سايت خبري تحليلي انديشه ها : افزايش هزينه ها و بداخلاقي نتيجه نبود احزاب در انتخابات
جمعه، 29 اسفند 1399 - 05:11 کد خبر:95447
سايت خبري تحليلي انديشه ها:

 


افزايش هزينه ها و بداخلاقي نتيجه نبود احزاب در انتخابات

خرم آباد - ايرنا - بداخلاقي هاي سياسي، اخلاقي، مالي و حقوقي در انتخابات ريشه هاي متفاوتي دارد كه شايد خروج برخي نامزدها و طرفداران آنان از مرزهاي اخلاقي و هزينه هاي سرسام آور به عنوان مهمترين آسيب انتخابات، نتيجه فقدان كاركردي احزاب در اين رويداد سياسي باشد.

به گزارش ايرنا، ميزگرد احزاب، مردم و انتخابات با حضور برخي از فعالان سياسي لرستان با محوريت نقش مردم و احزاب در تقويت يا تضعيف انتخابات و بداخلاقي هاي سياسي برگزار و در آن از خلا كاركردي احزاب در كشور انتقاد شد.

شركت كنندگان در اين ميزگرد با تاكيد بر تقويت احزاب در كشور خواستار حضور جدي مردم در انتخابات دوم اسفندماه شده و اظهار داشتند:‌ در نظام حزبي تعداد نامزدهاي انتخاباتي كاهش مي يابد و نامزدها تنها از طريق حزب معرفي مي شوند كه اين معناي كاهش هزينه هاي تبليغاتي و انتخاباتي و البته افزايش قدرت تشخيص مردم مي شود.

به اعتقاد شركت كنندگان در اين ميزگرد احزاب سياسي مردم را به سوي صندوق هاي راي هدايت و شهروندان بي تفاوت را به افرادي فعال تبديل كرده و از طريق آگاهي دهي، فرهنگ سياسي مشاركتي را در جامعه توسعه مي دهند.

همچنين نقش مردم در انتخابات، افزايش مقبوليت نظام و تقويت امنيت ملي نيز از ديگر نكات مورد تاكيد در اين ميزگرد بود و البته شركت كنندگان خواستار برگزاري ميزگردهاي مشابه در رسانه ملي شدند.

شركت كنندگان در اين ميزگرد همچنين اظهار داشتند: بداخلاقي هاي سياسي، اخلاقي و حقوقي در انتخابات ريشه هاي متفاوتي دارد كه شايد خروج برخي نامزدها و طرفداران آنها از مرزهاي اخلاقي مهمترين آسيب انتخابات باشد.

در اين ميزگرد كرم ملك آسا رييس خانه احزاب، حميد رشيدي دبير حزب اعتدال و توسعه لرستان، غلامرضا عسكريان  دبير جبهه پايداري، حميدرضا درويش پور عضو شوراي اجرايي خانه احزاب و دبير حزب اراده ملت، محمدرضا فضل اللهي عضو شوراي اجرايي خانه احزاب و عضو حزب موتلفه حضور داشتند.

كاهش هزينه انتخابات با احزاب " خوب" 

رييس خانه احزاب لرستان در اين ميزگرد گفت: احزاب دولتي يا مردمي هستند كه در بسياري از موارد قبل از انتخابات فعال مي شوند كه در اين ميان احزاب دولتي نمي توانند نقش مردمي را ايفا كرده و همچون باد بهاري مي آيند و مي روند.

ملك آسا با بيان اينكه احزاب "خوب" هزينه انتخابات را كاهش مي دهند تصريح كرد: احزاب مي توانند با معرفي كانديداي اصلح به مردم تاثير بسزايي در روند انتخابات داشته باشند كه اين مهم بيشتر توسط احزاب مردمي محقق خواهد شد اما ما همچنان به احزاب دولتي تكيه كرده ايم.

وي با اشاره به ناكارآمدي حزب هايي همچون رستاخيز و كارگزاران گفت: حزب هايي همچون اعتدال و توسعه كه از دل قدرت بيرون آمده موسمي  هستند و با رفتن دولت يا حكومت نيز مي روند.

وي با انتقاد از اينكه بستر برپايي ميتينگ ها براي احزاب وجود ندارد بيان كرد: احزاب بايد نه از دل دولت بلكه از دل مردم ايجاد شوند و در صورتي موفق خواهند بود كه از پايين به بالا شكل بگيرند.

