سايت خبري تحليلي انديشه ها : كشورهاي دنيا براي بازگشايي مدارس چه كردند؟/ روايت مواجهه كشورها با تحصيل كودكان
دوشنبه، 6 بهمن 1399 - 18:43 کد خبر:95393
بررسي‌ها در كشورهاي مختلف حاكي از اين است كه هر چند تأثير بسته شدن مدارس با توجه به دسترسي به لوازم يادگيري از راه دور، كيفيت آموزش از راه دور، حمايت و ميزان درگيري خانواده متغير است ولي تأثيرات نامطلوب بسته شدن مدارس بر كيفيت يادگيري همه دانش‌آموزان غير قابل انكار است.

سايت خبري تحليلي انديشه ها:

خبرگزاري فارس ـ گروه تعليم و تربيت: 11 ماه است كه كرونا پا به كشورمان گذاشته است و هموطنان زيادي را هم درگير كرده است و متأسفانه برخي هم چهره در نقاب خاك كشيدند و براي هميشه با زندگي وداع كردند؛ جدا از مشكلات بيماري ناشي از كرونا، زيست بوم جديدي بر كشورها از جمله كشورمان حاكم شد. به عنوان مثال مدارس به تعطيلي كشيده شد و آموزش‌ها از فضاي كلاس و مدرسه به خانه نقل مكان كرد. همان زمان گزارش يونسكو حاكي از اين بود كه مدارس 87 درصد از جمعيت دانش‌آموزي جهان كه شامل 1.5 ميليارد دانش‌آموز از 165 كشور مي‌شدند، بسته شده است.

نكته حائز اهميت اين بود كه كرونا آنچنان زندگي بشر را از ابعاد مختلف تحت تأثير قرار داده بود كه چنين اتفاقي از جنگ جهاني دوم تاكنون در سطح دنيا سابقه نداشت و اين موضوع،  جريانات نويني را در زندگي انسان‌ها راه‌ انداخته بود. 

بررسي‌هاي اوليه در ورود كرونا به كشورها حاكي از اين بود كه 90 درصد از دانش‌آموزاني كه از بسته بودن مدارس متأثر شده‌اند در كشورهاي در حال توسعه زندگي مي‌كنند كه لوازم يادگيري از راه دور به طور معمول در اين كشورها كمتر مهيا است.


* وقتي درهاي مدرسه بسته شد؟

بررسي‌ها در كشورهاي مختلف حاكي از اين است كه هر چند تأثير بسته شدن مدارس با توجه به دسترسي به لوازم يادگيري از راه دور، كيفيت آموزش از راه دور، حمايت و ميزان درگيري خانواده متغير است ولي تأثيرات نامطلوب بسته شدن مدارس بر كيفيت يادگيري همه دانش‌آموزان غير قابل انكار است.

هنوز تا نتيجه‌گيري از ميزان تأثير كرونا در آموزش زود است اما اگر به اتفاق مشابه آن يعني همه‌گيري ويروس ابولا در غرب قاره آفريقا در سال 2014 بپردازيم، مشاهده مي‌كنيم كه اين ماجرا منجر به تعطيلي 6 تا 8 ماهه مدارس شد. بر اساس مطالعه‌ برنامه توسعه سازمان ملل در سيرالئون مشخص شد كه پس از بسته شدن مدارس، نرخ ثبت‌نام دختران نوجوان 16 نقطه درصدي كاهش و ميزان ورود به بازار كار دختران در سن مدرسه 19 نقطه ‌درصدي افزايش داشته است. نكته حائز اهميت اين است كه عنوان مي‌شود از دست دادن هر سال تحصيلي معادل با از دست رفتن 7 تا 10 درصد از درآمدهاي آتي هر فرد است.

اما تأثير بسته بودن مدارس بر ترك تحصيل يكي از مخرب‌ترين تأثيرات به شمار مي‌رود و نكته مورد توجه اين است كه در حالت عادي، دانش‌آموزاني كه بيش از 10 روز از مدرسه غايب مي‌شوند، 36 درصد احتمال بيشتري براي ترك تحصيل دارند؛ تجربه قبلي بسته شدن مدارس در آمريكا به دليل بلاياي طبيعي همچون توفان كاترينا در سال 2005 و توفان ماريا در سال 2017 نشان داد كه 14 تا 20 درصد از دانش‌آموزان ديگر به مدرسه بازنگشتند.


