی مقابل نود ارومیه و پیروزی مس در دربی کرمانی
  مهاجران
  هفته دوازدهم لیگ برتر| سپاهان به سه میلی‌متری استقلال صدرنشین رسید/ اولین شکست خانگی نفت آبادان
  از هرمز
  2 سؤال بی‌پاسخ
  نگاهی به دیدارهای امروز لیگ صدر در دسترس
  چه کسی گفته تحریم‌ها بی‌اثر است؟!
  محرومیت عجیب داور زن فوتبال!
  چقدر خوبیم ما!
  درخواست معلم بازنشسته برای نجات پسر دانشجویش از چوبه دار
ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 7230صفحه نخست » احزابشنبه، 22 آبان 1389 - 18:27
نقش نظارت در رفع فساد اداری و مشکلات اجتماعی
نقش نظارت در رفع فساد اداری و مشکلات اجتماعیچنانچه سیستم های نظارت و بازرسی به شکل مطلوب و مناسب طراحی و اجرا نشوند، در امواج خروشان و پرتلاطم تمایلات بشری هرگز اهداف و برنامه های موردنظر اعم از دولتی، غیردولتی و...هرگز بدرستی محقق نخواهد شد.
  

منبع:فارس نیوز- به نقل از روزنامه کیهان
خلاصه:در این مقاله تلاش شده است تا با استناد به منابع و مآخذ اسلامی، حتی المقدور راهکارهای برون رفت از فساد اداری مورد بررسی قرار گیرد.
کلمات کلیدی: نظارت فساد اداری بازرسی نظام اداری نظارت در اسلام نویسنده: احمد رضا هدایتی
اراده الهی از بدو خلقت برآن استوار بوده که انسان ها در انتخاب راه خود آزاد باشند و این پدیده شگفت الهی این آزادی انتخاب را داشته که یا به سوی تکامل و تعالی حرکت نموده و یا در وادی ظلمت و تعدی و تجاوز به حقوق دیگران تا به آن حد گام بردارد که بجز خود، هیچکس دیگر را نبیند.
طبیعتاً در مسیر این انتخاب، هرکس به دنبال تحقق اهداف خویش خواهد بود و تلاش خواهد نمود بهترین وضعیت و ایده آل ترین موقعیت اجتماعی را برای خویش ایجاد نماید، حال چه این ایده آل درجهت مثبت و مشروع باشد و چه در وادی انحراف وا نحطاط باشد. بدیهی است که این موجود برتری جو و سرکش برای دستیابی به اوج کامیابی و کسب تمایلات مادی و معنوی از هیچ کوششی فروگذار نکند و مسلماً درجریان این تلاش همگانی امکان سوء استفاده از قوانین و مقررات و درگیری و کشمکش بین انسان ها با شیطان نفس قوت می گیرد، اینجاست که باید حد و مرزها مشخص و حدود اختیارات انسان ها برای نیل به خواسته ها و آمال پایان ناپذیرشان معین شود و این برعهده مراجع قانونگذار است تا این وظیفه را برعهده گرفته و با ضابطه گذاری مناسب و وضع قوانین لازم مانع از بروز هرگونه خللی در نظم اجتماعی شوند. اما چنانچه قوانین و مقررات فاقد توانایی های لازم بوده و همه جوانب و آثار کوتاه مدت و میان مدت ناشی از اجرا، درآن دیده نشده باشد و یا سیستم های نظارت و بازرسی به شکل مطلوب و مناسب طراحی و اجرا نشوند، در امواج خروشان و پرتلاطم تمایلات بشری هرگز اهداف و برنامه های موردنظر اعم از دولتی، غیردولتی و یا حتی برنامه های عمومی و عام المنفعه که در راستای مصالح جامعه تهیه و تنظیم می شود، هرگز بدرستی محقق نخواهد شد.

بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) نگرانی خود از این موضوع را در وصیت نامه سیاسی الهی شان این چنین بیان فرمودند:

«از اموری که اصلاح و تصفیه و مراقبت از آن لازم است قوه اجرائیه است، گاهی ممکن است که قوانین مترقی و مفید به حال جامعه از تصویب مجلس بگذرد و شورای نگهبان آن را تنفیذ کند و وزیر مسئول هم ابلاغ نماید، لاکن بدست مجریان غیرصالح که افتاد آن را مسخ کنند و برخلاف مقررات، یا با کاغذ بازی ها، با پیچ و خمها که به آن عادت کرده اند، یا عمداً برای نگران نمودن مردم عمل کنند، که بتدریج و مسامحه غائله ایجاد می کند.»

به همین منظور در این مقاله تلاش شده است تا با استناد به منابع و مآخذ اسلامی، حتی المقدور راهکارهای برون رفت از این مشکل مورد بررسی قرار گیرد. مطلب را با هم ازنظر می گذرانیم:

 

نظارت و بازرسی در اسلام

با مطالعه و تفحص در آیات کلام الله مجید و دقت در احادیث و روایات و به ویژه کتب ارزشمندی مانند نهج البلاغه و سایر منابع درخواهیم یافت که در اسلام بر امر نظارت و ثواب و عقاب اعمال انسان ها تأکید فراوانی شده است. برای مثال خداوند در آیات 7 و 8 سوره مبارکه زلزال می فرماید:

«هرکس بقدر ذره ای نیکی کرده باشد آن را می بیند و هرکه هم ذره ای بدی کرده باشد آن را می بیند».

آیات متعدد دیگری ازجمله: آیه 18 سوره ق، آیه 10 سوره انفطار، آیه 49 سوره کهف و آیه 4 سوره طارق نیز برهمین موضوع دلالت دارند.

ائمه معصومین (ع) نیز پیوسته براین مورد یعنی لزوم نظارت و بازرسی به کارگزاران خود تأکید داشته اند. دراین رابطه امام رضا (ع) می فرماید:

«رسول خدا هرگاه لشکری را اعزام می کردند و فرماندهی، مسئولیت آن را بعهده می گرفت، یکی از افراد مورد اعتمادش را با او می فرستاد تا کارهایش را به پیامبر گزارش دهد.»

نامه های امیرالمؤمنان (ع) در نهج البلاغه نیز مؤید این موضوع است که آن امام همام دائماً خطاب به والیان، استانداران و سایر کارگزاران خود تأکید بر اهتمام جدی درمورد نظارت و بازرسی بر امور اداره جامعه داشته اند و در عهدنامه معروف مالک اشتر، این نکته را این گونه متذکر می شوند:

«سپس رسیدگی به کارهایشان و فرستادن ناظران امین و راستگو بر ایشان را واگذار، چراکه این نظارت کوشش آنها را در آبادانی و مدارا با مردم و دوری از ستم و مراقبت از یاران افزون می کند.»

و در جای دیگر به مالک اشتر می فرمایند:

«مراقب کارکنان خود باش، اگر یکی از آنان دست به خیانت آلود و گزارش همه بازرسان آن را تأیید کرد، باید به آن اکتفا کنی.»