 



جريان هاي سياسي بال پرواز كشور و عامل  افزايش مشاركت مردم 

رييس خانه احزاب لرستان با بيان اينكه دغدغه مشتركي در مورد فلسفه احزاب داريم گفت:‌ جريان هاي سياسي بال پرواز كشور به سمت توسعه و پيشرفت هستند كه در نبود آنها بي اعتمادي ايجاد مي شود بنابراين بايد دقت داشت همانطور كه يك پرنده نمي تواند با يك بال پرواز كند توسعه كشور نيز بدون توجه به همه احزاب فعال محقق نمي شود.

ملك آسا اعمال سليقه در كشور را عامل عدم توسعه احزاب دانست و افزود: متاسفانه اين اعمال سليقه در رده هاي پايين است و چنانچه احزاب مدعي و مقتدري داشتيم برخي مشكلات و حتي اعتراض هاي مدني شكل نمي گرفت.

احزاب، دولت هاي در سايه و ناظر بر دولت رقيب

وي در خصوص فوايد انتخاباتي احزاب اظهار داشت: يكي از نتايج مثبت حزب تربيت افراد مطابق با سياست هاي تعريف شده مي باشد و از طرفي با توجه به اينكه همه افراد تخصص لازم و كافي را در زمينه هاي حكومتي ندارند ، احزاب با ارائه مشورت همچون يك ستاد پشتيباني براي افراد منتخب عمل مي كنند.

وي ادامه داد: در يك نظام حزبي پس از پيروزي يك حزب در انتخابات، احزاب رقيب با تشكيل دولت در سايه و نگاه ذره بينانه به دنبال نظارت دقيق بر حزب حاكم هستند كه اين روند موجب دقت فراوان حاكمان در اجراي وظايف مي شود .

وي با بيان اينكه پيروزي انتخاباتي احزاب در نظام حزبي باعث ثبات سياسي و مانع هرج و مرج مي شود تصريح كرد: با تخصص محوري و پشتيباني اطلاعاتي از اعضاي حزب، از هزينه هاي اضافي در رقابت هاي انتخاباتي جلوگيري خواهد شد.

گسترش نظام حزبي و كاهش مشاركت عمومي در جامعه

رييس خانه احزاب اضافه كرد: قدرت طلبي شاه بيت و محور اصلي تشكيل حزب به شمار مي آيد و از نظر تفكر اسلامي بزرگترين نقطه ضعف يك حزب، حركت در مسير قدرت طلبي است.

ملك آسا با اشاره به شكل گيري مسابقه كسب قدرت ميان اعضاي حزب ادامه داد: در نظام انتخاباتي حزبي كه قرار است فردي توسط حزب انتخاب و به عنوان داوطلب معرفي شود امكان دارد بر مبناي رابطه و نه لياقت و توانمندي ها گلچين شود.

وي چرخش قدرت را حاصل اين نوع رفتار دانست و گفت:‌ اين امر به معناي در حاشيه ماندن مردم به عنوان مبناي حكومت دموكراسي است يعني گسترش نظام حزبي در جامعه مشاركت عمومي را كاهش مي دهد و موجب بي تفاوتي مردم نسبت به امور سياسي از جمله انتخابات مي شود.

وي اضافه كرد: اگر احزاب قوي و پاسخگويي داشته باشيم دولتي كه با انتخابات روي كار مي آيد د صورتي كه بخواهد اقدامي مخالف ميل عموم يا حكومت انجام دهد با واكنش احزاب مواجه مي شود و اين در حاليست كه هيچ دولتي در كشور " يقه بگير" نداشته است.

ياس و بي اعتمادي مردم، تهديد نظام است

وي با اشاره به نقش بي بديل مردم در انتخابات افزود:‌هرجا مردم دچار ياس شده اند ما احساس خطر كرده ايم و زماني كه حضور مقتدرانه داشته اند همچون حضور ميليوني در تشييع شهيد حاج قاسم سليماني، باعث قوت نظام، امنيت ملي و جامعه مدني شده اند.

وي بي اعتمادي ميان مردم و نظام را يك آسيب دانست و ادامه داد:‌احزاب، جريان هاي سياسي و دولتمردان نبايد اجازه دهند تبيعض ايجاد شوند و به سردادن شعار اكتفا نكند چراكه مادامي حق مردم و جريان هاي سياسي با عدالت تحقق نيابد به نتيجه مطلوب نخواهيم رسيد.