* وضعيت مدارس در كشورها

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش شهريور ماه امسال گزارشي را تهيه كرد كه حاكي از اين بود كه از اواسط ماه ژوئن (اواخر خرداد 99 ) هشدارهاي تعطيلي مدارس در اغلب مراكز پيش‌دبستاني و مدارس ابتدايي كشورهاي اروپايي برچيده شد. از ميان كشورهاي اروپايي، چهار كشور استوني، فنلاند، ايسلند و سوئد هرگز مراكز پيش از دبستان را تعطيل نكردند و تنها دو كشور ايسلند و سوئد هرگز مدارس ابتدايي را تعطيل نكردند. به اختصار، در مراكز آموزشي چند كشور اروپايي انتشار خوشه‌اي ديده شد كه آن هم از نظر تعداد و اندازه محدود بوده است و بيشتر رويدادهايي خاص بوده‌اند.

پاسخ‌هاي دريافتي از كشورهاي اروپايي نشان مي‌دهند كه مدارس محيط‌هاي طغيان انتشار اصلي براي 19-COVID نيستند. در مطالعاتي در فرانسه و ايرلند عنوان شد كه بر اساس تعاملات و تماس‌هاي دانش‌آموزان مبتلا شواهد انتقال ثانويه ديده نشده است. در فنلاند و استراليا نيز نتايج مشابهي به دست آمده است. در استراليا از رديابي 9 دانش‌آموز مبتلا به 19-COVID در ميان 735 تماس نزديك تنها يك مورد مثبت انتشار ديده شده است. در مواردي كه 19-COVID در كودكان شناسايي شده است و تماس‌ها مورد پيگيري قرار گرفته‌اند، هيچ بزرگسالي در نتيجۀ تماس مبتلا نشده است. 

* لزوم بازگشايي مدارس

در شرايط پاندمي ويروس كرونا، كشورها براي اينكه وقفه در آموزش ايجاد نشود به سمت آموزش‌هاي مجازي و از راه دور رفتند اما ناكارآمدي آموزش‌هاي مجازي نسبت به آموزش‌هاي حضوري به دلايلي همچون كامل نبودن زيرساخت‌هاي پشتيباني در خانه، محيط نه چندان مساعد يادگيري در خانه شامل شرايطي همچون فضاي آرام با حداقل حواس‌پرتي، اينترنت پرسرعت، وسايل الكترونيكي غير اشتراكي و نظارت تحصيلي والدين، مهارت‌هاي ناكافي معلمان براي آموزش در چنين بسترها و استفاده ناكارآمد از آن باعث شد كه كشورها دوباره به آموزش حضوري بينديشند يا اينكه تركيبي از اين دو آموزش را در نظر بگيرند.

بر اساس نتايج پيمايشي كه توسط سازمان همكاري و توسعه اقتصادي (OECD) انجام شد، برخي از كشورها به دليل كمبود زمان براي پوشش مناسب، دروس اصلي با تمركز بر رياضي و زبان آموزي را به عنوان اولويت اصلي انتخاب كرده‌اند ولي برخي ديگر گستره وسيع‌تري از شايستگي‌هاي شناختي و عاطفي را درنظر گرفته ولي مجال كمتري براي تعميق روي آنان را پيدا مي‌كنند.

* رويكرد كشورها در برابر كرونا در آموزش

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش براي آغاز سال تحصيلي ايران كه قرار بود از 15 شهريور آغاز شده، مطالعه تطبيقي را درباره آموزش در برخي كشورها انجام داده است.

* رويكرد كانادا در بازگشايي مدرسه در سال تحصيلي 2021-2020

سلامت، ايمني و بهزيستي دانش‌آموزان و كارمندان اولويت دولت در بازگشايي مدرسه براي سال تحصيلي 2021-2020 است. به طور شفاف اگر گفته شود دولت تمايل دارد در ماه سپتامبر مدارس را بازگشايي كند به نحوي كه دانش‌آموزان بتوانند هر روز هفته را به مدرسه بروند، بايد حجم دانش‌آموزان كلاس‌ها با استانداردهاي معمول همخواني داشته باشد و دانش‌آموزان بتوانند از تعاملات اجتماعي و فعاليت‌هاي فوق‌برنامه معمول استفاده كنند.