آن امام بزرگوار برای این موضوع اهمیت فوق العاده ای قائل بوده و افراد معتمدی را برای نظارت برکار والیان، استانداران و کارگزاران خود می گماردند و شخصاً نیز درهر فرصتی بر کار آنان نظارت می کردند.

برای نمونه هرگاه ایشان لشکری را برای مأموریت می فرستادند به مردمی که در مسیر عبور این لشگر قرار داشتند، چنین خبر می دادند:

«من پشت سر سپاه هستم، پس شکایت هایی که دارید به من برسانید و...»

همچنان که اشاره شد حضرت علی (ع) بجز نظارت مستقیم از کمک بازرسان و عیون معتمد که برای این منظور تعیین می نمودند، یاری می جستند و از گزارشات آنان برای نظارت و کنترل بیشتر جامعه استفاده می کردند، برای نمونه زمانی که «شریح ابن الحارث» از جانب امام برای قضاوت انتخاب شده بود، خانه ای به قیمت بالا خریداری نمود که حضرت بلافاصله پس از اطلاع او را خواست و فرمود:

«درباره تو به من خبر داده اند که خانه ای به هشتاد دینار خریده ای و سندی برای آن نوشته ای و گواهانی برای آن گرفته ای و...».

درجای دیگر هنگامی که به امام (ع) خبر می رسد «عثمان ابن حنیف» در مجلس یکی از ثروتمندان شهر شرکت کرده، طی نامه ای اورا توبیخ نموده و می فرمایند:

«ای پسر حنیف: به من خبر رسیده است که مردی از جوانان بصره تو را به سفره ای دعوت کرده و تو به آنجا شتافته ای، در آن میهمانی غذاهای رنگارنگ و قدح های سرشار برای تو آورده شده، گمان نمی کردم مهمانی مردی را بپذیری که نیازمندانشان را به جفا رانده و توانگران را خوانده اند.»

تمامی این موارد و ده ها مورد مشابه دیگر در نهج البلاغه همگی مؤید اهمیت موضوع نظارت و بازرسی درنزد ائمه (ع) است.

همانگونه که اشاره شد، تنها وضع قانون کفایت نمی کند بلکه بازرسی باید در تمام دستگاه های دولتی و حتی غیردولتی و در تمام ابعاد و زمینه های کاری بصورت جدی و عملی و مستمر و توأم با برخوردهای مناسب با عوامل نقض قانون، انجام شود، همچنانکه حضرت امام (ره) فرمودند:

«باید به کمال دقت کسانی که در رأس هستند، اشخاص ناظر بفرستند، همه جا را درنظر بگیرند.»

ایشان حتی در یکی از سخنرانی هایشان خطاب به نیروهای مسلح، مسئولین را به نظارت بر کار خودشان دعوت نمودند و فرمودند:

«باید خودتان مراقبت از خودتان بکنید و وادار کنید کسانی از شما مراقبت کنند.»

مقام معظم رهبری نیز در این رابطه در یکی از سخنرانی های خود فرمودند:

«گاهی اوقات یک فرد معمولی نامطلوب در یک دستگاه مانع از اجرای سیاست قطعی و ابلاغ شده آن دستگاه می شود و حل اینگونه مسائل فقط در گرو نظارت شما بر دستگاه اداری تحت مدیریت تان است... یک مدیر خوب کسی است که اگر وقت خودش را تقسیم کند نیمی از آن را در امر نظارت صرف کند و بقیه را در امور دیگر، شما باید به گزارش هایی که از کارکنان دستگاه اداری به دستتان می رسد ترتیب اثر بدهید و هر مدیر ضمن این که باید مجموعه تحت مدیریت خود را حمایت کند به گزارشات واصله در مورد کارکنانش اهمیت بدهد، و با تخلفات به طور جدی برخورد کند در این صورت دیگر نیازی به دستورالعمل های زاید اداری نخواهد بود.»

ایشان (مقام معظم رهبری) در دیدار مورخ 80. 6. 5 با اعضای هیئت دولت نیز فرمودند:

«عامل موثر دیگر در کارآمدی، زیرنظر داشتن دائمی مدیران است. از مجموعه مدیران ارشدتان گزارش بخواهید و به گزارش ها صددرصد اعتماد نکنید، لازم نیست ابراز بی اعتمادی کنید اما در دلتان جایی برای بی اعتمادی بگذارید، چون باز هم تجربه به ما می گوید که بسیاری از گزارش ها با واقعیت تطبیق نمی کند. دستگاه بازرسی را از نزدیکترین ها انتخاب کنید. باید نزدیکترین آدم ها، خاطر جمع و صمیمی، را برای کار بازرسی گذاشت تا انسان ببیند چه دارد می گذرد، یعنی غیر از گزارشی که از طریق معمول می آید، اطلاع دیگری هم وجود داشته باشد.»

در این رابطه آقای دکتر علی محمد اقتدار نیز در کتاب خود تحت عنوان سازمان و مدیریت هدف از کنترل و بازرسی را اینچنین مطرح می کند:

«منظور از کنترل و مراقبت آن است که انجام هر عملی مطابق نقشه ای باشد که برای اجرای آن طرح گردیده است تا در صورت انحراف نتایج عملیات از هدف های مطلوب، اقدامات لازم به منظور جلوگیری از وقوع و تکرار انحرافات به عمل آید.»

درواقع می توان اجرای برنامه و وظایف سازمانی در چارچوب قانون و مقررات و موازین شرع را هدف دستگاه اجرایی دانست که پرسنل باید در چارچوب آن عمل نموده و از این قائده خارج نشوند.

اگر چه در غرب موضوع نظارت بر پایه سوددهی و کسب منافع بیشتر استوار است اما در این کشورها نیز بر این موضوع تکیه شده است، برای مثال هانری قایل در این رابطه می گوید:

«منظور ازکنترل و نظارت، سرکشی و نظارت و رسیدگی به اجرای قوانین و دستوراتی است که به اعضای سازمان داده می شود. از این راه است که می توان نحوه اجرای صحیح آن را دریابیم برای اینکه کنترل صحیح در کار وجود داشته باشد باید همیشه سیستم کنترل، سریع و با دقت باشد که کلیه امور مربوطه را در اسرع وقت، رسیدگی نماید و نارسایی ها را فورا تشخیص دهد.»

به عبارت دیگر اگر چه ممکن است کار نظارت و بازرسی توام با صرف هزینه ها و منابع مادی و انسانی قابل توجهی باشد اما همچنان که در علم پزشکی نیز معروف است، «پیشگیری از بروز بیماری ها، به مراتب کم هزینه تر از مداوای آن است» و چنانچه بتوان با استفاده از این امکان ارزشمند انسان ها را با اصلی ترین هدف و برنامه جامعه، یعنی اجرای قانون هماهنگ نموده و عوامل انحراف را شناسایی و قبل از گسترش ریشه، آن را خشکاند، خودبخود از بروز بسیاری از معضلات سازمانی مانند: انحراف در اهداف، سیاست ها، برنامه ها و همچنین مشکلات اجتماعی از جمله اختلاس، رشوه خواری، پارتی بازی، قاچاق، گران فروشی، احتکار و سایر موارد مشابه که هم اکنون در ابعاد مختلف گریبانگیر جامعه شده و بعضا شاهد درج اخبار آن در مطبوعات و انتشار آن از رسانه ها هستیم، جلوگیری خواهد شد.