مشاركت مردمي و تاثير آن بر استقلال كشور و اولويت بندي سياست گذاري هاي دولت

رييس خانه احزاب لرستان توضيح داد: امنيت ملي متضمن و مستلزم وجود رابطه متناسب و متوازن بين ميزان كارآمدي نظام و مطالبات مردم است كه رضايتمندي آنان را توليد و تامين مي كند كه يكي از نهادهاي سياسي تعيين كننده در تامين امنيت ملي نظام هاي مردم سالار از جمله جمهوري اسلامي ايران به عنوان مردم سالاري ديني، انتخابات است.

ملك آسا تاكيد كرد: مردم با شركت در انتخابات اجازه هرگونه دخالت دشمن در سرنوشت كشور را مي گيرند بنابراين بايد تلاش كنيم در انتخابات پيش رو با حضو حداكثري خود الگو بودن كشور در جهان را ادامه دهيم.

وي گفت: تنها مشاركت مردم باعث تاثيرگذاري نمي شود بلكه در كنار آن عدم مشاركت سياسي دسته جمعي نيز تاثيرگذاري جدي بر سياست هاي دولت يا مجلس خواهد گذاشت بنابراين شهروندان، مشاركت را يك هنجار و جزيي از مسووليت هاي شهروندي خود مي دانند.

وي تصريح كرد: آگاهي بخشي و بصيرت افزايي مردم نقش موثري در افزايش مشاركت عمومي براي انتخابات دارد چراكه اگر شهروندان درك صحيحي از موقعيت و جايگاه كشور و استان داشته باشند به حساسي انتخابات نسبت به پيشبرد اهداف كشور واقف مي شوند  و حضور پررنگي در عرصه خواهند داشت.

افول تربيت سياسي با بداخلاقي هاي انتخاباتي

رييس خانه احزاب لرستان بداخلاقي هاي انتخاباتي را در سه آيتم ناظظران و مجريان، كانديداها و هواداران دسته بندي كرد و گفت: هرجا ارزش و اخلاق ناديده گرفته شود تبديل به بداخلاقي خواهد شد و در جمع سياسي نيز  با بي اخلاقي موفق نخواهيم شد.

ملك آسا افزود: متاسفانه ترويج تهمت و فراكني به يك پديده تبديل شده  و برخي گمان مي كنند اگر ديگران را تخريب  و محكوم نكنند موفق نمي شوند  و به عبارتي براي موفقيت در انتخابات ارزش ها را زيرپا له مي كنند.

وي ادامه داد: اين گستاخي سياسي مي تواند يك شهروند دين مدار را به نحوي تغيير دهد كه براي رسيدن به قدرت از هر وسيله اي استفاده كند  كه در اين شرايط موج اتهام، دروغ پرداري، شايعه افكني و سياه نمايي نمايان مي شود .

بداخلاقي و خروج  از مرزهاي اخلاق،‌ مهمترين آسيب انتخابات

وي تصريح كرد: تهمت و تخريب بيشترين آسيب را به نامزدها و فضاي انتخاباتي وارد مي كند  و موجب سلب اعتماد مردم نسبت به مسوولان و نظام مي شود كه نتيجه آن حضور كمرنگ پاي صندوق هاي راي است.

وي ايجاد فضاي سالم و به دور از تشنج را لازمه انتخابات سالم دانست و گفت: همبستگي، رعايت احترام متقابل و دوري از حرمت شكني از اصول مهم برگزاري انخابات اخلاقي به شمار مي رود كه همگان بايد آن را رعايت كنند بنابراين نامزدها بايد پيش از هر امري، اهداف و برنامه هاي خود را براي مردم تبيين كرده و از تخريب رقيبان پرهيز نمايند.

ملك آسا خريد و فروش راي را بداخلاقي انتخاباتي برشمرد و اظهار داشت: خريد و فروش راي از مهمترين بداخلاقي هاي سياسي است كه جامعه را درگير مي كند و تبعات اجتماعي مختلفي نيز دارد.

 



انتخاب كانديدا توسط حزب و ضرورت پاسخگويي بعد از موفقيت در انتخابات

دبير جبهه پايداري لرستان نيز در اين ميزگرد گفت: احزاب به معناي واقعي حزب در كشور ما فعال نيستند و بيشتر، جريان ها با هم رقابت مي كنند به اين معنا كه يك دسته احزابي كه تفكر آنها به هم نزديك است با هم فعاليت مي كنند اما اگر هم حضور نداشته باشند تفاوتي در نتيجه، حاصل نمي شود.