براي طرح‌ريزي تداوم آموزش در پاييز، بايد دو چيز در نظر گرفته شود: 

 1. خطر ابتلاي دانش‌آموزان به ويروس كوويد-19 و انتقال آن و

 2. تأثير تعطيلي مدارس بر سلامت ذهني و جسمي دانش‌آموزان

 شواهد و تجربيات كنوني نشان مي‌دهد كه دانش‌آموزان مي‌توانند در مدرسه در صورت رعايت دقيق و منظم اصول طراحي شده حضور پيدا كنند. اين اصول از سلامت دانش‌آموزان حمايت مي‌كند و خطر ابتلا و انتقال را به حداقل مي‌رساند. دولت از وزارت بهداشت و ستادهاي سلامت عمومي مشاوره‌هاي لازم را براي تشخيص نحوۀ شروع مدرسه در سال تحصيلي لازم اخذ خواهد كرد. از سوي ديگر شوراي مدرسه برنامه‌ها و طرح‌هاي خود براي شروع سال تحصيلي تا چهارم آگوست را بايد آماده كند تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار بگيرد. وجود ارتباط بين مدرسه و مراكز سلامت محلي عمومي براي طرح‌ريزي و بازگشايي مدرسه، مواجهه با مشكلات احتمالي در حوزۀ سلامت دانش‌آموزان و گذار از وضعيت پيچيده كوويد-19 ضروري است. راهنماي ويژه‌اي نيز براي اجرا كردن شيوه‌نامه‌هاي سلامت و ايمني در مدرسه و نحوۀ رفت و آمد دانش‌آموزان تهيه شده است.

در اين كشور عنوان شد كه حضور در مدرسه در سال تحصيلي 2021-2020 ،داوطلبانه و متكي بر تصميم والدين است. اگر والدين تصميم بگيرند فرزندشان در خانه درس بماند و به مدرسه نيايد، مدرسه موظف است شرايط آموزش از راه دور را تأمين كند. اين موضوع جايگزيني براي آموزش است، مادامي كه شرايط سلامت عمومي براي ارائه نوع متفاوتي از خدمات آموزشي فراهم نباشد.

زمان بندي مدارس نيز در اين كشور به اينگونه شد كه كاركنان مدرسه بايد خود را براي ارائه خدمات آموزشي متنوعي آماده كنند. با توجه به اينكه خطر سلامت عمومي كماكان وجود دارد، كاركنان مدرسه بايد براي موارد زير آماده باشند:

- بازگشايي مدرسه در زمان معمول با رعايت شيوه‌نامه‌هاي سلامت عمومي

- تغيير در روزهاي حضور در مدرسه با دانش‌آموزان كمتر

-گروه‌بندي آنها در روزها يا هفته‌هاي متفاوت

- يادگيري در خانه از طريق آموزش از راه دور

شوراي مدرسه بايد هوشيار باشد و متناسب با وضعيت سلامت عمومي شيوه‌هاي مطلوب آموزشي را از ميان روش‌هاي پيشنهاد شده انتخاب كند. نكته اينجاست كه شوراي مدرسه بايد به دانش‌آموزان و معلمان و ساير كاركنان آموزشي تكليف كند تا گروه‌بندي كلاس‌ها را در هر صورت انجام دهند و براي سال تحصيلي آينده اين گروه‌بندي را حفظ نمايند.

بخشي از يادگيري دانش‌آموزان در مدرسه و بخشي ديگر به صورت از راه دور خواهد بود؛ شوراي مدرسه بايد نيازهاي دانش‌آموزان را شناسايي كنند و براي آنهايي كه آموزش از راه دور چالشي بزرگ است، حضور هر روز در مدرسه را پيش‌بيني كنند البته شوراي مدرسه اختيار دارد تا متناسب با شرايط زمان‌بندي‌ها را تغيير دهد.

با توجه به اينكه براي برخي از دروس مانند هنر، تربيت بدني، زبان انگليسي توسط معلمان گردشي تدريس مي شوند، بايد در ارائه دروس متناسب‌سازي‌هايي انجام شود؛ به بياني ديگر، اتاق اساتيد به صورت مجازي باشد. به اين شكل، از ازدحام قبل از شروع كلاس و هنگام برگشت به كلاس درس پيش‌گيري مي‌شود.

اما نظافت مدرسه نيز نكته ديگري است؛ روش‌هايي به كار گرفته شود تا فاصله‌گذاري فيزيكي بيشتر رعايت شود، مثلاً پخش كردن دانش‌آموزان در فضاهاي مختلف مدرسه، استفاده از راهنماهاي تصويري مانند نوارهاي رنگي در كف مدرسه، راهروها، سرويس‌هاي بهداشتي و فضاهاي بيروني، زمان‌بندي زنگ‌هاي تفريح در قالب گروه‌هاي كوچك و برگزاري كلاس‌هايي مانند تربيت بدني در حياط مدرسه.