تحقق این مهم، با ایجاد اطمینان خاطر در مردم از وجود امنیت اجتماعی وحاکمیت و اجرای قانون، نه تنها باعث تثبیت بیش از پیش پایه های نظام خواهد شد، بلکه این اقدام توطئه دشمنان و عوامل خودفروخته آنان را برای سوءاستفاده از اینگونه موقعیت ها، نقش بر آب خواهد ساخت، حال باید دید نظارت و بازرسی باید با چه روشی و با استفاده از چه ابزاری و طی چه مراحلی انجام شود و اصولا چه فوایدی بر آن مترتب است.

 

انواع نظارت و بازرسی

 

الف- نظارت آشکار: این نوع نظارت معمول ترین روش بازرسی است که اگر چه دارای اثرات مثبت بسیاری است اما هرگز مانند نظارت پنهان، آشکارکننده نقایص و معایب سیستم و تخلفات پرسنل نخواهد بود.

این روش از نظارت و بازرسی آنگاه کارآیی خود را بیشتر از دست می دهد که دستگاه نظارتی، (بخصوص در نظارت های غیرمستمر) مدت ها قبل از انجام بازرسی، زمان، هدف و چگونگی بازرسی خود را اعلام نماید.

در این مورد، حتی اعلام زمان بازرسی نیز مانع از دستیابی به اهداف بازرسی می گردد. بدیهی است در اینگونه موارد دستگاه نظارت شونده در فرصت زمانی موجود تا هنگام بازرسی، سعی می نماید تا هرگونه اقدامی را در جهت پنهان ساختن معایب و آماده نمودن ظواهر مناسب کار، به عمل آورد.

 

ب- نظارت غیرعلنی (پنهانی): مسلما یکی از بهترین روش های نظارت و بازرسی روش پنهان آن می باشد، این روش معمولا باعث دستیابی به حقایق و واقعیت های موردنظر خواهد شد و عوامل متخلف، فرصتی برای پنهان سازی تخلفات و نقصان های کار خود و یا ظاهرسازی را نخواهد داشت و به این ترتیب اثر بازرسی با ایجاد بیم و انتظار کنترل در ذهن و دل افراد فرصت طلب، مانع از بروز اختلال و تخلف در سیستم خواهد شد.

 

مراحل بازرسی

الف: تعیین هدف بازرسی، اولین مرحله از کار بازرسی است.

ب: انتخاب موازین و قوانین و شرایط برای ارزیابی و کشف نوع و شناسایی عامل تخلف و نقص سیستم.

ج: مقایسه وضع موجود با موازین و معیارهای مورد نظر (مطلوب) با توجه به گزارشات دریافتی و بررسی های به عمل آمده.

د: اقدام به منظور جلوگیری از تکرار انحراف یا تخلف و رفع اشکال سیستم.

ه: مجازات جدی عامل تخلف متناسب با شرایط و نوع تخلف از طریق مراجع ذیربط.

 

اثرات و فواید بازرسی

الف: مهمترین اثر بازرسی پیشگیری از وقوع جرم در جامعه و رفع نقص در سیستم یک سازمان است.

ب: جلوگیری از رشد و توسعه و تکرار عوامل بروز تخلف و در نتیجه جلوگیری از صرف هزینه های بعدی برای کشف جرایم و نواقص و مجازات متخلف، از دیگر اثرات بازرسی می باشد.

ج: اجرای قانون برای نیل هدف های پیش بینی شده.

د: تضمین سلامت جامعه و ایجاد اطمینان از وجود امنیت اجتماعی و شغلی و...

ه: دستیابی به نواقص قانونی موجود در هر سیستم.

و: شناسایی افراد متخلف و متقابلا افراد لایق و دلسوز.

ز: انجام کارها براساس برنامه های پیش بینی شده و دستیابی سهل الوصول به اهداف.

ح: اطلاع پرسنل از وجود دستگاه بازرسی در نظام اجتماعی، به ویژه در مورد کسانی که فاقد تعهدات اخلاقی و اجتماعی شایسته یک انسان سالم هستند، نه تنها مانع از تخلف آنان می گردد، بلکه باعث ایجاد روابطی مناسب با ارباب رجوع شده و نقش اساسی در حفظ امانتداری و صداقت آنان خواهد داشت.

ط: چنانچه مدیر، خود در این رابطه دارای ضعف باشد، با اشکال تراشی مانع از انجام بازرسی شده و به این ترتیب چهره مدیران نالایق نیز شناسایی می شود.

 

ویژگی های بازرسان

شاید بتوان گفت: در کار بازرسی و نظارت مهمترین نکته، بکارگیری افرادی است که لیاقت ها و توانایی های یک بازرس خوب را به مفهوم واقعی دارا باشند و به قول معروف مصداق «هرچه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک» نباشند، اگر قرار باشد افراد بازرس با دیده اغماض به مسائل بنگرند و یا خدای ناکرده خود نیز با دریافت رشوه و پارتی بازی و... به عامل تخلف بدل گردند، نه تنها مشکلات جامعه رفع نخواهد شد، بلکه باعث تشدید مشکلات، گستاخی بیشتر فرصت طلبان و نهادینه سازی تخلفات در جامعه و همچنین ایجاد بدبینی در مردم نسبت به نظام می گردد و واقعیت های جامعه برای همیشه پنهان باقی خواهد ماند، و نظام اداری و اجتماعی جامعه از درون آسیب دیده و نهایتا منجر به پوسیدگی و فروریختن پایه های آن خواهد شد.

 

ابزار و وسایل بازرسی

وسایل و ابزار کنترل، شامل موارد مختلف اعم از: نیروی انسانی، اسناد مکتوب، وسایل و تجهیزات الکترونیکی و سایر منابع، از جمله امکانات ذیل می باشد:

الف: نیروهای انسانی معتمد و متخصص.

ب: گزارش عملکردها، آمار، ارقام، دفاتر مالی و...

ج: گزارشات مختلف کتبی و شفاهی که ممکن است مستقیما و یا با استفاده از سایر روش ها مانند: نصب صندوق های اخذ شکایات یا استفاده از امکاناتی مانند سایتهای اینترنتی، دریافت شود.

د: سیستم های کنترل از راه دور مانند (دوربین های مدار بسته) که کاربرد آن در همه موارد و اماکن مورد نظر امکان پذیر نیست.

بدیهی است استفاده از این ابزار و روش ها می تواند بعنوان یک عامل بازدارنده مناسب مانع از وقوع بسیاری از جرائم و تخلفات گردد.