غلامرضا عسكريان افزود: يك حزب چندسال براي پرورش يك نيرو تلاش و آن فرد را براي انتخابات معرفي مي كند بنابراين شخص از فيلترهاي حزب عبور كرده و در صورت پيروزي در انتخابات موظف به پاسخگويي به حزب است اما اين امر در ايران روند معكوس دارد.

وي ادامه داد: احزاب در ايران وجود دارند اما به دليل نقص كاركردي نمي توانند فردي را معرفي كنند بنابراين منتظر مي مانند تا كانديداها مشخص شوند و در نهايت با انتخاب نامزدي كه تاحدودي به گرايش هاي حزب نزديك است از او مي خواهند كه خود را وابسته به حزب مورد نظر معرفي كند كه البته چنين فردي چون وابستگي حزبي ندارد پس از ورود به مجلس پاسخگوي حزب نيست.

وي ادامه داد: در نتيجه اين فرايند كنترلي بر فرد پيروز وجود ندارد و البته زماني هم كه دولت بر اين مبنا انتخاب شود همين مشكل نيز وجود خواهد داشت و به طور مثال ۴۸ درصدي كه راي آنها رييس جمهور منتخب نبوده نقشي در كشور ندارند چراكه احزاب فاقد نقش هستند.

دبير جبهه پايداري لرستان تاكيد كرد: اگر سهم هر حزب در كرسي هاي مجلس شوراي اسلامي مشخص شود اين امر در راي اعتماد به وزرا هم لحاظ خواهد شد و نتيجه آن مشاركت حداكثري در انتخابات دولت و مجلس است كه متاسفانه اين روند در كشور ما وجود ندارد.

انتخاب كانديدا توسط احزاب و كاهش هزينه ها

عسكريان در خصوص حسن فعاليت احزاب در انتخابات تصريح كرد:‌ تهران ۳۰ كانديداتوري دارد اما هزينه هاي معرفي افراد در آن به اندازه خرج يك كانديدا در شهرستان نيست چراكه آنها  بر اساس ليست انتخاب مي كنند.

وي ادامه داد: به دليل نبود كاركرد حزبي انتخابات، فردي كه قصد ورود به مجلس را دارد تا ۲ سال قبل از انتخابات براي تبليغات و جلب آراي مردمي تلاش و هزينه مي كند  و زماني كه افراد يا احزاب ۲ هفته قبل انتخابات از او مي خواهند به نفع ديگري كنار رود به هيچ عنوان قبول نخواهد كرد.

وي با بيان اينكه ۱۳۸ حزب داريم اظهار داشت:  حتي ۱۰ كانديداي مخصوص حزب نداريم در حاليكه انتخاب كانديدا توسط احزاب باعث كاهش هزينه هاي مالي، افزايش پاسخگويي و مطالبه گري مي شود.

قانون شرايط داوطلب نمايندگي مجلس نيازمند تغيير است

دبير جبهه پايداري لرستان اشاره كرد: تعداد بالاي داوطلبان ورود به مجلس به قانون انتخابات برمي گردد چراكه آيتم هاي چندان تخصصي و كاربردي ندارد و به همين دليل عده زيادي داوطلب مي شوند كه نام نويسي  ورسيدگي به صلاحيت اين افراد زمان و هزينه بر است.

عسكريان توضيح داد: همانطور كه آيتم هاي خاصي براي يك مدير مدرسه داريم ولي براي وارد شدن به مجلس اين آيتم ها وجود ندارد و هر فردي با حداقل هايي ممكن مي تواند ثبت كرده و در نهايت تعجب و به دور از انتظار، راهي بهارستان شود.

وي تاكيد كرد: شاخص هايي همچون سواد مجلس، سواد صحبت، توانايي جذب و اغناي مردم  بايد در كنار آيتم هاي فعلي تعريف و اجباري شود و همانند انتخابات رياست جمهوري كه رجال سياسي را مي پذيرند بايد شرايط خاصي همچون فعاليت حزبي و سياسي تعريف شود.

احزاب سياهي لشكر

وي در خصوص نحوه تبليغات مجلس در نبود احزاب ادامه داد: همه از تبليغات پاك صحبت مي كنيم اما در عمل زير خط جهان سوم هستيم و مانند كشورهايي همچون پاكستان و افغانستان كارناوال راه انداخته و عكس الصاق مي كنيم كه اين رفتار هزينه دارد چراكه حزب نداريم.