محدود كردن ملاقات‌هاي والدين و بازديدها از مدرسه،
ارائه دستورالعمل‌هاي تصويري براي نشان دادن مراحل ورود و خروج به مدرسه به دانش‌آموزان، كم كردن وسايل شخصي مانند كوله‌پشتي، لباس‌، ضد آفتاب و... .( اقلام اضافي بايد در جاي خاصي نگهداري شود.) راهنماهايي براي استفاده از غذاخوري، بوفه مدرسه، سالن ورزش، كتابخانه و ساير فضاهاي مشترك مدرسه بايد تهيه شود.

در بحث آموزش در خانه و آموزش از راه دور نيز در اين كشور نكاتي مطرح شده است؛ ممكن است والدين به هر دليلي تصميم بگيرند كه فرزندشان را به مدرسه نفرستند يا اينكه تعطيلي مدارس بيشتر از حد طول بكشد، در هر صورت شوراي مدرسه بايد براي آموزش از راه دور برنامه‌ريزي كند. آموزش از راه دور بايد به نحوي سامان‌دهي شود كه بيشترين پوشش را داشته باشد. به اين ترتيب طبيعي است كه دانش‌آموزان ارتباط مستقيم كمتري با معلم خود داشته باشند. در حقيقت يادگيري همزمان روشي براي آموزش به دانش‌آموزان يك كلاس يا يك گروه از دانش‌آموزان است.

شوراي مدرسه بايد از اين موضوع اطمينان پيدا كند كه همه دانش‌آموزان به تجهيزات لازم براي دريافت آموزش از راه دور دسترسي دارند. همچنين دسترسي دانش‌آموزان داراي ناتواني به پلتفرم‌هاي لازم بايد بررسي شود. از سوي ديگر توانايي معلمان براي آموزش دادن از طريق سامانه‌هاي اينترنتي بايد مورد بررسي قرار گيرد.


* رويكرد كشور آمريكا در بازگشايي مدرسه در سال تحصيلي 2021-2020

در كشور آمريكا، هر ايالت به صورت جداگانه سياست‌گذاري مي‌كند. در ادامه بخش‌هايي از دستورالعمل‌هاي ايالت كاليفرنيا و تنسي توضيح داده مي‌شود:

ايالت تنسي چهار الگو براي بازگشايي مدرسه‌ها پيش بيني كرده است و براي هر الگو شكل‌هاي مختلف اجرايي، نقاط قوت، نقاط ضعف، مشكلات، نقاط انعطاف‌پذيري، ملاحظات بهداشت و سلامت، ملاحظات تحصيلي، ملاحظات كاركنان، و ملاحظات اجرايي را بيان كرده است.

الگوي حضور همه دانش‌آموزان در مدرسه:

چهار شكل اجرايي براي  اين الگو در نظر گرفته شده است:

الف. بازگشايي سنتي: حضور همۀ دانش‌آموزان در كلاس‌هاي خود طبق روال پيشين با آمادگي براي تبديل به الگوهاي ديگر در صورت نياز.

ب. بازگشايي تدريجي: بازگشايي به تدريج صورت خواهد گرفت و دانش‌آموزاني كه نياز بيشتري به آموزش مستقيم دارند زودتر به مدرسه باز مي‌گردند تا ظرفيت مدرسه كامل شود.

ج. برنامه‌هاي متناوب: حضور متناوب دانش‌آموزان در مدرسه به منظور كاهش تراكم جمعيتي (نمونه: شروع مدرسه از 7 صبح تا 2 بعدازظهر براي يك گروه و از 10 صبح تا 5 بعدازظهر براي گروه ديگر.

د. دور سالانه: از پنج گروه دانش‌آموزان مدرسه چهار گروه آموزش حضوري دارند و يك گروه تعطيل است. به اين ترتيب از تراكم جمعيتي 25 درصد كاسته مي‌شود.

 الگوي مشاركت همۀ دانش‌آموزان در آموزش مجازي و راه دور

الف. آموزش از راه دور تمام وقت: صورت فعلي ظاهراً مجازي نيست. مدرسه‌ها مي‌توانند برنامه‌ريزي آموزش مجازي كنند و ويديوهاي لازم را براي آن آماده كنند.

ب. آموزش نيمه مستقل: هر دانش‌آموز به تناسب خود. يا همين شيوۀ موجود ايالتي را دنبال مي‌كند يا برنامه‌هاي پيشنهاد شده (با بسته‌هاي آموزشي و حمايت مجازي معلم) را مي‌گيرد.

برخي دانش‌آموزان  به صورت حضوري و  برخي به صورت  مجازي

الف. بخشي از روز: دانش‌آموزان نيمي از روز را در مدرسه و نيمي از روز را مجازي تحصيل مي‌كنند.