 

مصلحت اندیشی در نتایج بازرسی

در فرهنگ عمید در تعریف واژه مصلحت آمده است که «آنچه که باعث خیر و صلاح و نفع و آسایش انسان باشد». اما این سؤال مطرح است که آیا مصلحت اندیشی شامل همه امور زندگی می شود و در همه جا و در هر موضوعی، بخصوص در مواردی که با منافع و یا مصالح عمومی جامعه مرتبط است، کاربرد دارد؟

یکی از مواردی که می توان در اسلام از آن به عنوان مصلحت اندیشی نام برد تقیه است. به این معنا که هرگاه انجام یا ترک کاری یا عملی شرعی، (حتی واجب) جان انسان را در معرض خطر و تهدید قرار دهد، می تواند با مصلحت اندیشی از انجام آن عمل اجتناب نموده و حتی دین خود را انکار نماید، اما این موضوع هیچگاه در قضاوت ها و در جریان مبارزه با متخلفین به ویژه آنگاه که منافع عامه مردم مطرح بوده مصداق نداشته است.

زندگی پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) به ویژه حضرت علی (ع) نمونه بارزی است سرشار از قضاوتهای عادلانه و برخورد جدی و قاطعانه با متخلفین، جنایتکاران و خائنین و کسانی که با دست درازی به اموال و منافع عمومی از حدود خود تجاوز کرده اند.

این موضوع همواره در برخورد با متخلفین وابسته به ارکان حکومت اسلامی از شدت و جدیت بیشتری برخوردار بوده است و امام (ع) در موقعیتهای مختلف بخصوص در هنگام توصیه به حاکمان و کارگزاران حکومت، بر این مسئله تاکید می کرده اند.

در بخشی از توصیه های حضرت علی (ع) به مالک اشتر در عهدنامه معروف مالک اشتر که در سازمان ملل متحد به عنوان یک منشور جهانی شناخته شده است، امام خطاب به مالک می فرمایند:

«سپس رفتار کارگزاران را بررسی کن و جاسوسانی راستگو و وفا پیشه بر آنان بگمار، که مراقبت و بازرسی پنهانی تو از کار آنان سبب امانتداری و مهربانی با رعیت خواهد شد. و از همکاران نزدیکت سخت مراقبت کن، و اگر یکی از آنان دست به خیانت زد و گزارش جاسوسان تو هم آن خیانت را تایید کرد، به همین مقدار گواهی قناعت کرده، او را با تازیانه کیفر کن و آنچه از اموال که در اختیار دارد از او باز پس گیر، سپس او را خوار دار و خیانتکار بشمار و طوق بدنامی به گردنش بیفکن» (نهج البلاغه مرحوم دشتی- صفحه 443)

امام (ع) در عمل نیز بارها اثبات نمودند که هیچگونه تخلفی را در این زمینه به ویژه آنگاه که دست زمامداران و کارگزاران حکومتی در کار باشد حتی در جایی که این تخلف تعدی به اموال بیت المال تلقی نشود، تحمل نخواهند کرد و در برخورد با اینگونه موارد هیچگونه انعطافی از خود نشان نخواهند داد.

در خطبه 126 نهج البلاغه نیز به یکی از این موارد اشاره شده است، آنگاه که امام در پاسخ به درخواستی که اشراف و بزرگان قریش برای تداوم همراهی با رهبر جامعه اسلامی مطرح و خواهان سهم بیشتری از اموال بیت المال نسبت به سایر مردم شدند بشدت با این درخواست مخالفت نموده و این کار را مغایر با عدالت اسلامی برشمردند.

در بخشی از خطبه 216 نیز راه جلب همکاری مردم برای تداوم حکومت را رعایت حق دانسته و می فرمایند: «و آنگاه که مردم حق رهبری را ادا کنند و زمامدار حق مردم را بپردازد، حق در آن جامعه عزت یابد و راه های دین پایدار و نشانه های عدالت برقرار و سنت پیامبر (ص) پایدار گردد، پس روزگار اصلاح شود و مردم در تداوم حکومت امیدوار و دشمن در آرزوهایش مایوس می گردد» (نهج البلاغه-خطبه 225- صفحه 461)

همانگونه که اشاره شد، اجرای عدالت و رعایت حق در حکومت علی (ع) چنان از اهمیت برخوردار بود که امام به محض شنیدن شرکت یکی از کارگزاران حکومتش به نام عثمان بن حنیف در یک مهمانی پرخرج و تجملاتی بدون رعایت هرگونه مصلحتی او را به شدت مورد سرزنش و عتاب و خطاب قرار داد.

قاطعیت و صراحت در برابر زیاده خواهی دیگران تا آنجا مورد توجه و جدیت قرار می گیرد که ایشان در برخورد با درخواست برادرشان عقیل می فرمایند: «به خدا سوگند برادرم عقیل را دیدم که بشدت تهیدست شده و از من درخواست داشت تا یک من از گندم های بیت المال را به او ببخشم، کودکانش را دیدم که از گرسنگی دارای موهای ژولیده و رنگشان تیره شده، گویا با نیل رنگ شده بودند، پی در پی مرا دیدار و درخواست خود را تکرار می کرد، چون به گفته های او گوش دادم پنداشت که دین خود را به او واگذار می کنم و به دلخواه او رفتار و از راه و رسم عادلانه خود دست بر می دارم، روزی آهنی را گداخته و به جسمش نزدیک کردم تا او را بیازمایم، پس چونان بیمار از درد فریاد زد و نزدیک بود از حرارت آن بسوزد. به او گفتم، ای عقیل، گریه کنندگان بر تو بگریند، از حرارت آهنی می نالی که انسانی به بازیچه آن را گرم ساخته، اما مرا به آتش دوزخی می خوانی که خدای جبارش به خشم خود آن را گداخته؟ تو از آن حرارت ناچیز می نالی و من از حرارت آتش الهی ننالم؟»

آگاهی و علم به نحوه برخورد ائمه (ع) و بویژه حضرت علی (ع) و همچنین برخوردهای قاطعانه حضرت امام خمینی (ره) با مفسدین و تاکید و توصیه های مکرر مقام معظم رهبری برای برخورد جدی با اینگونه مفاسد و مقایسه آن با برخی مطالب مطرح شده درسال های اخیر سوالات زیادی را مانند آنچه در ذیل مورد اشاره قرار گرفته، دراذهان عمومی ایجاد می کند.