دبير جبهه پايداري لرستان گفت: اگر احزاب قوي در كشور وجود داشته باشند مردم نيز كانديداي آن حزب را مي پذيرند و از ريخت و پاش هاي تبليغاتي جلوگيري مي شود اما متاسفانه در ايران دعوا بر سر يك يا ۲ حزب است و مابقي سياهي لشكر هستند.

عسكريان تصريح كرد: احزاب بايد براي ورود به جامعه حرف داشته باشند و گفتمان ايجاد كنند تا منجر به انتخاب راحت تر مردم شود و البته آن دسته معدوي كه گفتمان دارند در برخي مواقع مورد بداخلاقي واقع مي شوند و افراد حزب هاي مقابل براي جذب آراي مردمي به گفتمان هاي ايجاد شده فحش مي دهند.

وي توضيح داد: اگر حزب گفتمان داشته باشد دشمن پيدا مي كند كه اين تقابل نشان مي دهد حزب داراي گفتمان در حال قدرت گيري است .

وي همچنين  اضافه كرد: مصونيت افراد به واسطه وابستگي به احزاب كمتر شده و چنانچه فرد يا نزديكان وي كمترين خطايي داشته باشند توسط مخالفانش و در فضاي مجازي به شدت عليه او ضد تبليغ مي شود.

بداخلاقي انتخاباتي، از جواب با بلندگو تا سكوت در برابر قانون

دبيرجبهه پايداري لرستان در خصوص بداخلاقي هاي انتخاباتي نيز گفت: جلوگيري از بداخلاقي هاي انتخاباتي ضعيف است و بسياري از كانديداها به طرفداران خود اجازه هركاري را مي دهند  و در حاليكه قانون تبليغات رسمي و قانوني يك هفته است اما همه نامزدهاي " خوب و بد" تبليغات خلاف قانون هم دارند و در مقابل اين امر سكوت مي كنند.

عسكريان با بيان اينكه شوراي نگهبان بايد شفاف سازي كرده و دليل  رد صلاحيت ها را اعلام كند ادامه داد: دوستداران انقلاب بي سرو صدا هستند، افراد سالم نيز كمتر حرف مي زنند  و  افرادي كه "هوچي گري" مي كنند در تلاش براي سواستفاده هستند.

وي افزود: اگر بتوانيم حرف مخالف را بشنويم مسايل حل مي شود اما به جاي حركت به سمت اشتراكات، دور از يكديگر ايستاده و با بلندگو به هم جواب مي دهيم كه نتيجه آن عدن رفع اختلاف گذشته و ايجاد اختلاف جديد است.

وي با بيان اينكه فعاليت حزب منجر به كاهش بداخلاقي مي شود گفت: چون كانديداها و هوادارن آها از حزب و شناخته شده هستند بنابراين سعي كرده با ئرهيز از تخريب رقيب، رفتار خود را كنترل و كمتر بداخلاقي كنند.

نبود احزاب و فقدان پاسخگويي

عضو شوراي اجرايي خانه احزاب و دبير حزب اراده ملت لرستان نيز گفت: اگر احزاب قدرتمند وجود نداشته باشند هيچ پاسخگويي بعد از انتخابات نيز وجود ندارد و چنانچه دولت يا نماينده منتخب كارايي  نداشته باشد حزبي نمي تواند ان را مجبور به پاسخگويي كند.

حميدرضا درويش پور افزود: برخي احزاب در زمان انتخابات ريسات جمهوري تشكيل مي شوند، از دل دولت بيرون مي آيند و بعد به قدرت مي رسند كه اينها به عنوان احزاب وابسته به قدرت مطالبه گر نيستند و در اين شرايط وزرا اعتقادي به حزب ندارند و دولت در پايان كار تنها مي مانند.

وي ادامه داد: به دليل اينكه مسوولان نمي خواهند ، احزاب  توانمند و قدرتمند نداريم كه در آسيب شناسي اين روند، دولت پاسخگوي حزب نمي شود.

وي تصريح كرد انتخابات مجلس يازدهم لرستان در ۸۰ درصد شهرستان ها فردي براي معرفي نداريم  و حتي يك نفر كه اعلام كرده باشد اصلاح طلب است وجود ندارد.

عضو شوراي اجرايي خانه احزاب و دبير حزب اراده ملت لرستان با بيان اينكه تقويت احزاب در گرو توجه دولت است گفت:  نتيجه پاسخگويي دولت مي باشد و حزبي نمي تواند در بزنگاه از پاسخگويي فرار كند و بگويد دولت به ما وابستگي ندارد.