ب. روزهاي متناوب: دانش‌آموزان روزهاي متفاوتي از هفته را به مدرسه مي‌روند مثلاً يك دانش‌آموز ممكن است روزهاي دوشنبه، چهارشنبه و جمعه را درهفتۀ اول به مدرسه برود و در هفتۀ دوم روزهاي سه‌شنبه و پنجشنبه.

ج. حضور در مدرسه بر اساس نياز: مدرسه به برخي دانش‌آموزان اجازه مي‌‌دهد به مدرسه بيايند و برخي ديگر ارتباط مجازي با مدرسه داشته باشند. آموزش از راه دور مي‌تواند به صورت همزمان رخ دهد. پخش زندۀ كلاس در فضاي مجازي با ضبط تصويري فرايند آموزش با روش‌هاي ديگر.

الگوي چرخشي يا نوبتي آموزش حضوري و مجازي

الف. انتخاب كاركنان و خانواده‌ها: برخي از نواحي آموزشي انتخاب حضور در مدرسه يا آموزش و تدريس را به انتخاب خانواده‌ها و معلمان مي‌گذارند تا خود تصميم بگيرند كه برنامه را به چه صورت دنبال كنند.

ب. فقط شرايط اضطراري (بازگشت ويروس)

مدرسه يا ناحيۀ آموزشي برنامه‌اي دارد كه بي‌درنگ با مشاهدۀ بازگشت ويرزس بتواند برنامۀ خود را عوض كند.

رويكرد ايالت كاليفرنيا براي بازگشايي مدرسه

اطمينان حاصل كنيد كه سياهۀ سلامت و ايمني مورد توجه قرار گرفته است:

الف. انعطاف‌پذيري براي ايجاد شرايط ماندن در خانه در سطح ايالت.

برقراري شرايط مناسب براي ماندن در خانه تا زمان بازگشايي عملي مدرسه‌ها.

ب. مجوز ادارۀ بهداشت محلي: اداره‌هاي بهداشت محلي مواردي را تصميم‌گيري مي‌كنند كه شامل بندهاي زير هست ولي به اين موارد  محدود نمي‌شود:

در دسترس بودن امكان تست: بايد با ادارۀ بهداشت محلي مشورت شود تا اطمينان يابيم كه امكان تست و پيگيري دقيق براي مدرسه‌ها هست تا بازگشايي كنند. كاركنان مدرسه بايد به طور منظم و متناوب امكان تست شدن كوويد 19 را داشته باشند.

كاهش يا تثبيت تعداد افراد بستري شده يا فوت شده احراز شود؛

بيمارستان‌هاي محلي ظرفيت كافي براي بستري شدن داشته باشند.

ج. در دسترس بودن تجهيزات

تجهيزات پيشگيري به قدر كافي مطابق با رهنمودهاي موجود براي دانش‌آموزان و كاركنان

داشتن برنامه‌اي پويا براي استفاده از وسايل پيشگيري،
خريد تعداد كافي وسايل تب‌سنج غير‌تماسي براي غربال‌گري نشانه‌ها.

در نظر گرفتن نيازمندي‌هاي دانش‌آموزان با معلوليت‌هاي مختلف (مانند داروها، دستشويي، جا به جا شدن و حركت)،
امكان تميز كردن وسايل.

به اندازۀ كافي موجود بودن مواد تميز كننده براي گندزدايي مستمر مدرسه طبق رهنمودها.

موجود بودن به اندازۀ كافي مواد ضدعفوني كننده دست، صابون، دستمال كاغذي، سطل زباله پدالي، حولۀ كاغذي.

نظارت بر موارد مثبت كوويد 19 يا موج ابتلا در جامعه

تهيۀ طرحي براي بستن دوباره مدرسه در صورت لزوم بر اساس رهنمودهاي وزارت بهداشت و با هماهنگي اداره‌هاي بهداشت محلي

طبق رهنمودهاي وزارت بهداشت چنانچه دانش‌آموزي، معلمي، كارمندي يا يكي از اعضاي خانوادۀ آنها مبتلا به كوويد 19 شد و آن فرد در مدرسه حضور يافته بود، گام‌هاي زير را برداريد:

- با مشورت اداره بهداشت محلي، مقام مسؤول مدرسه تصميم مي‌گيرد كه مدرسه را ببندد و مدت آن براي اطمينان از رفع خطر با نظر اداره بهداشت محلي تعيين مي‌شود.