سوال اول اینکه، چگونه می توان پذیرفت وقتی امام معصوم (ع) حتی در مواجهه با زیاده خواهی برادرخود مصلحت اندیشی را کنار می گذارند، مردم ما باید در برخورد با متجاوزین به اموال عمومی مصلحت اندیشی ها را پذیرا باشند؟

سوال دوم اینکه، اصولاً منظور از مصلحت اندیشی مورد نظر چیست و چه کسانی از این مصلحت اندیشی سود می برند و به عبارت دیگر درصورت عدم رعایت مصلحت اندیشی چه کسانی زیان خواهند کرد؟

سوال سوم اینکه، با توجه به تاکیدات و توصیه های اسلامی آیا می شود به بهانه مصلحت اندیشی، و یا سایر دستاویزها مانند: سوابق خدمات مثبت قبلی، جرایم و تخلفات برخی از مسئولین، مدیران و منتسبین به آنها را نادیده انگاشت؟

سوال چهارم اینکه، آیا مصلحت اندیشی بیش از حد و صرفا اکتفا به برخورد با تعداد محدودی از افراد غیر مسئول، باعث جری شدن متخلفین و مجرمین و نیز تسری تخلفات و جرائم نخواهد شد؟

و سوال آخر اینکه کدام مصلحت بالاتر و برتر از جلب اعتماد مردم برای تداوم دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی است؟

بدیهی است افشای نام مفسدان اقتصادی همانگونه که حضرت علی (ع) نیز تاکید نموده اند، نه تنها هیچگونه زیانی را متوجه انقلاب اسلامی نخواهد کرد، بلکه باعث تحکیم پایه های انقلاب و امیدواری و جلب اعتماد مردم به نظام اسلامی و تداوم حضور آنان درصحنه های مختلف دفاع از اسلام و منافع آن خواهد شد و متقابلا اجتناب از این وظیفه اسلامی ونگاه تفریطی و اغماض گونه به اینگونه مسائل، علاوه بر عادی شدن و تشدید و افزایش تخلفات و جرائم، باعث خواهد شد تا تخلفات و جرائم کوچکتر در افکار عمومی جامعه ناچیز جلوه نموده و گسترش یافته و تا حد غیر قابل کنترلی عمومیت پیدا کند.

سالها حضور فعال مردم ما در عرصه های مختلف دفاع از کشور نیز اثبات نموده که اصلی ترین و مهمترین انتظار مردم ما از مسئولین، رعایت عدالت و اجرای مساوی و بموقع قانون برای همه اعم از مسئول و غیرمسئول در هنگام برخورد با مفاسد است، زیرا تنها از این طریق است که سعادت و رفاه عمومی جامعه تامین و چرخ اقتصادی کشور فعال شده و امکان رشد و شکوفایی و عمران و سازندگی بیش از پیش فراهم خواهد شد.

با توجه به مطالب فوق به نظر می رسد افزایش ظرفیتهای نظارتی و بازرسی در دستگاههای مختلف دولتی درکشور از جمله افزایش منابع انسانی «بازرس» در دستگاه های نظارتی اعم از قوه قضائیه، مقننه، و بویژه مجریه به منظور نظارت و کنترل بیشتر برای پیشگیری از بروز تخلفات احتمالی و نظارت عالیه بر کار ناظرین درمسیر تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و مهمتر از آن، برخورد قاطع با متخلفین و عاملان ایجاد نابسامانی و انحراف در نظام اداری و اجرایی کشور، بویژه در زمینه مسائل اقتصادی، اجتناب ناپذیر می باشد، اما طبیعی است اجرای این هدف مستلزم فراهم نمودن مقدماتی است که بی توجهی به آنها می تواند علاوه بر افزایش هزینه ها نتایج مورد انتظار از نظارتها را بی ثمر و خنثی نماید.

 

الزامات تقویت وتوسعه نظارت و کنترل در نظام اداری کشور

همانگونه که اشاره شد، اولویت به اصل پیشگیری بجای باصطلاح مچ گیری، یکی از بهترین راهکارهای برون رفت از مشکلات و معضلات موجود و مقابله با مفاسد اداری است، علاوه بر آن لازم است با درنظرگرفتن الزامات کار، نظارتها فراگیر و تمامی دستگاههای ذیربط و ذینفع دولتی در قوه مجریه، متناسب با نقش خود در این رابطه به ایفای نقش پرداخته و بخصوص برای اعمال نظارتهای قانونی بر نحوه انجام امور زیر مجموعه خود، تدابیر لازم که شامل موضوعات مختلف از جمله موارد ذیل می باشد را اتخاذ نمایند.

1-فراهم نمودن تمام الزامات کار شامل (مطالعه و بررسی کافی و علمی- پیش بینی و فراهم نمودن تمامی مقدمات و سازوکارهای موردنیاز - تعیین دقیق نقش و وظیفه متقابل مردم و دولت بخصوص در زمینه خود کنترل و کنترلی عمومی - فراخوان عمومی و اطلاع رسانی مناسب و شفاف برای جلب مشارکت عمومی -جلوگیری از دخالت و اعمال نفوذ افراد درجریان نظارتها- نظارت دقیق بر نحوه ارزیابیها - نظارت دقیق بر فرآیند انجام کار و... ) و همچنین پاسخگویی به تمامی نیازها و نیز سوالات مطرح در این زمینه.

2- تقویت سیستم نظارتی دستگاه مربوطه برای کنترل و نظارت دقیق بر روند فعالیت زیر مجموعه های خود تا آخرین سطح و در چارچوب اختیارات و وظایف محوله.

3- پیش بینی سیستم نظارت عالیه بر کار ناظران در نظرگرفته شده برای کنترل فرآیند اجرای نظارتهای عملیاتی و اجرایی وجلوگیری ازتخلفات احتمالی.

4-اجرا و اعمال دقیق قوانین و مقررات به دور از هرگونه مصلحت اندیشی غیر منطقی و نامعقول در برخورد با تخلفات احتمالی و مرتکبین به تخلف.

5-سطح بندی، تعریف و تفکیک نقش، وظیفه و حدود اختیارات هر دستگاه وحتی مردم برای اعمال و اجرای نظارتها، به منظور جلوگیری از تداخل کاری و انجام اقدامات موازی.

6-فراگیر نمودن موضوع کنترل، نظارت و بازرسی در سطوح مختلف با رعایت و اجرای دقیق الزامات و فراهم نمودن مقدمات لازم با اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از کند شدن روند فعالیتها.

7- فرهنگ سازی عمومی بویژه در بعد کنترل و نظارت، از طریق بکارگیری ظرفیت‌های بالقوه موجود در کشور با کمک صدا و سیما، مطبوعات و سایر دستگاهها و مسئولین بخش فرهنگی و آموزشی شامل: ائمه جمعه و جماعات، مدارس و دانشگاهها و موسسات فرهنگی دیگر.

