سايت خبري تحليلي انديشه ها : موسيقي توليد انبوه نيست
یکشنبه، 3 اسفند 1399 - 19:02 کد خبر:95420
سايت خبري تحليلي انديشه ها:
نادر مشايخي» با اعتقاد بر اينكه «موسيقي يك پديده دانشگاهي و توليد انبوه نيست»، در اين زمينه توضيح داد: «از هارموني فست‌فود درست كرده‌اند؛ يعني دارند سعي مي‌كنند توليد انبوه ايجاد كنند».
به گزارش «شرق» در سومين نشست بخش پژوهش «‌سي‌و‌ششمين جشنواره موسيقي فجر» كه با موضوع «سيستم‌هاي آموزش نوين موسيقي در جهان» برگزار شد، نادر مشايخي مطالبي را درباره نحوه صحيح آموزش موسيقي بيان كرد.
اين آهنگ‌ساز و رهبر اركستر درباره سن مناسب براي آموزش موسيقي به كودكان گفت: «كودك از شش، هفت‌ماهگي امكان اين را دارد كه ياد بگيرد بشنود. ابتدا كودك بايد ياد بگيرد كه موسيقي را بشنود. دقت در شنيدن از شش‌ماهگي قابل آموزش است. مسلما شكي نيست كه كودك پيش از تولد هم مي‌شنود. به نظر من كودكان ايراني فرديت‌ خود را كشف كرده‌اند و زمان خودشان را دارند».
مشايخي با اشاره به اهميت بحث آموزش، مطرح كرد: «حدود ۶۰، ۷۰ سال پيش آموزش موسيقي در ايران بسيار خوب بود. دقيقا همان چيزي بود كه بايد مي‌بود؛ يعني شاگرد به دنبال استاد مي‌رفت. همه چيز حساب‌شده بود. شاگرد از همان اول حق نداشت كه ساز را بردارد و بنوازد. از طرفي هم استاد به شاگرد ياد مي‌داد در برابر موسيقي افتادگي داشته باشد. استادان زيادي از همين نوع آموزش‌ديدن بيرون آمدند. اشتباه بزرگي كه الان در همه جاي دنيا وجود دارد اين است كه موسيقي دانشگاهي شده است. موسيقي يك پديده دانشگاهي و توليد انبوه نيست. از هارموني فست‌فود درست كرده‌اند؛ يعني دارند سعي مي‌كنند توليد انبوه ايجاد كنند. حالا ما تمام كتاب‌هاي هارموني آمريكايي را به كودكان ياد مي‌دهيم ولي اين چيزها تأثيري در ديد كودكان نسبت به موسيقي ندارد. بنابراين فقط دنبال مدرك‌گرفتن هستند».
اين هنرمند با اشاره به تحصيل خود در دانشگاه موسيقي وين گفت: «اتفاقا دانشگاه موسيقي وين يكي از جاهايي است كه اين منطق را فهميده‌ است. آنها حتي معتقدند كه دانشگاه نيستند، بلكه آكادمي هستند و فقط اسم آن را دانشگاه گذاشته‌اند، نوع تدريس آنها دانشگاهي نيست. سيستم دانشگاهي باعث مي‌شود كسي چيزي ياد نگيرد».
مشايخي كه سال‌ها رهبر اركستر بوده است، اظهار كرد: «اركستر سمفونيك يك نهاد قرن ۱۹ ميلادي است؛ يعني ما داريم سعي مي‌كنيم در دنيايي كه بسياري از مطالب آن دموكراتيك است، كار كنيم. مردم ايران گوش‌شان بيشتر به موسيقي كلاسيك ضبط‌شده عادت دارد، در صورتي كه صداي موسيقي زنده فرق مي‌كند. يك عده از موسيقي روحوضي انتقاد مي‌كنند ولي به نظرم آنها حواس‌شان خيلي جمع بوده است. حوض يك حفره خالي است و آنها روي چوب مي‌نشستند و صدايشان تقويت مي‌شده است».
او با اشاره به اينكه نقيصه سيستم آموزشي ما به فرهنگ شنيداري برمي‌گردد، ادامه داد: «لازم است كودكان توانايي اين را داشته باشند كه كيفيت صدا را درك كرده و خودشان يك جنبه عاطفي در آن كشف كنند. يك كودك بايد اين توانايي را داشته باشد. ما در موسيقي بايد از يكي از روش‌هايي كه از اواخر قرن قبل شروع شده و ما در ايران آن را به نام شناخت‌شناسي مي‌شناسيم و به درستي آن را تدريس مي‌كنند، استفاده كنيم. اين روش سعي مي‌كند يك فضاي دوجانبه به وجود آورد؛ يعني اين‌طور نيست كه شاگرد فقط بايد كاري را انجام بدهد كه استاد انجام مي‌دهد. اين روش در واقع چگونه‌شنيدن را به كودك ياد مي‌دهد».
مشايخي درباره اركستر سمفونيك تهران گفت: «مي‌خواهم اميد اين را بدهم كه اركستر سمفونيك در يك سال آينده بسيار خوب خواهد شد. شورا تمام هم و غمش اين است كه سعي كند اركستر سمفونيك اين امكان را پيدا كند كه در برابر موسيقي‌اي قرار بگيرد كه ارزشش را دارد. موسيقي‌اي كه نه‌تنها زيباست، بلكه در زندگي الهام‌بخش است؛ يعني آن مخاطبي كه بلند مي‌شود و بعد از كنسرت به بيرون مي‌رود تغييري كرده باشد. در آن صورت است كه مي‌توانيم بگوييم موسيقي آن كاري را كه بايد انجام داده است. نوازندگان اركستر سمفونيك توانايي‌هاي بالايي دارند، منتها بايد تجربه نوازندگي‌شان را بالا ببرند».
اين رهبر اركستر در پايان خاطرنشان كرد: «شونبرگ مي‌گويد معلم خوب معلمي نيست كه هر چيزي را كه مي‌داند به شاگرد ياد بدهد، بلكه معلم خوب معلمي است كه هر چيزي را كه شاگرد نمي‌داند به او ياد بدهد؛ يعني معلم خوب بايد شاگرد را بشناسد. از لحاظ رواني هر فردي ويژگي‌هايي دارد».