- طبق استانداردهاي موجود براي قرنطينه در خانه پس از تماس نزديك، كلاس يا مدرسه كه مورد كوويد 19 در آن حضور داشته به طور موقت تعطيل مي‌شود همزمان با قرنطينه شدن دانش‌آموز يا كارمند.

- تماس‌هاي نزديك ديگري كه در مدرسه بيرون از كلاس رخ داده نيز بايد در خانه قرنطينه شوند.

- هر جا كه فرد كوويد 19 مثبت در مدرسه سرزده بايد به طور موقت بسته شود و شست‌و‌شو و گندزدايي شود.

- تهيۀ طرحي براي آموزش مستمر، خدمات پزشكي و اجتماعي و برنامه‌هاي غذايي و داشتن برنامه‌اي جايگزين تا اين خدمات ادامه يابد.

برنامه‌هاي پيشگيري از آسيب‌ها و بيماري‌ها

الف. به روز كردن برنامه‌هاي بهداشتي به منظور مطابقت با شرايط خاص كوويد 19 و آگاه كردن كاركنان و خانواده‌ها از برنامه‌هاي جديد.

ب. كم كردن تعداد مراجعات به مدرسه: تهيه طرحي براي تقليل مراجعه به مدرسه و محدود كردن ديدارهاي غير لازم و استفاده از نيروهاي داوطلب.

ج. جدا كردن دانش‌آموز، والدين، مراقبان، مراجعان يا كاركناني كه نشانه‌هاي بيماري را دارند. كاركنان بايد با والدين دانش‌آموز صحبت كنند و تاريخچۀ سلامت كودك را بررسي كنند و سابقۀ آلرژي را در كودك ردگيري كنند. آلرژي اين كودكان دليلي براي جدا كردنشان نيست.

د. در طول روز بايد بر دانش‌آموزان و كاركنان نظارت داشت و مراقب نشانه‌هاي بيماري بود. دانش‌آموزاني كه نيازهاي ويژه يا منحصر به فرد دارند بايد تعيين شوند و برنامه‌هاي محدود يا در سطح مدرسه براي آنان در نظر گرفت.

دانش‌آموزاني كه وارد مدرسه مي‌شوند بايد:  

غربالگري انفعالي: والدين را آموزش دهيد كه پيش از فرستادن فرزندان خود به مدرسه آنها را غربالگري كنند (بررسي تب براي اطمينان از دماي بدن كمتر از 38 درجه و مشاهدۀ نشانه‌هاي بيماري) و چنانچه نشانه‌هاي بيماري را دارند آنها را در خانه نگاه دارند. يا چنانچه با كساني كه كوويد 19 دارند تماس داشته‌اند.

غربالگري فعال: با ورود دانش‌آموزان به فضاي مدرسه يا سرويس مدرسه، غربالگري نشانه‌ها طبق رهنمودهاي وزارت بهداشت انجام شود، شامل وضعيت ظاهري، سنجش تب با وسايل غير‌تماسي، و سوال از كودك دربارۀ نشانه‌هاي كوويد 19 در 24 ساعت گذشته و احتمال وجود كسي در خانه كه كوويد مثبت داشته باشد.

اگر براي سنجش تب مجبور به استفاده از شيوه و وسايل تماسي باشيد (زير زبان، يا بغل، پيشاني و هرچه) تنها زماني اين كار را كنيد كه مظنون به تب هستيد و احتياط لازم را به كار بريد. دستكش بپوشيد؛ نقاب براي چشمها بزنيد؛ ماسك بزنيد/
پس از هر استفاده وسايل تب‌سنج را خوب تميز و ضدعفوني كنيد.

دانش‌آموزان هنگام ورود به مدرسه يا سرويس بايد بايد دست‌هاي خود را بشويند يا ضدعفوني كنند؛ مراقبت كنيد كه تجمع‌هاي بزرگ در مدرسه شكل نگيرد؛ در صورت امكان از تخته‌هاي فردي و تابلوهاي تميز استفاده كنيد؛ اگر دانش‌آموزي هنگام ورود به مدرسه يا در طول روز داراي نشانه‌هاي بيماري مشاهده شد او را از ديگران جدا كنيد و در جايي قرنطينه كنيد كه كسي به آنجا وارد نشود. اگر بيشتر ازيك كودك قرنطينه شده‌اند فاصله را رعايت كنيد.

دانش‌آموزان يا كاركناني كه نشانه‌هاي بيماري در آنها ديده مي‌شود، بايد بي‌درنگ ماسك بپوشند و در محل قرنطينه بمانند تا به خانه يا مراكز درماني انتقال يابند. دانش‌آموزان بايد در قرنطينه باقي بمانند و تحت نظارت باشند تا يك بزرگ سال آنها را از مدرسه ببرد.