8- ایجاد موسسات خصوصی و مردم نهاد برای کمک به دولت در زمینه تقویت و توسعه امور نظارتی و کنترلی در نظام اداری

اخبار ویژه
جهان در شوک مرگ اسطوره آرژانتینی؛
دیگو مارادونا درگذشت

دیگو مارادونا درگذشت
دیگو مارادونا اسطوره فوتبال جهان فوت کرد. وی پیش از این به دلیل تومور در مغز در بیمارستان بستری شده بود و مورد جراحی واقع شده بود. مارادونا اولین بازیکن در تاریخ فوتبال بود که دو مرتبه رکورد ...
مالیات پزشکان آمریکایی سه برابر صادرات نفت ایران
مالیات پزشکان آمریکایی سه برابر صادرات نفت ایران
پزشکان آمریکایی در مجموع در سال 2015 معادل 66.8 میلیارد دلار مالیات داده‌اند که با در نظر گرفتن جزئیات بودجه پیشنهادی دولت ایران برای سال آینده که پیش‌بینی درآمد 22 میلیارد دلاری از محل صادرات ...
مهدی بخشیانی
سابقه تحزب در 4 کشور همسایه

سابقه تحزب در 4 کشور همسایه
کشور های عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان ۴ کشور همسایه ما هستند که مشترکات فرهنگی، اعتقادی و تاریخی زیادی با هم داریم، در چند دهه اخیر در این ۴ کشور مسلمان احزاب از گروه ها و جناح های مختلف ...
عدم وجود احزاب بزرگ مردمی بزرگترین چالش مردمسالاری واقعی
عدم وجود احزاب بزرگ مردمی بزرگترین چالش مردمسالاری واقعی
اگر احزاب تقویت نشوند قطعا باندها و گروه های غیر شفاف و بعضا مخرب جای آنها را پر خواهند نمود. در کنار نقش قانون اساسی، نقش احزاب در رشد یا افول ملت ها و کشورها نقش بی بدیلی است. هیچ کشور توسعه ...
واقعیات تاریخ ایران/ایرانیان ظلم ستیزبودند یا سازشکار؟
واقعیات تاریخ ایران/ایرانیان ظلم ستیزبودند یا سازشکار؟
در زمان محاصره نیشابور توسط مغولان مردم سبزوار و سایر بلاد به کمک انها نشتافتند عافیت طلبی و خود بینی و کوته نگری کردند و نتیجه اش جویبارخون خود و زن و فرزندان مردم سبزوار وسایر شهرها شد. ترس ...
قانون اساسی مترقی دهه اول جمهوری اسلامی
قانون اساسی مترقی دهه اول جمهوری اسلامی
قانون اساسی نقش بی بدیل و اساسی در رشد و توسعه یا افول ملتها و کشورها دارد. قانون اساسی دهه اول نظام جمهوری اسلامی یکی از مترقی ترین قوانین اساسی تدوین شده توسط بشر بود. این قانون اگر بطورکامل ...
خلاصه کتاب و فایل صوتی کتاب کم نظیر و تحول ساز"چراملتهاشکست میخورند"
خلاصه کتاب و فایل صوتی کتاب کم نظیر و تحول ساز"چراملتهاشکست میخورند"
در این کتاب نقش بی نظیر قانون اساسی در رشد یا افول کشورها و ملت ها به نحو ارزشمند و ستودنی تشریح می شود. مثالهای متعددی در این کتاب تشریح می شوند از جمله کره شمالی و کره جنوبی با فرهنگ و تاریخ ...
ضرورت ها و مزیت های شفافیت درآمد همه مشاغل
ضرورت ها و مزیت های شفافیت درآمد همه مشاغل
آری شفافیت درآمدها برای ایجاد عدالت درپرداخت مالیات امری ضروری است. پیشنهاد می شود سامانه ای با نرم افزار و پشتوانه قوی راه اندازی گردد و همه افرادی که شغل و درآمدی دارند مکلف باشند هر سال درآمدهای ...
مقصر زجر و اذیت مردم کیست؟ اداره پست یا اداره ثبت
مقصر زجر و اذیت مردم کیست؟ اداره پست یا اداره ثبت
دفاتر پیشخوان دولت اجازه پست کردن مدارک ذکر شده مربوط به شرکتها را ندارند و به مراجعین می گویند مجبور هستند به مراکز پستی مراجعه نمایند. این کار جز مردم آزاری و زجر دادن مردم نیست. یافتن راه ...
آخرین آمار کرونا در ایران، ۲۵ خرداد ۹۹: شناسایی ۲۴۷۲ بیمار جدید / ۱۰۷ نفر دیگر جان باختند
آخرین آمار کرونا در ایران، ۲۵ خرداد ۹۹: شناسایی ۲۴۷۲ بیمار جدید / ۱۰۷ نفر دیگر جان باختند
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۴۷۲ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور خبر داد، که ۸۶۴ مورد بستری شدند./انتخاب
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران:
کرونا بیماری هزار چهره است؛ با علائم متنوعی بروز می‌کند / بی حالی، ضعف، خستگی، تغییر خلق و کاهش تمرکز از علائم جدید کروناست

کرونا بیماری هزار چهره است؛ با علائم متنوعی بروز می‌کند / بی حالی، ضعف، خستگی، تغییر خلق و کاهش تمرکز از علائم جدید کروناست
فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران از مشاهده علائم بالینی متنوع در مبتلایان به کرونا خبر داد. زالی گفت: علاوه بر سرفه، تنگی نفس، لرز و مشکلات تنفسی، علائم جدیدی از جمله مشکلات گوارشی و اختلال ...
کاهش شدید تقاضا برای خودرو در بازار/ فرمول ۱۰درصد بالاتر از قیمت مصوب هنوز انجام نمی‌شود
کاهش شدید تقاضا برای خودرو در بازار/ فرمول ۱۰درصد بالاتر از قیمت مصوب هنوز انجام نمی‌شود
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه روند کاهشی قیمت خودرو آغاز شده اما تقاضای واقعی برای خرید وجود ندارد، معتقد است که روند بازار خودرو کاملا وابسته به عرضه خودروسازان ...
آخرین آمار کرونا در ایران، ۱۳ خرداد ۹۹
مجموع مبتلایان به ۱۵۷۵۶۲ نفر رسید / مجموع بهبودیافتگان به ۱۲۳ هزار و ۷۷ نفر رسید/افزایش جانباختگان به ۷۹۴۲ نفر/ه ۲۵۶۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند

مجموع مبتلایان به ۱۵۷۵۶۲ نفر رسید / مجموع بهبودیافتگان به ۱۲۳ هزار و ۷۷ نفر رسید/افزایش جانباختگان به ۷۹۴۲ نفر/ه ۲۵۶۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۱۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
نوبخت: درآمد نفتی و گازی، از ۱۱۹ میلیارد دلار به ۸.۹ میلیارد دلار رسیده / اینکه در سال جاری به چه عددی می‌رسد در جلسه غیرعلنی و غیررسمی عرض می‌کنم
نوبخت: درآمد نفتی و گازی، از ۱۱۹ میلیارد دلار به ۸.۹ میلیارد دلار رسیده / اینکه در سال جاری به چه عددی می‌رسد در جلسه غیرعلنی و غیررسمی عرض می‌کنم
محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وضعیت صادرات نفت و میعانات گازی همواره با فراز و نشیب روبه‌رو بوده اضافه کرد: صادرات نفت و گاز و درآمد آن از ۱۱۹ ...
افزایش مبتلایان به ۱۳۵۷۰۱ نفر / مجموع بهبودیافتگان به ۱۰۵ هزار و ۸۰۱ نفر رسید/ مجموع جانباختگان به ۷۴۱۷ نفر رسید /۲۶۱۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.
افزایش مبتلایان به ۱۳۵۷۰۱ نفر / مجموع بهبودیافتگان به ۱۰۵ هزار و ۸۰۱ نفر رسید/ مجموع جانباختگان به ۷۴۱۷ نفر رسید /۲۶۱۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.
از دیروز تا امروز ۴ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۱۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
جان بولتون: انتقال بنزین از ایران به ونزوئلا برای آمریکا خطرناک است
جان بولتون: انتقال بنزین از ایران به ونزوئلا برای آمریکا خطرناک است
مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید با دخالت در امور ایران و ونزوئلا، از انتقال بنزین ایران برای مردم ونزوئلا ابراز نگرانی کرد. /فارس
رای الیوم:
شباهت‌های ماجرای نفتکش‌های ایرانی عازم ونزوئلا با داستان نفتکشی که جبل الطارق توقیف و سپس آزاد کرد / اگر آمریکا در دریای کارائیب، آتش را شعله ور کند، ایران ۵ هزار کیلومتر دورتر، در خلیج فارس پاسخ می‌دهد؟