مردم در انتخابات به چه مواردي دقت كنند؟

درويش پور گفت: نخستين نكته كه بايد مرود توجه مردم باشد عملكرد نظام و دولت است به اين معنا كه مردم بايد ببينند دولتي كه چهار سال كار كرده تعهدات خود را به جا آورده و برنامه هايش محقق شده است؟

وي با تاكيد بر اينكه بررسي كمك هاي اطرافيان به دولت براي تحقق شعارها و پاسخگويي دولت  حائز اهميت مي باشد ادامه داد: مردم ببينند عملكرد نمايندگان ادوار كه دوباره يا چند باره ثبت نام كرده اند چيست؟ آيا قول آنها با عملشان مطابقت داشته است؟

وي افزود: بايد توجه داشت آيا احزاب قدرتمند بوده و چانه زني داشته و به موقع مشكلات مردم را بررسي يا برطرف كرده اند؟

عضو شوراي اجرايي خانه احزاب و دبير حزب اراده ملت لرستان تاكيد كرد: مردم بايد در زمان  انتخابات توجه كنند آيا شفاف سازي در تمامي مراحل قدرت نظام جمهوري اسلامي به درستي انجام شده؟ ملت اغنا شده و شفاف سازي را پذيرفته اند؟

درويش پور گفت: آيا زمينه حضور تمام سلايق و گروه هاي سياسي در انتخابات مهيا شده و احزاب نيرويي در انتخابات دارند تا گفتمان خود را در منظر عموم قرار دهند؟

اصلاح طلبان عليرغم نبود كانديدا رغبت انتخاباتي دارند

عضو شوراي اجرايي خانه احزاب و دبير حزب اراده ملت لرستان با بيان اينكه براي گستردگي حضور مردم بايد اين موارد رعايت و بررسي شوند تصريح كرد:‌  با اعلام صلاحيت هاي كنوني،  در۹۰ درصد شهرستان ها اصلاح طلب تمام عيار نداريم  اما حضور در انتخابات براي تقويت نظام و حاكميت را جز وظايف خود مي دانيم.

درويش پور گفت: در تمامي انتخابات رشادت كرده ايم و امروز نيز باوجود اينكه آيتمي براي معرفي نداريم اما رغبت انتخاباتي داريم.

صدا وسيماي يك طرفه درمانگر بداخلاقي انتخاباتي نيست

وي در خصوص بداخلاقي هاي انتخاباتي اظهار داشت: صدا و سيما مي تواند جلوي بداخلاقي هاي انتخاباتي را بگيرد حتي اوايل افنقلاب مخالفان هم در تلويزيون دعوت شده و شفاف حرف مي زدند اما صدا و سيماي فعلي يك طرفه است.

وي ادامه داد: اگر تمامي سلايق  و گروهها مي توانستند در رسانه ملي ديده شده و ديدگاههاي خود را بيان كنند از بداخلاقي هاي انتخاباتي كاسته مي شد.

عضو شوراي اجرايي خانه احزاب و دبير حزب اراده ملت لرستان گفت: نبود احزاب توانمند يكي از معضلات است كه موجب عدم شفاف سازي مي شود و هركه بر طبل خود مي كوبد.

درويش پور تصريح كرد: يك داوطلب كه دقيقه ۹۰ تاييد صلاحيت مي شود با داوطلبي كه از قبل كاروانال داشته و شام و نهار تبليغاتي داده متفاوت است كه اين نوعي بداخلاقي محسوب مي شود و نظارتي بر آن وجود ندارد.

وي كاروان هاي تبليغاتي و نمايش قدرت را از بداخلاقي هاي انتخابات دانست و گفت:‌ در زمان شمارش آرا نيز اگر تمامي طيف هاي اجرايي، نظارت و بازرسي حضور داشته باشند شائبه اي در اعلام نتايج ايجاد نخواهد شد و بداخلاقي هاي بعد از شمارش آرا نيز كم مي شود.

حل مساله تحزب منجر به حل مشكلات سياسي مي شود

عضو حزب موتلفه اسلامي و شوراي اجرايي خانه احزاب نيز گفت: مساله تحزب در جامعه حل نشده چراكه در صورت تحقق اين مهم مشكلات سياسي نيز حل خواهد شد.

محمدرضا فضل اللهي با بيان اينكه جامعه ما مردمي و راي مردم نيازمند تحزب است اظهار داشت:‌ در حاليكه خانه احزاب جايگاه و نقش واقعي خود را ندارد عدم انجام تعهدات افراد پيروز انتخابات موجب نارضايتي همه مي شود.