براي پذيرش دانش‌آموزان در مراكز درماني اصول راهنماي وزارت بهداشت رعايت شود، ممكن است همه نشانه‌هاي كوويد 19 در آنها ديده نشود.

به والدين كودكان بيمار بگوييد كودكان را به مدرسه نياورند تا زماني كه طبق راهنمودهاي وزارت بهداشت ملاك‌هاي عدم لزوم ماندن در قرنطينۀ خانگي را به دست آورند.

براي زماني كه كودكان وارد سرويس مدرسه مي‌شوند و نشانه‌هاي بيماري را دارند، طرحي تهيه كنيد. مراقبت و حمايت لازم را براي دانش‌آموزاني كه در معرض خطر بيشتري از ابتلا به بيماري شديد هستند فراهم كنيد (شرايط افزايش خطر را وزارت بهداشت تهيه كرده است)، همچنين براي كساني كه نمي‌توانند فاصلۀ ايمن را در خانه از كساني كه خطر زيادي براي انتقال بيماري دارند، حفظ كنند، امكان يادگيري مجازي را فراهم كنيد يا مطالعۀ مستقل را در نظر بگيريد.


رويكرد برزيل در بازگشايي مدرسه

در برزيل پروتكل ملي براي بازگشايي وجود دارد. اما كلاس‌هاي درس بدون برنامه‌ريزي كلي و با تصميمات دلخواه مقامات محلي بازگشايي خواهند شد. به بياني ديگر، با وجود ارائه پروتكل ملي براي بازگشايي كلاس‌هاي درس، حكومت‌هاي ايالتي و شهري پروتكل‌هاي خاص خود را به تصويب رسانده‌اند كه با وجود عدم تعيين تاريخ بازگشايي، زمينه بازگشايي مدارس را در هر زمان دلخواه ميسر مي‌كند.

طبق اعلام ايالت سائوپائولو (بزرگترين شهر برزيل) مدارس حضوري در 8 سپتامبر -18 شهريور-بازگشايي شدند. در ابتدا و به منظور حفظ فاصله‌گذاري اجتماعي، دانش‌آموزان به طور چرخشي در كلاس‌هاي حضوري و برخط شركت خواهند داشت. اين برنامه در تمام سطوح در مدارس دولتي از كودكستان تا دانشگاه اجرا مي‌شود. مدارس حضوري با شركت حداكثر 35 درصد دانش‌آموز آغاز مي‌شود و در صورت ثبات و پايداري آمار مبتلايان كوويد 19 اين ميزان به تدريج به 70 و 100 درصد افزايش مي‌يابد. توصيه شده است مدارس خصوصي نيز از اين شيوه‌نامه‌ها پيروي كنند.

مدارس خصوصي بر بازگشايي مدارس پيش از نظام دولتي تأكيد دارند، با اين استدلال كه موسسات آموزشي خصوصي براي اجراي شيوه‌نامه‌هاي ايمني از تجهيزات بهتري برخوردارند. دانش‌آموزان مدارس خصوصي به دليل منابع بهتر اين مدارس قادر به دسترسي به كلاس‌هاي برخط و شركت در كلاس‌هاي درس با تعداد نفرات كمتر هستند. در مقابل، كارشناسان بر اين باورند كه بازگشايي زودتر مدارس خصوصي صرفاً فاصله يادگيري قابل توجه بين مدارس دولتي و خصوصي را افزايش خواهد داد.

طبق گزارش 52 صفحه‌اي كميته ويژه مجلس عوام برزيل، وزارت آموزش اين كشور در هماهنگ‌سازي و اجراي راه حل براي دانش‌آموزان و موسسات آموزشي ناموفق بوده است. نبود پروژه يادگيري از راه دور واحد منجر به اجراي سياست‌هاي متفاوت توسط مسئولان مدارس دولتي و خصوصي شده است. نبود طرح ويژه براي عدم دسترسي يكسان دانش آموزان مدارس دولتي به اينترنت منجر به افزايش شكاف يادگيري ميان مدارس دولتي و خصوصي شده است.  شركت هاي مخابراتي با هدف تامين نيازهاي آموزشي برخط دانش‌آموزان، طرح‌هاي اينترنتي ويژه‌اي را به آنها پيشنهاد داده‌اند.