شباهت‌های ماجرای نفتکش‌های ایرانی عازم ونزوئلا با داستان نفتکشی که جبل الطارق توقیف و سپس آزاد کرد / اگر آمریکا در دریای کارائیب، آتش را شعله ور کند، ایران ۵ هزار کیلومتر دورتر، در خلیج فارس پاسخ می‌دهد؟
ایران هم پیمانان خود را رها نمی کنند، خواه در سوریه باشند و خواه در آمریکای جنوبی. این کشور ممکن نیست ونزوئلایی را فراموش کند که علیه تحریمهای آمریکا ایستاد. علاوه بر اینکه هوگو چاوز، رئیس جمهور ...
مجموع مبتلایان ۱۱۲۷۲۵ به نفر رسید/مجموع بهبودیافتگان ۸۹۴۲۸ نفر/مجموع جانباختگان ۶۷۸۳ نفر/۲۷۳۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند
مجموع مبتلایان ۱۱۲۷۲۵ به نفر رسید/مجموع بهبودیافتگان ۸۹۴۲۸ نفر/مجموع جانباختگان ۶۷۸۳ نفر/۲۷۳۵ نفر از بیماران  در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند
از دیروز تا امروز ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۹۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
مجموع مبتلایان به ۱۱۰۷۶۷ نفر رسید/ ۸۸۳۵۷ نفر بهبود یافتند / افزایش جانباختگان به ۶۷۳۳ تن/ ۲۷۱۳ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
مجموع مبتلایان به ۱۱۰۷۶۷ نفر رسید/ ۸۸۳۵۷ نفر بهبود یافتند / افزایش جانباختگان به ۶۷۳۳ تن/ ۲۷۱۳ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۴۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
سقف پرداخت نقدی به مشتریان بانک‌ها ۴۵ میلیون تومان شد
سقف پرداخت نقدی به مشتریان بانک‌ها ۴۵ میلیون تومان شد
بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به بانک‌ها سقف پرداخت وجه نقد به مشتریان را در موسسات اعتباری ۴۵ میلیون تومان تعیین کرد. /ایسنا
مجموع مبتلایان ۱۰۹۲۸۶ نفر/مجموع بهبودیافتگان ۸۷۴۲۲ نفر/مجموع جان باختگان ۶۶۸۵ نفر/ ۲۷۰۳ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
مجموع مبتلایان ۱۰۹۲۸۶  نفر/مجموع بهبودیافتگان ۸۷۴۲۲  نفر/مجموع جان باختگان  ۶۶۸۵ نفر/ ۲۷۰۳ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۶۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
احمد مازنی: گفته می‌شود ۲۷ میلیارد تومان از جیب مردم به عنوان خسارت عوامل خودسر به سفارت انگلیس پرداخت شده است
احمد مازنی: گفته می‌شود ۲۷ میلیارد تومان از جیب مردم به عنوان خسارت عوامل خودسر به سفارت انگلیس پرداخت شده است
احمد مازنی نماینده مردم تهران در تذکر شفاهی، گفت: در آذرماه سال 91 افراد خودسر سفارت بریتانیا در تهران را تسخیر کردند و چند اثر هنری متعلق به دولت انگلیس تخریب شد؛ گفته می شود پس از ترمیم آثار ...
مجموع مبتلایان: ۱۰۷۶۰۳ نفر/ بهبودیافتگان: ۸۶۱۴۳ نفر/ جانباختگان: ۶۶۴۰ نفر/۲۶۹۶ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.
مجموع مبتلایان: ۱۰۷۶۰۳ نفر/ بهبودیافتگان: ۸۶۱۴۳ نفر/ جانباختگان: ۶۶۴۰ نفر/۲۶۹۶ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.
از دیروز تا امروز ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۳۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
ستاد مدیریت کرونا در پایتخت:
روند کرونا در تهران صعودی است / وضعیت فعلی به هیچ وجه مطلوب نیست؛ بعد از ۲۳ فروردین بسیاری مردم بیماری را نادیده گرفته اند / احتمالا پروتکل‌ها در اماکنی مانند مترو غیر قابل اجراست / به نظر می‌رسد باید به سمت شرایط قرنطینه‌ای شدیدتر پیش برویم / پیشنهاد کرده‌ایم ساعت اداری شناور شود