وي با بيان اينكه مردم عليرغم اعتراض به فساد مديريتي و سيستم اجرايي غلط  اما نظام را قبول دارند اظهار داشت: يكي از مباحث جدي دموكراسي نقش احزاب است و زماني اثرگذاري دارد كه از حالت فردي خارج شده وحزب و گروه بتواند نگرش و تفكرات خود را به جامعه منتقل كند.

وي ادامه داد: احزاب نمي توانند كاري را به صورت انفرادي انجام دهند و بر خلاف ديدگاههاي غربي كه معتقدند احزاب و گروه هاي سياسي براي كسب قدرت هستند (شايد در نظام ما، بخشي به اين شكل باشد) اما در نظام اسلامي، حزب بايد بر اساس توانمندي و تاثيرگذاريش بتواند نخبگان و فرهيختگان را وارد ميدان كند تا مشاركت و توجه مردم معطوف  به حزب شود.

توسعه احزاب بر مبناي اهداف ترسيم شده محقق نشد

عضو حزب موتلفه اسلامي و شوراي اجرايي خانه احزاب تصريح كرد:‌ در اين شرايط حزب بر مردم  تاثيرگذار بوده و مردم تصميم مي گيرند چطور مسوولان را انتخاب كنند.

فضل اللهي گفت: در كشور ما احزاب نتوانسته اند به شكل و هدف واقعي خود توسعه داشته باشند و نقش خود را ميان مردم تقويت كنند  كه شايد شرايط تغيير در دولت ها باعث اين امر شده اما در وضعيت كنوني، احزاب مي توانند خود را به هم نزديك كرده و به ذهنيات مشترك برسند.

وي افزود: اما با همين تاثيرگذاري كم مي توانيم در مشاركت مردم تاثيرداشته باشم و با همدلي، وحدت، ودر چارچوب نظام اسلامي و ولايت فقيه به نتيجه برسيم كه نتيجه اين روند افزايش مشاركت مردمي جهت تثبيت نظام است.

وي با بيان اينكه حزب موتلفه اسلامي نسبت به ساير احزاب تا حدودي در معرفي كانديداها موفق بوده اظهار داشت: افزايش مشروعيت انقلاب و نظام اسلامي نتيجه مشاركت بيشتر مردم در انتخابات است.

عضو حزب موتلفه اسلامي و شوراي اجرايي خانه احزاب تصريح كرد: هر حزبي كه جايگاه مردمي آن تقويت شده اثرگذاري بيشتري داشته و در مقابل، برخي احزاب فقط اسم هستند و شايد بيشتر از يك نفر نباشند.



افراد پيروز انتخابات از ظرفيت رقبا استفاده كنند

فضل اللهي همچنين گفت: مردم و كانديداها مي توانن مسبب بداخلاقي باشند اما در نهايت بايد به نظر و تفكر مخالف گوش كرد و احترام گذاشت.

وي ادامه داد: بعد از انتخابات افرادي كه موفق به كسب راي مردم نشده اند به پيروز ميدان تبريك بگيوند و در مقابل نيز برنده هاي انتخاباتي از ظرفيت رقيبان خود براي تحقق شعارها و خدمت به مردم استفاده كنند تا بي اعتمادي ايجاد نشود.

وي تاكيد كرد: همچنين بايد پذيرفت فرد پيروز بر اساس راي و سليقه مردم انتخاب شده، به برنامه هايش احترام بگذاريم و از توانمندهاي خود براي تحقق اهداف وي دريغ نكنيم.

تاثير منفي فعاليت حزبي بر فرزندان

دبير حزب اعتدال و توسعه لرستان نيز در اين ميزگرد گفت:‌ ورود به احزاب باعث نقطه ضعف در زندگي شخصي افراد مي شود و حتي بر استخدام فرزندان نيز تاثير مي گذارد  و حتي به دليل اينكه پدر يا مادر عضو فلان حزب هستند شرايط ارتقا براي فرزند آنها مهيا نمي شود.

حميد رشيدي با تاكيد بر اصلاح اين نوع ديدگاه افزود: احزاب دولتي يا مردمي هستند اما حزبي كه خواستار ماندگاري است بايد روند از پايين به بالا را طي كند و از مردم شروع شود چراكه احزابي كه با دولت مي آيند در پايان دولت نيز حذف مي شوند.