رويكرد شيلي در بازگشايي مدرسه

وزارت آموزش و پرورش شيلي پورتال آموزش برخط معلم را با بيست هزار منبع قابل دسترس براي تسهيل اپليكيشن برنامه درسي ترجيحي (اولويت‌بندي شده)[3] براي معلمان راه‌اندازي كرده است. اين طرح توسط وزارت آموزش و پرورش در مقابله با نيازهاي آموزشي دانش‌آموزان و دانشجويان در دوران كوويد 19 ارائه شده است.

اولويت‌بندي برنامه درسي در شيوه‌هاي آموزش حضوري و از راه دور

در اولويت‌بندي بايد به دو نكته توجه كرد:

توجه به موضوعات درسي، تغيير و اصلاح در فرم‌ها و مقررات ارزيابي (ارزيابي عملكرد و كسب بازخورد / ارزيابي نمونه كارها/ اجراي كنفرانس‌هاي درسي توسط دانش‌آموزان / طرح‌هاي خودارزيابي دانش‌آموزان/ انجام تكاليف آموزشي)

در اولويت‌بندي برنامه درسي در آموزش از راه دور نيز بررسي اطلاعات دسترسي، مهارت‌هاي ديجيتالي و پشتيباني معلمان و دانش‌آموزان، بررسي ظرفيت‌ها و منابع فنآوري براي كلاس‌هاي برخط، سطح انگيزه دانش‌آموزان و معلمان، طرح استراتژي‌هاي ارتباطي (تلفن، پيامك يا ساير رسانه‌ها) براي تعيين برنامه‌هاي هفتگي و فعاليت‌هاي آموزشي، برقراري ارتباط با خانواده‌ها به منظور آگاهي از شرايط يادگيري دانش‌آموزان، علايق، فعاليت‌ها و مهارت‌هاي دانش‌آموزان، بررسي تجارب يادگيري پيرامون آموزش آنلاين، بهره‌گيري از منابع آفلاين، مانند آموزش تلويزيوني و راديويي، كتابخانه‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و بررسي مهارت‌ها و عادات خواندن دانش‌آموزان، توجه به رشد شناختي و پيشرفت يادگيري. تشويق با خواندن در خانه با ابزارهايي مانند كتابخانه ديجيتال به منظور دسترسي به محتواي ديجيتالي متنوع، كتاب‌هاي صوتي و فيلم و كتاب براي تمرين خواندن از راه دور است.

* رويكرد كره در بازگشايي مدارس

وزارت آموزش وپرورش در هماهنگي كامل با ستاد مركزي «مقابله با بحران و ايمني» به منظور برقراري فاصله شــديد اجتماعي در داخل و خارج از مدرسه، از اين بيماري دستورالعمل كوويد ـ 19 را جهت كنترل و پيشگيري ابلاغ كرد.

در تاريخ 9 آوريل براي دانش‌آموزان سال آخر دوره راهنمايي و متوسطه يعني پايه 9 و پايه 12 «كلاس‌هاي برخط» برگزار شــد . بعدا اين كلاس‌ها به طور متوالي به همه پايه‌ها گسترش پيدا كرد. در حال حاضر آن كلاس‌ها به روش پايدار برگزار مي شوند.

دســتورالعمل كوويد 19 در برگيرنده ضد عفوني كردن وســايل مربوط به مدرسه، جوراب‌ها، ماسك‌هاي صورت، قبل از ورود به مدرسه، چك كردن دماي بدن، ايجاد يك محيط بهداشتي به وسيله ضد عفوني كردن تجهيزات و امكانات مدرسه مثل ميز، صندلي و... و نحوه پاسخگويي به موارد مشكوك يا قطعي كوويد 19 در مدرسه است.

وزارت آموزش و پرورش به روش پيشگيرانه، به دليل اولويت دادن به سلامت دانش‌آموزان و جلوگيري از شــيوع كوويد19 شروع ترم اول تحصيلي را از 2 مارس به 9 آوريل به تعويق انداخت. اين وزارتخانه از اوايــل مــارس بــراي كمك بــه دانش‌آموزان جهــت ادامه يادگيري،كلاس‌هاي «يادگيري برخط داوطلبانه» را به مدت سه هفته برگزار كرد. يك هفته قبل از شــروع كلاس‌هاي «يادگيري برخط داوطلبانه»، يك دوره جهت سازگاري معلم و دانش‌آموز، تحت عنوان «يادگيري برخط مديريت شده معلم» نيز برگزار كرد.

پس از به منظور اطمينان از سلامت و امنيت دانش‌آموزان و حمايت از حق آنان بر آموزش، تصميم گرفت «كلاس‌هاي برخط» را در تمام مدارس ابتدايي، راهنمايي و متوسطه سراسر كشور برگزار كند.