روند کرونا در تهران صعودی است / وضعیت فعلی به هیچ وجه مطلوب نیست؛ بعد از ۲۳ فروردین بسیاری مردم بیماری را نادیده گرفته اند / احتمالا پروتکل‌ها در اماکنی مانند مترو غیر قابل اجراست / به نظر می‌رسد باید به سمت شرایط قرنطینه‌ای شدیدتر پیش برویم / پیشنهاد کرده‌ایم ساعت اداری شناور شود
معاون برنامه ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نسبت به روند افزایشی کرونا در برخی شهرها و از جمله پایتخت هشدار داد و شناور شدن ساعت کاری ادارات را خواستار شد. /انتخاب
آیا گسل مشا در آینده نزدیک، زلزله مهیب ۱۹۰ سال پیش خود را در تهران تکرار می‌کند؟ / برای این حادثه چگونه باید آماده شویم؟
آیا گسل مشا در آینده نزدیک، زلزله مهیب ۱۹۰ سال پیش خود را در تهران تکرار می‌کند؟ / برای این حادثه چگونه باید آماده شویم؟
ظاهرحسین شمالی و سید سروش انفرادی؛ محقق زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران:چنانچه در شهر تهران از پتانسیل یک سامانه هشدار سریع زمین‌لرزه بهره برده شود و همچنین تراکم و تعداد ایستگاه‌ها ...
در مورد حق کارگر و فوریت حیاتیِ رسیدگی به معیشت بازنشستگان
در مورد حق کارگر و فوریت حیاتیِ رسیدگی به معیشت بازنشستگان
غلامرضا بنی اسدی: دولت چه دولتِ دوازدهم و چه سیزدهم که از سال دیگر خواهد آمد هم باید "حقِ کارگران" را با در نظر گرفتن اولویتِ عدالت و فوریتِ حیاتیِ رسیدگی به معیشتِ بازنشستگان، در اول فهرست برنامه‌های ...
با ثبت ۱۵۲۹ مورد جدید ابتلا به کرونا مجموع مبتلایان در کشور به ۱۰۶۲۲۰ نفر رسید / افزایش جانباختگان به ۶۵۸۹ تن
با ثبت ۱۵۲۹ مورد جدید ابتلا به کرونا مجموع مبتلایان در کشور به ۱۰۶۲۲۰ نفر رسید / افزایش جانباختگان به ۶۵۸۹ تن
از دیروز تا امروز ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۵۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
وزارت بهداشت: ثبت ۱۵۵۶ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته / مجموع جانباختگان به ۶۵۴۱ نفر رسید
وزارت بهداشت: ثبت ۱۵۵۶ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته / مجموع جانباختگان به ۶۵۴۱ نفر رسید
از دیروز تا امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۵۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
۱۴۸۵ مبتلا و ۶۸ فوتی جدید کرونا در کشور / مجموع جانباختگان به ۶۴۸۶ نفر رسید
۱۴۸۵ مبتلا و ۶۸ فوتی جدید کرونا در کشور / مجموع جانباختگان به ۶۴۸۶ نفر رسید
از دیروز تا امروز( ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
شمار مبتلایان کرونا در ایران از مرز ۱۰۰ هزار تن گذشت / مجموع جانباختگان ۶۴۱۸ نفر / بهبودیافتگان ۸۱۵۸۷ نفر / ۲۷۳۵ تن در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
شمار مبتلایان کرونا در ایران از مرز ۱۰۰ هزار تن گذشت / مجموع جانباختگان ۶۴۱۸ نفر / بهبودیافتگان ۸۱۵۸۷ نفر / ۲۷۳۵ تن در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۶۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
حریرچی: شرایط در مناطق سفید، «عادی» نیست
حریرچی: شرایط در مناطق سفید، «عادی» نیست
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی از مناطق کشور براساس سیر نزولی شمار مبتلایان به کرونا به مرحله سفید و کم خطربودن رسیدند اما این به معنای عادی بودن شرایط در این مناطق نیست./انتخاب
مجموع مبتلایان به ۹۹۹۷۰ نفر رسید/ مجموع بهبودیافتگان به ۸۰۴۷۵ نفر رسید/ جانباختگان به ۶۳۴۰ تن افزایش یافتند/ ۲۶۸۵ نفر در وضعیت شدید این بیماری هستند
مجموع مبتلایان به ۹۹۹۷۰ نفر رسید/ مجموع بهبودیافتگان به ۸۰۴۷۵  نفر رسید/ جانباختگان به ۶۳۴۰ تن افزایش یافتند/ ۲۶۸۵ نفر در وضعیت شدید این بیماری هستند
از دیروز تا امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۳۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
ستاد کل نیرو‌های مسلح: اتمام دوره احتیاط سربازان گروه پزشکی / واریز حقوق ۲.۵ تا ۴.۵ میلیون تومانی
ستاد کل نیرو‌های مسلح: اتمام دوره احتیاط سربازان گروه پزشکی / واریز حقوق ۲.۵ تا ۴.۵ میلیون تومانی
رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح از اتمام دوره احتیاط سربازان گروه پزشکی و پیراپزشکی و ترخیص آنها در 20 اردیبهشت خبر داد./فارس
لیست محصولات ژل ضدعفونی کننده دست غیرمجاز اعلام شد
روابط عمومی سازمان غذا و داروی اصفهان لیست محصولات ژل دست ضدعفونی که مجوز سازمان غذا و دارو را ندارند اعلام کرد.
آخرین مهلت ویرایش اطلاعات دارندگان سهام عدالت / از فردا، فقط یک بار می توان اطلاعات را در سامانه وارد کرد
آخرین مهلت ویرایش اطلاعات دارندگان سهام عدالت / از فردا، فقط یک بار می توان اطلاعات را در سامانه وارد کرد
رئیس سازمان خصوصی سازی از مهلت ویرایش اطلاعات فقط برای آن دسته از سهامداران سهام عدالت که تا ساعت ۲۴ روز گذشته از طریق سامانه اقدام به آزادسازی کرده اند، خبر داد./پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)،
مجموع مبتلایان به ۹۸۶۴۷ نفر رسید/ ۷۹۳۹۷ نفر بهبود یافتند/تعداد جانباختگان به ۶۲۷۷ نفر افزایش یافت/ ۷۹۳۹۷ نفر بهبود یافتند/ ۲۶۷۶ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
مجموع مبتلایان به ۹۸۶۴۷ نفر رسید/  ۷۹۳۹۷ نفر بهبود یافتند/تعداد جانباختگان به ۶۲۷۷ نفر افزایش یافت/ ۷۹۳۹۷ نفر بهبود یافتند/ ۲۶۷۶ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
بی‌اعتباری مدرک تحصیلی منتخب تفرش برای اعضای شورای نگهبان محرز شد
بی‌اعتباری مدرک تحصیلی منتخب تفرش برای اعضای شورای نگهبان محرز شد
هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان با انتشار مطلبی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی گزارشی از جلسه شورای نگهبان درباره بررسی گزارش‌هایی پیرامون مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب مردم تفرش در ...
مجموع مبتلایان به ۹۷۴۲۴ نفر رسید/مجموع بهبودیافتگان به ۷۸۴۲۲ نفر رسید/مجموع جانباختگان به ۶۲۰۳ نفر رسید/ ۲۶۹۰ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
مجموع مبتلایان به ۹۷۴۲۴ نفر رسید/مجموع بهبودیافتگان به ۷۸۴۲۲ نفر رسید/مجموع جانباختگان به ۶۲۰۳ نفر رسید/ ۲۶۹۰ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
مصوبه مجلس: «عدم التزام عملی کاندیداها به اسلام» فقط با حکم دادگاه قابل اثبات است
مصوبه مجلس: «عدم التزام عملی کاندیداها به اسلام» فقط با حکم دادگاه قابل اثبات است
نمایندگان مجلس تصویب کردند که عدم التزام عملی کاندیداهای انتخابات به اسلام با حکم دادگاه صالحه به اثبات می‌رسد. /انتخاب
افزایش مبتلایان به ۹۶۴۴۸ نفر/ بهبود ی ها ۷۷۳۵۰ نفر/مجموع جانباختگان به ۶۱۵۶ نفر رسید/ ۲۷۸۷ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
افزایش مبتلایان به ۹۶۴۴۸ نفر/ بهبود ی ها ۷۷۳۵۰ نفر/مجموع جانباختگان به ۶۱۵۶ نفر رسید/  ۲۷۸۷ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
از دیروز تا امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۸۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.
ادامه اخبار ویژه
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پایگاه های دیگر
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما:09125391656 ::  پیوندها ::  نسخه موبایل:09124030118 ::  RSS ::  نسخه تلکس
© اندیشه ها1389
طراحی و اجرا: خبرافزار
  خبر فوری: نجات مردم از آشفتگی مراکز تعویض پلاک