وي با انتقاد از تعدد كانديداهاي ورود به مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: ۱۰۲ نفر براي كسب ۲ كرسي نمايندگي خرم آباد و چگني نام نويسي كرده اند كه رسيدگي به امور اين افراد هزينه بر است اين به معناي ايراد ساختاري مي  باشد كه بايد برطرف شود چراكه وقتي اين افراد در هيات هاي اجرايي يا نظارت رد صلاحيت مي شوند ديدگاه منفي پيدا مي كنند.

نقش احزاب در انتخاب كانديدا همانند نقش شوراي نگهبان است

دبير حزب اعتدال و توسعه لرستان گفت: اگر احزاب فعال و قدرتمندي وجود داشته باشد افراد خود را گزينش كرده و بهترين آنها را به عنوان كانديدا معرفي مي كنند كه اين فراينمد همانند نقش شوراي نگهبان در انتخاب بهترين ها است.

رشيدي ادامه داد: چنانچه انتخابات حزبي برگزار شود، حزب رقيب بر حزب پيروز نظارت مي كند كه اين موجب كاهش خطا خواهد  شد.

وي با بيان اينكه رقابتي در مجلس يازدهم نمي بينيم تصريح كرد: اگر سهم احزاب از ۲۹۰ كرسي مجلس مشخص شود موجب كاهش درگيري ها و در نتيجه به نفع نظام خواهد بود  اما در شرايط كنوني جناح ها براي محكوم كردن يكديگر مسابقه مي دهند و در نهايت مردم متضرر مي شوند.

وي اضافه كرد: رفتارهاي پوپوليستي موجب شده مردم زده شوند و گمان كنند هركه مسوول يا نماينده شده دزد است و در حاليكه امسال عده اياز نمايندگان فعلي به دلايل مسايل مالي رد شده اند چرا تحويل دادگاه نمي شوند؟ و يا چه اتفاقي افتاده كه بار دوم تاييد صلاحيت شده اند؟

دبير حزب اعتدال و توسعه لرستان با بيان اينكه اين سوالات و ابهامات موجب كاهش مشاركت مردم در انتخابات مي شود افزود:‌ اگر احزاب اصولي كار مي كردند از تعدد كانديداها و هزينه هاي تبليغاتي كاسته مي شد و از طرفي چونكه احزاب برنامه مي دادند بايد اسخگو مي شدند كه اين موجب تكرار يا عدم تكرار آنان در دوره هاي بعدي مي شود.



يكدست بودن هيات اجرايي و نظارت آفت است

قهر مردم با صندوق بي معناست

رشيدي بيان كرد: بسياري قهر مردم با صندوق هاي راي را عنوان مي كنند كه اين معنايي ندارد چراكه انتخابات حق مسلم و شرعي ما است  و حداقل ترين نتيجه آن، جلوگيري از ورود افرادي است كه نبايد وارد مجلس شوند.

وي تصريح كرد: سيستم يك دست بودن هيات اجرايي و هيات نظارت يك آفت است چراكه هردوطيف بايد ناظر بر هم باشند و از طرفي قانون احزاب و انتخابات بايد اصلاح و كانديدا از طرف حزب معرفي شود.

راه اندازي بخش " ضدتبليغ" در ستادهاي انتخاباتي بدترين  بداخلاقي

دبير حزب اعتدال و توسعه لرستان گفت: بداخلاقي هاي انتخاباتي به شخصي كانديداها ارتباط دارد چراكه طرفدار هر نفر برگرفته از شخصيت او است.

رشيدي با بيان اينكه كانديداهاي سطح بالا بداخلاقي را رمز ورود به مجلس نمي دانند افزود: برخي  در جلسات تبليغاتي ساير كانديدها  حاضر شده، سوژه يابي كرده و حتي تصويربرداري مي كنند و با انتشار آن در فضاي مجازي، موجب حاشيه و حتي ريزش آراي آن كانديدا مي شوند.

وي ادامه داد: همچنين در ستادهاي انتخاباتي برخي كانديداها "بخش ضد تبليغ" راه اندازي مي شود تا افرادي را در مكان هاي عمومي و تاكسي ها با ايجاد شايعه و تخريب كانديداي رقيب موجب بدبيني مردم شده و راي رقيب را كم كنند.

رشيدي همچنين تبليغات زودرس را يك آفت دانست و تصريح كرد: اين امر براي طيف خاصي است كه چتر حمايتي بالاي سر خود دارند.